کد خبر: 338779
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

محسن ایزدخواه، کارشناس حوزه اقتصادی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اقتصاد ایران کلافی از مشکلات است/ نگاه اقتصادی تولیدمحور در کشور، موجب رشد اقتصادی و شکوفایی می‌شود/ دلالی و سوداگری در نهایت موجب زایش فقر می‌شود/ تولید نجات‌بخش یک کشور است/ رونق تولید موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌شود

محسن ایزدخواه، کارشناس حوزه اقتصادی، گفت: رونق تولید موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌شود که این موضوع قدرت خرید مردم را بالا می‌برد و این چرخه مجدداً به گسترش تولید می‌انجامد.

اقتصاد ایران کلافی از مشکلات است/ نگاه اقتصادی تولیدمحور در کشور، موجب رشد اقتصادی و شکوفایی می‌شود/ دلالی و سوداگری در نهایت موجب زایش فقر می‌شود/ تولید نجات‌بخش یک کشور است/ رونق تولید موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌شود
کد خبر: 338779
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن ایزدخواه، کارشناس حوزه اقتصادی، درباره نقش دلالان در ایجاد فقر در جامعه و همچنین تقسیم‌بندی گروه‌های شغلی در جامعه به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: چند گروه هستند که درآمد دارند در حالی‌ که به آن مفهوم در اقتصاد رسمی اشتغال ندارند. یک گروه بازنشسته هستند که مدتی اشتغال داشته‌اند و الان اشتغال ندارند و درآمد دارند. عده‌ای دیگر هم بازنشستگان تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و صندوق بازنشستگی کشوری هستند که در حال‌ حاضر درآمد دارند ولی شغل ندارند.

این کارشناس حوزه اقتصادی ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که اشتغال دارند، اما در اقتصاد رسمی تعریف نشده‌اند، در اقتصاد غیررسمی تعریف شده‌اند؛ مثلاً زیرپله‌ای کار می‌کنند و... در سرشماری نفوس و مسکن هم اعلام می‌کنند که اشتغال دارند.

ایزدخواه توضیح داد: این گروه چون در اقتصاد غیررسمی فعالیت‌ دارند، در آمار کلی‌ای که ارائه می‌دهند می‌گویند ما فلان تعداد شاغل داریم، اما بر اساس سرشماری مرکز آمار اینها دلالان و سوداگرانی هستند که جمعیتی فعال در اقتصاد رسمی کار محسوب می‌شوند. به نوعی می‌توان گفت افرادی که پول‌های قابل‌ توجهی در بانک‌ها گذاشته‌اند و سود دریافت می‌کنند سالم‌ترین افراد در گروه اقتصاد غیررسمی به شمار می‌آیند.

او در همین راستا گفت: بخشی از این افراد به عناوین مختلف می‌توانند تاثیر مستقیمی بر مسائل محیط‌زیستی و اقتصادی بگذارند. افرادی که در اقتصاد غیررسمی فعالیت می‌کنند یا حتی تولیداتی دارند، به دلیل اینکه ناشناس و زیرپله‌ای عمل می‌کنند و استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند، کالاهایشان هم به سلامت مردم و هم به محیط‌زیست آسیب می‌رساند.

کارشناس حوزه کار و اقتصاد ادامه داد: بخش دیگری از آنها به خاطر اینکه مالیات پرداخت نمی‌کنند، در رقابت‌ با افرادی که در اقتصاد رسمی فعالیت می‌کنند و دفترودستک دارند، قدرت بیشتری دارند. که خود این موضوع جمعیت را به سمت حرکت در جهت پنهان‌کاری و اقتصاد غیررسمی سوق می‌دهد.

ایزدخواه توضیح داد: جامعه آماری منسجمی در این رابطه وجود ندارد. بنابراین بسیاری از این افراد عوارض، مالیات و بیمه خود را پرداخت نمی‌کنند. همین روند مخل فعالیت‌های اقتصادی در کشور است. این روند به خود افرادی که دارای مشاغل غیررسمی هستند نیز آسیب وارد می‌کند، به نحوی که چون مالیات پرداخت نمی‌کنند و تحت پوش هیچ بیمه‌ای نیستند در سنین ازکار‌افتادگی، در قالب دریافت کمک از کمیته امداد و بهزیستی، سربار جامعه می‌شوند.

کارشناس حوزه کار گفت: از این منظر می‌توانیم نگاه کنیم که وقتی دلالی و سوداگری رخ می‌دهد تولید در مقابلش زانو می‌زند و آنچه می‌تواند یک کشور را نجات دهد تولید است. رونق تولید موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌شود که این موضوع قدرت خرید مردم را بالا می‌رود و این چرخه مجدداً به گسترش تولید می‌انجامد.

او درباره دلالی و سوداگری در اقتصاد ایران توضیح داد: وقتی در مقابل دلالی و سوداگری ارزش افزوده قابل قبولی وجود نداشته باشد، نهایتاً منجر به این می‌شود که جمعیت بسیار زیادی، از حمایت‌های اجتماعی محروم می‌شوند و همین فقدان حمایت‌های اجتماعی، زایش فقر را به دنبال می‌آورد.

محسن ایزدخواه صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: اقتصاد ایران کلافی از مشکلات است که بحث روابط بین‌المللی و سیاست خارجی می‌تواند یکی از عوامل آن قلمداد شود. اگر نگاه اقتصادی کشور تولیدمحور باشد، آن زمان جهت‌ حرکت بانک‌ها، قیمت ارز، بورس و... به سمت تولید می‌رود که اگر به سمت تولید برود، رشد اقتصادی و شکوفایی حاصل خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها