رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سن خودکشی در حال کاهش است/ دوسوم افرادی که خودکشی می‌کنند سابقه افسردگی دارند/ علت 99 درصد خودکشی‌ها مشکلات مزمن روانی است/ از سن ازدواج 12 میلیون ایرانی گذشته است/ بیش از 40 درصد جامعه درگیر مشکلات روحی روانی هستند

رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: علت 99 درصد خودکشی‌ها مشکلات مزمن روانی، استرس، عصبانیت، افسردگی، بی‌نشاطی و مشکلات روحی‌روانی در جامعه است. جوانان ناامید هستند و از سن ازدواج حدود 12 میلیون جوان ایرانی گذشته که این موضوع یک ابرچالش است. در کشور 19 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که این مورد هم ابرچالش دیگری در کشور به شمار می‌رود. بیش از 40 درصد جامعه درگیر مشکلات روحی روانی، افسردگی و روان‌پریشی هستند.

سن خودکشی در حال کاهش است/ دوسوم افرادی که خودکشی می‌کنند سابقه افسردگی دارند/ علت 99 درصد خودکشی‌ها مشکلات مزمن روانی است/ از سن ازدواج 12 میلیون ایرانی گذشته است/ بیش از 40 درصد جامعه درگیر مشکلات روحی روانی هستند
کد خبر: 338775
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۲ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رسول خضری، نماینده پیرانشهر و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین با اشاره به تند شدن شیب خودکشی در کشور،‌ گفت: یکی از ابرچالش‌ها و معضلات اجتماعی خودکشی است. سلامت روان، ناامیدی و یأس و به بن‌بست رسیدن موجب افزایش خودکشی شده است.

او با انتقاد از کاهش سن خودکشی در کشور ادامه داد: سن خودکشی در حال کاهش است. قبلاً در استان‌های کرمانشاه، تهران و ایلام شاهد خودکشی بودیم، اما در حال حاضر در کل استان‌ها به‌ صورت متوسط خودکشی رو به افزایش می‌رود. ریشه اصلی خودکشی یأس و ناامیدی است که فرد هیچ راهی برای خروج از ناامیدی پیدا نمی‌کند.

این نماینده مجلس توضیح داد: دوسوم افرادی که خودکشی می‌کنند سابقه افسردگی دارند و یک‌سوم از آنها دچار بیماری دوقطبی هستند. با توجه به آمار بالای بیماری‌های روان‌پریشی و مشکلات مزمن روانی که در سطح کشور وجود دارد و یأس و سرخوردگی و ناامیدی، خودکشی در جامعه رو به افزایش است. حتی در روستاها هم آمار خودکشی بالا رفته است.

خضری در پاسخ به این پرسش که «آیا کمیسیون اجتماعی برنامه‌ای برای بررسی علل افزایش شیب خودکشی دارد» گفت: کمیسیون اجتماعی چندین بار مواردی از این دست را بررسی کرده، اما ما باید به دنبال علت و ریشه‌ها و آسیب‌شناسی باشیم. اگر ریشه‌ها را نخشکانیم، خودکشی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

او اضافه کرد: علت 99 درصد خودکشی‌ها مشکلات مزمن روانی، استرس، عصبانیت، افسردگی، بی‌نشاطی و مشکلات روحی‌روانی در جامعه است. جوانان ناامید هستند و از سن ازدواج حدود 12 میلیون جوان ایرانی گذشته که این موضوع یک ابرچالش است. در کشور 19 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که این مورد هم ابرچالش دیگری در کشور به شمار می‌رود. بیش از 40 درصد جامعه درگیر مشکلات روحی‌روانی، افسردگی و روان‌پریشی هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر سیاست‌های غلط دولتمردان در افزایش نرخ خودکشی تاکید کرد: اعتیاد، بیکاری، مشکلات روحی‌روانی و افسردگی جوانان به خاطر نبود شغل و مسکن و امنیت معیشتی، ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط اقتصادی در سطح جامعه است.

خضری همچنین گفت: کمیسیون اجتماعی به سیاست‌های کلی می‌پردازد، اما اصولاً در مجموع دستگاه‌های اجرایی بدنه کارشناسی قوی‌تری نسبت به مجلس دارد و کار کردن روی این موضوعات از وظایف اصلی آنها محسوب می‌شود. 18 وزارتخانه، سازمان و نهاد از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و... در زمینه آسیب‌های اجتماعی و خودکشی مسئول هستند. همچنین کمیسیون اجتماعی، کمیسیون فرهنگی و کمیسیون شوراها و حتی کمیسیون امنیت ملی نیز در این خصوص نقش دارند.

او ادامه داد: کلیت جامعه از نظر برنامه‌ریزی اجتماعی موفق عمل‌ نکرده است. اگر به‌ درستی عمل کرده بودند، شاهد سیر صعودی خودکشی در کشور نبودیم.

این نماینده مجلس درباره اقدام عملی مجلس در راستای کاهش خودکشی‌ها در کشور گفت: در جامعه به لحاظ برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی متاسفانه موفق کار نکردیم که شاهد ابرچالش بیکاری، مشکلات اقتصادی و بیماری مزمن روانی، عصبانیت و استرس هستیم. به‌ صورت کلی ما کشور پراسترسی هستیم و از لحاظ مصرف مواد مخدر رتبه اول در دنیا را داریم، که تمام این موارد می‌تواند علت افزایش خودکشی در کشور باشد.

خضری گفت: در بسیاری موارد از وزرا در مورد حل معضلات اجتماعی سوال می‌شود، اما نتیجه‌ای ندارد. راهکار این است که سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه پای‌ کار باشند و سیاست‌های کلی به‌ درستی اجرا شود و ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها آسیب‌شناسی و درمان شود.

او ادامه داد: اولین قدم در این راستا آسیب‌شناسی و دومین قدم استراتژی راهبردی است. بدون آسیب‌شناسی، هیچ استراتژی مدون، منسجم و جامعی نخواهیم داشت.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس، در پایان، بر لزوم ورود کمیسیون اجتماعی به موضوع چرایی خودکشی تاکید کرد: تحرک کمیسیون اجتماعی باید بیشتر شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها