کد خبر: 338669
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

فرزندان و خانواده درجه‌یک مسئولان از خارج کشور بازمی‌گردند؟

نقوی حسینی: برای رأی نیاوردن طرح بازگشت خانواده مسئولان از خارج کشور قطعاً لابی‌گری می‌شود/ این طرح سیاسی و جناحی نیست/ اعضای سه فراکسیون سیاسی مجلس طرح بازگشت خانواده مسئولان از خارج کشور را امضا کردند

حسین نقوی حسینی گفت: برای رأی نیاوردن طرح بازگشت خانواده مسئولان از خارج کشور قطعاً لابی‌گری می‌شود، اما امیدواریم نمایندگان به منافع ملی فکر کنند و به این طرح رأی بدهند چون این موضوع جناحی، سیاسی، حزبی و گروهی نیست.

نقوی حسینی: برای رأی نیاوردن طرح بازگشت خانواده مسئولان از خارج کشور قطعاً لابی‌گری می‌شود/ این طرح سیاسی و جناحی نیست/ اعضای سه فراکسیون سیاسی مجلس طرح بازگشت خانواده مسئولان از خارج کشور را امضا کردند
کد خبر: 338669
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان - تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال بازگرداندن فرزندان و اقوام درجه‌یک مسئولان کشور هستند. در این راستا در مجلس شورای اسلامی 2 طرح دنبال می‌شود؛ یک طرح در مورد ممنوعیت تحصیل فرزندان مسئولان در خارج از کشور است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، این طرح پس از اظهارات محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه در مجلس کلید خورد. مصدق گفته است نمایندگان انقلابی خانه ملت طرحی برای تصویب در صحن مجلس ارائه دهند تا بر اساس آن فرزندان مسئولان نظام مجاز به تحصیل در خارج از کشور نباشند.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در همین رابطه گفته است: معتقدم تحت هیچ شرایطی نباید فرزندان مسئولان نظام در کشورهای امپریالیستی به‌ ویژه آمریکا، انگلیس و کانادا تحصیل یا زندگی کنند، چراکه مسئولان این کشورها با جمهوری اسلامی در عناد هستند.

او همچنین تاکید کرده است: طرح ممنوعیت به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها در پست‌های محرمانه و سری در دستور کار کمیسیون حقوقی و قضایی است که ما قطعاً پس از بحث و بررسی این مطلب را هم به‌ عنوان یک تبصره به این طرح الحاق می‌کنیم. در واقع در این طرح قید می‌کنیم که تحصیل و زندگی فرزندان مقامات در خارج از کشور ممنوع شود و در غیر این صورت، پدران آنها از سمت‌شان کنار روند.

طرح دیگری که نمایندگان در مجلس دنبال می‌کنند تحت عنوان «الزام بازگشت اعضای خانواده مسئولان به کشور» است؛ این طرح دوفوریتی که از سوی نمایندگان اصولگرا پیگیری می‌شود به امضای 40 نماینده مجلس رسیده است. این طرح یک ماده‌واحده و یک تبصره دارد. در ماده‌واحده این طرح ذکر شده است اعضای درجه‌یک خانواده مسئولان کشور از جمله سیاسی و حرفه‌ای اعم از همسر و فرزندان باید به داخل کشور برگردند، در غیر این صورت سه ماه پس از تصویب این قانون، اگر این اتفاق نیفتاد، آن مسئول باید از سمت خود استعفا دهد. در تبصره ماده‌واحده این طرح نیز ذکرشده است ماموران دولتی و دانشجویانی که بورسیه تحصیلی وزارت علوم هستند و اساتیدی که فرصت مطالعاتی دارند از این قانون مستثنی می‌شوند.

حسین نقوی حسینی، نماینده ورامین و عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی که طراح طرح «الزام بازگشت اعضای خانواده مسئولان به کشور» است، درباره این طرح به سوالات خبرنگار اعتمادآنلاین پاسخ داد و در مورد اینکه آیا این طرح قابلیت اجرا دارد گفت: این طرح صد درصد قابل‌ اجراست. ما مقرر کردیم که بعد از تصویب این قانون تا سه ماه خانواده مسئولان وقت دارند به کشور بازگردند که اگر بازنگشتند- چون ما نمی‌توانیم حقوق اجتماعی آن افراد را محدود کنیم- آن مسئول باید از سمت خود استعفا دهد، اما خانواده آن فرد می‌توانند در خارج از کشور زندگی کنند یا درس بخوانند. ما نمی‌توانیم افراد را ملزم کنیم به کشور برگردند، اما مدیریت نظام را که می‌توانیم مدیریت کنیم.

او با بیان اینکه طرح الزام بازگشت خانواده درجه‌یک مسئولان حامیان زیادی در مجلس دارد، توضیح داد: افراد زیادی به من مراجعه و طرح را امضا کرده‌اند یا به‌ صورت شفاهی گفته‌اند که کاملاً با این طرح موافق هستیم. به‌ هر حال نگرانی‌هایی وجود دارد چون زمانی که اعضای خانواده مسئولان نظام در خارج از کشور هستند مورد طمع قرار می‌گیرند و سرویس‌ها به سراغ آنها می‌روند و برایشان مشکلاتی درست می‌کنند که این موارد به‌ پای نظام نوشته می‌شود و تخریب علیه نظام است. البته اگر موضوع جاسوسی و نفوذ نباشد، که این موارد هم بحث‌های جدی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: از سوی دیگر حضور خانواده مسئولان در خارج از کشور موجب بی‌اعتمادی مردم هم می‌شود. مردم زمانی که می‌بینند خانواده وزرا، استانداران و مدیران ارشد در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اعتمادشان به مدیریت نظام خدشه‌دار و لطمه‌های شدیدی به این اعتماد وارد می‌شود.

نقوی حسینی ادامه داد: ما وکیل مردم هستیم و مردم می‌گویند این افراد مشکلی ندارند و خانواده آنها در خارج از کشور هستند و اگر به آنها فشاری وارد شود، از کشور می‌روند؛ این موارد یعنی خسارت به اعتماد مردم به‌ نظام و مدیریت نظام.

او با اشاره به لابی‌گری‌هایی که ممکن است برای رأی نیاوردن این طرح انجام شود، گفت: برای رأی نیاوردن این طرح قطعاً لابی‌گری می‌شود، اما امیدواریم نمایندگان به منافع ملی فکر کنند و رای بدهند چون این موضوع جناحی، سیاسی، حزبی و گروهی نیست.

این نماینده مجلس در پایان، در پاسخ به چرایی پیگیری این طرح از سوی اصولگرایان گفت: از سه فراکسیون ولایی، مستقلین و امید این طرح را امضا کرده‌اند. این طرح جناحی و جریانی نیست، چه فرقی می‌کند خانواده یک مدیر اصولگرا باشد یا خانواده یک مدیر اصلاح‌طلب!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها