کد خبر: 338471
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۶:۲۵
| |

شکارچیان غیرمجاز به محیط‌بانان پارک ملی گلستان شلیک کردند

مسوول روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست گلستان گفت: در تیراندازی مستقیم شکارچیان غیرمجاز به محیط‌بانان پارک ملی گلستان، اسب سازمانی محیط زیست تلف شد اما خوشبختانه نگهبانان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده ایران در سلامت کامل هستند.

شکارچیان غیرمجاز به محیط‌بانان پارک ملی گلستان شلیک کردند
کد خبر: 338471
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۰۹:۳۶:۲۵

اعتمادآنلاین| ‌ ناصر جعفری رییسی گفت: این حادثه شامگاه دیشب در منطقه "توپ تقر" محدوده لهندر پارک ملی گلستان رخ داد.

وی بیان کرد: محیط‌بانان با مشاهده دو شکارچی که با ورود غیرقانونی به پارک ملی گلستان قصد شکار غیرمجاز داشتند، دستور ایست و توقف صادر کردند که شکارچیان با اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت محیط‌بانان، موجب کشته شدن یکی از اسب های سازمانی محیط بانان شدند.

مسوول روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست گلستان افزود: محیط‌بانان با وجود خطر تیراندازی مستقیم مجدد از طرف شکارچیان غیرمجاز، به تعقیب آنان پرداخته و پس از 5 سال تلاش، موفق به دستگیری آنان شدند.

مهرماه سال گذشته تاج محمد باشقره محیط بان اهل گنبد در منطقه سولگرد پارک ملی گلستان به ضرب گلوله شکارچیان غیرمجاز جان باخت.

ضعف در قوانین مربوط به بکارگیری سلاح سازمانی، کمبود نیروی انسانی و گستردگی زیستگاه های تحت مدیریت در استان گلستان سبب شده تا عده ای از شکارچیان سودجو از این چالش ها سوء استفاده کرده و به جدال ناجوانمردانه با طبیعت بروند.

بسیاری از این شکارچیان حیات وحش با استفاده از تاریکی شب برای کشتن حیوانات و پرندگان ارزشمند زیستگاه های استان وارد میدان شده و بدون واهمه با محیط بانان درگیر و تاکنون تعدادی از ماموران نیز در این درگیری ها به شهادت رسیده یا مجروح شده اند که از آن جمله شهید باشقره است.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

منبع: ایرنا


اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها