کد خبر: 338555
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۷:۵۰
| |

آیت‎الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

غرب سبک زندگی خود را بر جهان تحمیل می‌کند

آیت‎الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تأکید کرد: فرهنگ خارجی‌خوردن و خارجی‌خریدن به ما تحمیل شده است؛ غربی‎ها از طریق بدنمایی ایرانی و خوش‌نمایی خود، ما را از کالا و غذای ایرانی به سمت کالا و فرهنگ و غذای غربی سوق می‎دهند.

غرب سبک زندگی خود را بر جهان تحمیل می‌کند
کد خبر: 338555
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۰۷:۵۰

اعتمادآنلاین| آیت‎الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شامگاه گذشته در شب هفتم دهه اول محرم در حسینیه شهدای قم با اشاره به سوره انسان گفت: این سوره تنها سوره‎ای است که تمام آن به مدح اهل بیت (ع) پراخته است؛ یعنی خداوند در این سوره مداح اهل بیت(ع) است.

وی افزود: خداوند در این سوره به توصیف رفتار و حال اهل بیت(ع) در احسان و نیکی بزرگشان پرداخته است؛ در واقع خداوند به وصف رفتار و حالت آن‌ها پرداخته است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: یکی از نکات بسیار جالبی که در این سوره بیان شده، الگوسازی است که خداوند از رفتار اهل بیت(ع) ارائه داده است؛ زیرا وقتی مسکین پس از اولین افطاری به درب خانه امام آمد، امام علی(ع) ابتدا نان خود را به او داد و همه اهل بیت(ع) به تبع ایشان، به آن مسکین غذای خود را دادند.

وی با ذکر این مطلب که شاید این کار، این سؤال را ایجاد کند که چرا اهل بیت(ع) چنین کردند، گفت: این کار در حقیقت تبعیت تام از امام معصوم(ع) است که این بزرگان این الگوسازی را به حد کمال ارائه کردند.

اراکی با اشاره به حجیت فعل معصوم (ع) گفت: در این قاعده بیان می‎شود که وقتی معصوم، فعل مباهی انجام داد، اگر یک مؤمن به تبع از امام، آن کار را انجام داد، برای وی حکم مستحب را دارد.

وی یادآورشد: برای اینکه فرهنگ و ارزش‌های متعالی در جامعه مبدل به یک رفتار و الگوی اجتماعی شود، باید حدود این ارزش‌ها مشخص شود؛ اهل بیت(ع) این ثروت عظیم را برای ما تبیین کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه با ذکر این مطلب که نظر به گناه دیگران در معارف اهل بیت(ع) نهی شده است، گفت: گناه، عذاب الهی است چون مشمول خشم خدا است و قطعاً نگاه به گناه در وجود انسان تأثیرگذار است.

استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: در روایات بیان شده کسی که پای تریبون کسی می‎نشیند در واقع آن تریبون و رسانه را پرستش می‎کند؛ یعنی از او الگو می‎گیرد.

وی با ذکر این مطلب که هر رفتار انسان مانند خشتی، ساختمان وجودی انسان را می‎سازد، بیان کرد: نگاه به کعبه و عالِم عبادت است؛ چون یاد خداوند را در دل انسان احیا می‎کند؛ جناب ابوذر در مسجد، دائماً به امام علی(ع) می‎نگریست و به خاطر این کار محل سؤال واقع شد و در پاسخ گفت که از پیامبر(ص) شنیدم که نگاه به علی(ع) هم عبادت است زیرا وجود ایشان خدایی است و با مشاهده ایشان به یاد خدا می‌افتیم.

بهترین الگوسازی با مراسم شیرخوارگان


اراکی با ذکر این مطلب که نگاه به قرآن کریم هم عبادت است، حتی اگر معنی و مفهوم آن را هم ندانیم، گفت: تبیین خوب و بد در جامعه نیازمند الگوسازی است؛ الگوسازی در جامعه، عشق می‎سازد.

وی بیان کرد: مراسم شیرخوارگان حسینی یکی از بهترین الگوسازی‎هایی است که در جامعه ایران و سراسر جهان تولید فرهنگ و معنویت می‎کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب بیان کرد: اگر کسی ذره‎ای محبت آمریکا، ترامپ و یزید را در دل داشته باشد قطعاً روح الهی از او گرفته خواهد شد؛ نباید اجازه دهیم که محبت، فرهنگ و تمدن غربی از طریق لباس، غذا و رسانه‎ها به وجود فرزندانمان سرایت کند.

وی گفت: نمادها و نام‎ها، ارزش‌ها را منتقل می‎کند؛ فرهنگ، عادی‌سازی و تمایل و عشق ایجاد می‎کند و در این زمینه نیازمند وزارت ارشاد و نهادهای مسئول برای فرهنگ‌سازی بومی و اسلامی هستیم.

اراکی اظهار کرد: فرهنگ خارجی خوردن و خارجی خریدن به ما تحمیل شده است؛ غربی‎ها از طریق بدنمایی ایرانی و خوش‌نمایی خود، ما را از کالا و غذای ایرانی به سمت کالا، فرهنگ و غذای غربی سوق می‎دهند؛ غربی‌ها به اقتصاد، فرهنگ و سیاست و حتی غذای ما هم رحم نکردند؛ این درحالی است که غذا و فرهنگ و هنر ما در دنیا بهترین است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها