استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران:

هفت صدم کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه هستند

استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: حدود هفت صدم کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه هستند.

هفت صدم کودکان مبتلا به اختلالات بیش فعالی و نقص توجه هستند
کد خبر: 338614
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۲:۱۹:۳۶

اعتمادآنلاین| ‌ مهدی تهرانی دوست استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افزود: اختلالات پیش فعالی و نقص توجه، شایع ترین اختلالی است که در دوران کودکی حتی تا بزرگسالی می تواند ادامه پیدا کند و شیوع آن بین 5 تا 7 درصد گزارش شده است، یعنی از هر 100 کودک 7 کودک به این اختلال مبتلا هستند.

دبیر علمی سمپوزیوم مبانی عصب شناختی در اختلالات رشدی، ادامه داد: این اختلال مربوط می‌شود به کارکرد بد مغز و مهمترین کارکردی که در این افراد با آن مواجه هستیم کارکرد کنترلی مغز است. در واقع مهم ترین کارکرد مغز که روی رفتارهای ما تاثیرگذار است، کارکرد کنترلی است که می تواند رفتارهای ما را کنترل کند تا بتوانیم خودمان را متناسب با شرایطی که در آن قرار گرفته ایم، وفق دهیم.

تهرانی دوست افزود: در کودکان این کنترل ضعیف است و به همین دلیل رفتارهای آنها بیش از حد معمول است و در کنار پرتحرکی، رفتارهای بدون فکر از آنها بیشتر دیده می‌شود و نمی‌توانند برای انجام کارهای خودشان، تحمل و فکر کنند و این ناتوانی در کنترل، منجر به ناتوانی آنها در تمرکز روی مسائلی مانند درس خواندن می‌شود.

استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: خوشبختانه راه درمان برای این اختلال وجود دارد، که مهم ترین آن درمان دارویی است که می تواند به تقویت رفتار کنترلی مغز کمک کند. همچنین علاوه بر دارو، یکسری آموزش های رفتاری است که به خانواده کودک و کودک داده می‌شود تا بتوانند کنترل بیشتری روی رفتار و تمرکز و توجه کودک داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری دومین سمپوزیوم مبانی عصبی - شناختی در اختلالات رشدی، از 18 تا 19 مهر 98 در دانشگاه خوارزمی، گفت: این سمپوزیوم با هدف بالا بردن دانش محققین و دانشجویان با مبانی شناختی و عصب شناختی و اختلالات عصبی رشدی برگزار می‌شود.

تهرانی دوست تاکید کرد: این اختلالات، اختلالاتی هستند که از دوران کودکی خودشان را نشان می‌دهند و در این اختلالات، مغز نمی‌تواند رشد لازم را در برخی از حیطه‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد : مهمترین اختلالاتی که در این سمپوزیوم مورد بحث قرار میگیرد عبارتند از: اختلال بیش فعالی- نقص توجه، اختلال طیف اوتیسم و اختلالات یادگیری این بیماری‌ها مهمترین مشکلات رشدی در دوران کودکی است که درمان به موقع آنها می‌تواند از مشکلات بیشتر در سنین بالاتر پیشگیری کند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها