معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر:

160 تُن دارو و تجهیزات پزشکی به مراسم اربعین ارسال می‌شود

معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان اینکه 160 تُن دارو و تجهیزات به مراسم اربعین ارسال می‌شود، شرایط مشارکت دستگاه‌های مختلف برای ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین را اعلام کرد.

160 تُن دارو و تجهیزات پزشکی به مراسم اربعین ارسال می‌شود
کد خبر: 338602
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۲:۰۸:۳۸

اعتمادآنلاین| ‌ علی حیدری، معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در مراسم پیاده روی امسال اربعین، اظهار داشت: بالغ بر 600 کیلومتر از شلمچه تا سامرا در شمال عراق زائران حضور دارند.

وی ادامه داد: آمایش سرزمینی ما حاکی از آن است که بالغ بر 80 درصد از زائران در نجف یا مسیر کربلا به نجف و یا در کربلا هستند،10 درصد در کاظمین و 5 درصد در مسیر قرار دارند.

معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به ایجاد پایگاه‌های بهداشتی و درمانی در مراسم اربعین امسال، اظهار داشت: در کربلا 6 مرکز درمانی، بین مسیر 7 پایگاه، نجف 4 پایگاه، سیدمحمد یک پایگاه، سامرا یک پایگاه، کاظمین 3 پایگاه و حله یک پایگاه درمانی ایجاد خواهد شد؛ ضمن اینکه 20 پایگاه توسط همکاران نهادهای دیگر ایجاد خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه هیچ منعی برای همکاری مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با دیگر ارگان‌های مایل به ارائه خدمات در پیاده روی اربعین وجود ندارد، گفت: بحث بهداشت و درمان موضوع مهمی است و باید افرادی که قصد همکاری در این خصوص دارند، توانمندی‌های خاصی داشته باشند؛ چرا که اگر از توانمندی لازم برخوردار نباشند، این موضوع شاید منجر به این باشد که عراق از حضور هلال احمر در مراسم سال آینده ممانعت کند؛ البته به دلیل عملکرد خوب هلال احمر در مراسم اربعین، آنها به دنبال خدمات ما هستند.

وی اظهار داشت: هر کسی که قصد همکاری با مرکز پزشکی هلال احمر را داشته باشد باید 5 شرط لازم را داشته باشد که اولین شرط این است که مسئول فنی داشته باشد و آن باید پزشک باشد. دوم نیروهای معرفی شده برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باید آکادمیک باشند. سومین شرط این است که باید فارماکوپه دارویی آنها مانند ما باشد، مکان استقرار آنها مشخص بوده و پنجمین شرط این است که مدت زمان ارائه خدمات آنها مشخص باشد.

معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر درباره میزان داروی ارسالی به مراسم پیاده روی امسال اربعین، گفت:‌160 تن دارو تجهیزات به مراسم اربعین برده می‌شود؛ ضمن اینکه 8 اتوبوس آمبولانس، 40 دستگاه آمبولانس و 1700 نفر از نیروهای هلال احمر در پایگاه‌ها فعال خواهند بود.

حیدری از آغاز ارائه خدمات مرکز پزشکی و حج وز یارت هلال احمر از 8 صفر تا روز اربعین خبر داد و گفت: تعدادی از پایگاه‌ها نیز تا زمان برگشت کامل زائران در مسیر فعالیت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: بیمارستانی در 11 طبقه در کربلا در حال ساخت است که قرار بود 3 طبقه آن در مراسم اربعین امسال راه‌اندازی شود که ممکن است این کار انجام نشود، اما تا سال آینده این بیمارستان به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

معاون عتبات و عالیات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر بیان داشت: در روز عاشورا دو تیم جراحی شامل 40 نفر خدمات درمانی لازم را به زائران ارائه خواهند داد.

حیدری درباره بروز بیماری‌های تنفسی در مراسم پیاده روی اربعین، اظهار داشت: اولین مشکل ما مشکلات تنفسی است؛ البته استفاده از ماسک تجربه خوبی نبود؛ با توجه به اینکه 80 درصد مسیر زائران ایرانی که از نجف تا کربلا را به صورت پیاده روی می‌روند مسیر خاکی بوده و مشکلات تنفسی وجود دارد.

وی گفت: بیشترین توصیه ما به زائران این است که راهپیمایی خود را مدیریت کرده و در زمان‌های مناسب و زمان‌هایی که گرمای هوا و آفتاب شدید نیست، حرکت کنند؛ ضمن اینکه توصیه می‌شود هنگام شب استراحت کرده و زمان انجام پیاده روی و زیارت کربلا را کوتاه کنند.

احمدرضا فقیهی معاون حج امره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر هم با اشاره به طراحی نرم افزار دیده‌بان در مراسم حج امسال، گفت:‌مسیر منا تا جمرات توسط این نرم افزار رصد شد؛ ضمن اینکه تیم‌های درمانی در طول مسیر و در سه ایستگاه خدمات لازم را ارائه دادند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها