کد خبر: 338700
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۴:۱۴:۰۰
| |

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس:

اگر عاشورا نبود، میراث انبیا و ائمه نابود شده بود

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر عاشورا نبود، میراث همه انبیا، پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) نابود شده بود، گفت: امام حسین(ع) با قیام خود میراث گذشتگان را احیا کرد و از مرگ نجات داد و استمرار این میراث را تضمین کرد.

اگر عاشورا نبود، میراث انبیا و ائمه نابود شده بود
کد خبر: 338700
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۴:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در مراسم عزاداری محرم در هیات فاطمه‌الزهرای تهران که در کانون توحید برگزار شد، با طرح این سوال که رمز این ماندگاری چیست، گفت: عوامل مختلفی باعث شده عاشورا از 1380 سال قبل باقی بماند. یکی از دلایل عمق فاجعه و جنایت جنگی از لحاظ تراژیک است که در آنجا نسبت به همه اعم از زنان، کودکان و مردان وجود داشته و از آب هم مضایقه شده است. اما وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم جنایات جنگی فجیع‌تر از عاشورا هم اتفاق افتاده، است که نمونه آن جنگ جهانی اول، نسل کشی ارامنه، نسل کشی یونانیان و نسل‌کشی‌های کردهای علوی و جنگ جهانی دوم است.

این نماینده مجلس یادآور شد: روی هدف قیام اباعبدالله‌الحسین هم خیلی تاکید شده، در اینکه هدف‌ها بلند و بزرگ بوده و نگاه اصلاح‌طلبانه‌ای که امام به جامعه داشته و رفتاری که در برخورد با دشمن و مردم داشته، شکی نیست. حق‌طلبی، عدالت‌خواهی و آنچه مرحوم شهید مطهری به عنوان ویژگی‌های یک حماسه مقدس تعریف می‌کند که مرز نمی‌شناسد، قوم و حتی مذهب نمی‌شناسد و حتی پیروان مذاهب و ادیان مختلف نسبت به آن حماسه احساس همگرایی دارند، عاشورا چنین ویژگی‌هایی دارد. مرز زمان هم نمی‌شناسد. در همه عصرها فرهنگ عاشورا و شعارهای آن قابل استفاده است و امام حسین (ع) کاری کرده که همه انسان‌ها می‌توانند از او تبعیت کنند.

مازنی ادامه داد: در بخش اهداف، اهداف بزرگ، متعالی، خدایی، فراحزبی، فرامنطقه‌ای، فراجغرافیایی، فراقومی و فراعصری همه درست است و بوده اما در عین حال سوال پیش می‌آید که آیا اهداف اباعبدالله (ع) با اهداف پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) متفاوت بوده است؟ همه انبیا، اولیا و ائمه زندگی‌شان برای تحقق این اهداف بوده است. همه مصلحان و رهبران بزرگ تاریخ حیات انسان هدف‌های مقدس و خوبی داشتند؛ مثل حق‌طلبی، عدالتخواهی، آزادگی. به هر حال ممکن است ویژگی‌های خاصی در کربلا از این جهت باشد اما کم نداریم از این قیام‌هایی که برای عدالت، آزادی و حق‌طلبی بوده است و حماسه‌هایی که واقعا مقدس بوده و درخشش قابل توجهی داشته است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه یادآور شد: امام حسین (ع) در عمل خلوص و اخلاصش را نشان می‌دهد و می‌گوید رضای ما رضای خداست یا رضای خدا همان رضای ما اهل بیت (ع) است. این منطق اباعبدالله (ع) است که تا آن لحظه‌ای که در کربلا به شهادت می‌رسد وجود دارد. اخلاص امام حسین(ع) بود که او را تا امروز نگه داشت. اما آیا امیرالمومنین این اخلاص را نداشت؟ چرا برای شهادت امیرالمومنین (ع) توصیه نشده که این همه تشکیلات و برنامه باشد؟ آیا فاطمه زهرا (س) که بانوی مظهر اخلاص است و روی خلوص عبادت بسیار تاکید دارد، در عملش در رفتار و اندیشه‌اش اخلاص محض است، برای او هم چنین گفته‌اند؟

مازنی در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: لازم است این نکته را تذکر بدهم که چند سالی‌است در کشور ما تلاش می‌شود در عرض عاشورا یکسری برنامه‌هایی را مطرح کنند. درست این است که آنچه برای عاشورا مطرح شده خاص عاشوراست. برای بقیه بزرگان دین در حدی که ادای وظیفه شود، یعنی باید برای 28 صفر، شهادت امیرالمومنین (ع)، فاطمه زهرا (ص) و امام رضا (ع) مراسم داشته باشیم اما تنها معصومی که برای او زیارت اربعین داریم فقط امام حسین (ع) است. پیاده‌روی اربعین هم متعلق به امام حسین(ع) است. اینطور نباشد که فکر کنیم لابد در این 1300 سال قبل به عقل کسی نرسیده پس برای امام رضا (ع) هم پیاده‌روی درست کنیم. عیب ندارد به قصد رجا هر کاری می‌شود کرد اما نباید بدعت شود. کم کم برای امام‌زاده‌ها هم این معمول شود. این پیاده‌روی و تجلیل ویژه خاص امام حسین(ع) است و برای امام حسین(ع) تاکید شده است. اینطور نباشد به هر مناسبتی دسته راه بیندازیم. آنچه در کلام معصومین تاکید شده این است که عاشورا، کربلا و محرم را زنده نگه دارید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها