ارز واحدهای صنعتی کرمان از صادرات پسته تامین می‌شود

به گفته نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی، ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی استان کرمان از محل صادرات پسته تأمین خواهد شد.

ارز واحدهای صنعتی کرمان از صادرات پسته تامین می‌شود
کد خبر: 338618
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۲:۲۲:۳۲

اعتمادآنلاین| احمد انارکی‌محمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: نیمی از ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی بویژه محصولات کشاورزی در کشور متعلق به پسته است و در کشور بیش از 20 استان مشغول به پسته کاری هستند.


وی تصریح کرد: سالانه هر میزان تولید پسته داشته باشیم پنج درصد آن صرف مصرف داخلی و 95 درصد آن به کشورهای خارجی صادر می‌شود و امسال بر اساس پیش‌بینی انجمن پسته ایران 220 هزار تن محصول پسته از باغ‌های کشور برداشت خواهیم کرد که 20 هزار تن به مصرف داخلی می رسد و بقیه آن صادر می شود از این رو برنامه‌ریزی برای صادرات آن آغاز شده است.


نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که رقیب اصلی پسته ایران در دنیا آمریکا است و تحریم‌ها در این زمینه علیه ایران در نظر گرفته است می‌طلبد دولت بازارهای خارجی برای فروش این محصول را شناسایی کند و با ارائه تسهیلات به صادرکنندگان در راسای حمایت از این قشر و خرید بموقع محصول از کشاورزان زحمتکش فرصت رقابت را از آمریکا بگیرد.


وی ادامه داد: در همین راستا و برای بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و حل مشکلات ارزی تجار و صادرکنندگان پسته با پیگیری هایی که با وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت و معدن و تجارت و بانک مرکزی انجام دادیم در سفر روز پنجشنبه مدیرعامل و معاونین بانک مرکزی و نیز معاونان وزارت خانه‌های دارایی و اقتصاد به استان کرمان طی جلسه ای در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان به مشکلات ارزی صادرکنندگان پسته رسیدگی شد.


انارکی‌محمدی با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان پسته نحوه برگشت ارز به کشور بود تاکید کرد: قبلاً ارز حاصل از صادرات پسته به صورت 50 درصد تهاتری (یعنی 50 درصد به صورت کالا وارد کشور می شد)، 20 درصد فیزیکی و 30 درصد هم به صورت نیمایی وارد کشور می شد.


وی افزود: از آنجایی که واحدهای صنعتی استان کرمان به ارز نیاز دارند قرار بر این شد، کل ارز حاصل از صادرات پسته استان کرمان به واحدهای تولیدی و صنعتی این استان اختصاص پیدا کند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سال گذشته خشکسالی و نوسانات دمایی سبب کاهش تولید پسته در کشور و امسال خوشبختانه بخشی از مشکلات به دلیل بارش‌های مناسب رفع شد.


بیش از 280 هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان وجود دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها