کد خبر: 338550
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۴:۱۳
| |

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران:

4 نقطه برای انتقال آرادکوه پیشنهاد شده است

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: 4 نقطه برای انتقال آرادکوه پیشنهاد داده شده است، اما انتقال کوتاه‌مدت نیازمند مطالعات دقیق‌تر است.

4 نقطه برای انتقال آرادکوه پیشنهاد شده است
کد خبر: 338550
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۴:۱۳

اعتمادآنلاین| ‌ سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره جابه‌جایی مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه گفت: حدود 100 هکتار از مجموعه آرادکوه به پروسه دفن زباله و سایر عملیات وابسته اختصاص یافته است و حدود 540 هکتار فضای سبز دارد. جانمایی مرکز دفن هم باید براساس مطالعات جامع باشد و نمی‌شود به صورت ذوقی و سلیقه‌ای آن را مشخص کرد، بلکه نیازمند تصمیم‌گیری جمعی است.

وی در این خصوص اصرار محیط ‌زیست بر جابه‌جایی این مجتمع،‌ اظهار داشت: دستگاه‌هایی که در حوزه مدیریت پسماند دخیل هستند،‌ باید در این مسئله مشارکت داشته باشند. در حال حاضر جابه‌جایی این مجتمع در مرحله اجرایی نیست. محیط زیست طبق ماموریت‌های سازمانی،‌ نظر خود را ارائه کرده و گفته مرکز دفن باید منتقل شود، اما تصمیم‌گیری کارگروهی که باید در سطح شهرستانی و سپس استانی تشکیل شود‌ و درباره این موضوع تصمیم‌گیری کند،‌ هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است.

این عضو شورای شهر درباره علت به سرانجام نرسیدن مسئله انتقال آرادکوه، به لزوم ارائه مطالعات انجام شده اشاره و تصریح کرد: در چارچوب مطالعات جامع مدیریت پسماند که هم‌اکنون در دست انجام است، مسئله انتقال یا باقی ماندن آرادکوه هم بررسی خواهد شد و رویکرد کلان در این زمینه با لحاظ سایر محدودیت‌ها و امکانات شهر روشن می‌شود.

حسینی میلانی افزود: چهار نقطه برای انتقال آرادکوه پیشنهاد داده شده است، اما برای انتقال کوتاه‌مدت نیازمند مطالعات دقیق‌تر است تا مشخص شود آیا جابجایی در فاصله کوتاه شدنی است یا خیر.

وی با تاکید بر اینکه جابه‌جایی مرکز دفن یک کلانشهر پروژه ساده‌ای نیست و باید تمام ابعاد آن مدنظر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: مهمترین اولویت در مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه اکنون کاهش ورودی به آن است و جانمایی مکان‌های جدید در اولویت بعدی قرار دارد. هم‌اینک میزان پسماند تولیدی شهر تهران رقم درخور توجهی است و روزانه حدود 9 هزار تُن زباله به آرادکوه منتقل می‌شود که از این میان هفت هزار تن متعلق به تهران است و آرادکوه بار بقیه مناطق اطراف تهران را هم به دوش می‌کشد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه حمل و انتقال این هفت هزار تن تا آرادکوه هزینه بالایی دارد، ابراز داشت: باید در ایستگاه‌های میانی، راندمان پردازش را افزایش و وزن زباله انتقالی را کاهش دهیم. به همین منظور چند تفاهم‌نامه بین مدیریت پسماند با پیمانکاران برای تفکیک لاستیک، لوازم الکترونیکی و سرشاخه امضا شده و در راستای این تفاهم‌نامه‌ها خوشبختانه وزن تناژ پسماند مقداری کاهش پیدا کرده است. ادامه این کار اصولی می‌تواند بار زباله ورودی به آرادکوه را کاهش دهد. از طرفی تفکیک از مبدأ و پردازش مکانیزه را باید در رأس کار قرار دهیم.

حسینی میلانی با بیان اینکه جابه‌جایی سریع و بدون مطالعه آرادکوه تنها پاک کردن صورت مسئله است، عنوان کرد: باید مسئله را دقیق شناخت‌. اینکه بلافاصله بگوییم آرادکوه جابه‌جا شود، ‌پاک کردن صورت مسئله است. نهایی کردن مکان مرکز جمع‌آوری، پردازش و بازیافت زباله جدید کار چندان ساده‌ای نیست. طرح مطالعاتی با تلاش یک ساله انجام می‌شود، اما قانع کردن ارگان‌های مختلف برای انتقال آرادکوه تنها برعهده شهرداری نیست و چندان ساده به نظر نمی‌آید و چندین دستگاه درگیر هستند و باید مشارکت داشته باشند.

مینی برای جایگزینی آرادکوه از سوی منابع طبیعی در اختیار شهرداری قرار گیرد و استانداری و فرمانداری نیز در این زمینه مساعدت جدی کنند. این مسئله خود همراه با تبعاتی است. فاصله مرکز دفن با شهر هزینه‌های انتقال زباله را تغییر می‌دهد و همراه تبعات و هزینه‌های اجتماعی است. بنابراین جانمایی مکان دفع جدید خود مسائل جدیدی را ایجاد خواهد کرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها