کد خبر: 338745
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۵:۳۴:۲۲
| |

آرمان علمایی، کارشناس اقتصاد انرژی:

تغییر نوع تعامل با چین منجر به سرمایه گذاری کلان این کشور در ایران می شود

آرمان علمایی، کارشناس اقتصاد انرژی گفت: اگر راهبرد ایران با چین تغییر کند، نتیجه این دیدار می‌تواند سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اقتصاد ایران باشد که البته رقم 400 میلیارد دلار قرار نیست یکجا به ایران بیاید و در طول 25 سال این سرمایه‌گذاری تزریق می‌شود.

تغییر نوع تعامل با چین منجر به سرمایه گذاری کلان این کشور در ایران می شود
کد خبر: 338745
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۵:۳۴:۲۲

اعتمادآنلاین| آرمان علمایی، کارشناس اقتصاد انرژی با اشاره به توافق مهمی که بین ایران و چین در حال شکل‌گیری است، گفت: ایران از نظر شرایط استراتژیک برای چینی‌ها بسیار حائز اهمیت است و جزو سه کشوری هستند که تمایل دارند با آن روابط تنگاتنگ برقرار کنند.

وی ادامه داد: همین چینی‌ها با پاکستان قرارداد سرمایه‌گذاری 70 میلیارد دلاری امضا کردند که از نظر شرایط سیاسی ایران با پاکستان متفاوت است؛ بنابراین اگر دولت ایران تمایل داشته باشد و بر اساس راهبردش تصمیم‌گیری کند می‌تواند روی چینی‌ها حساب ویژه‌ای باز کند.

این کارشناس صنعت نفت با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری اخیرا راهبرد جدیدی را تکلیف کردند و رئیس مجلس نیز آن را اجرا می‌کند، گفت: اگر راهبرد ایران با چین تغییر کند، نتیجه این دیدار می‌تواند سرمایه‌گذاری چینی‌ها در اقتصاد ایران باشد که البته رقم 400 میلیارد دلار قرار نیست یکجا به ایران بیاید و در طول 25 سال این سرمایه‌گذاری تزریق می‌شود.

علمایی ادامه داد: صنعت نفت ایران نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از این ارقام است بنابراین اعدادی که گفته می‌شود دور از ذهن نیست و می‌تواند صحیح باشد.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون صنعت نفت ایران خلاء‌های بسیاری دارد که اگر چین بخواهد وارد شود باید ارقامی بیش از این را به صنعت نفت ایران تزریق کند که البته به نظر می‌رسد این مذاکره با چینی‌ها صورت گرفته است، زیرا همان‌طور که گفتم این راهبردی است که از سوی مقام معظم رهبری به آن تاکید شده است.

اخیرا یک رسانه انگلیسی مدعی شد که یک منبع آگاه نزدیک به وزارت نفت ایران از توافق تهران با پکن برای سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت ، گاز، پتروشیمی، صنعت و حوزه حمل نقل ایران خبر داده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها