کد خبر: 338786
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۷:۵۵:۳۴
| |

در گفت و گو با قهرمان نورانی، تهیه کننده برنامه «کمپاس» شبکه جهانی سحر مطرح شد؛

کمپاس دریچه ارتباطی ایران با همسایگان

قهرمان نورانی درآباد، تهیه کننده برنامه «کمپاس» عنوان کرد: در برخی از برنامه های «کمپاس» با حضور کارشناسان آذربایجانی نقش مخرب صهیونیست ها در ایجاد روابط با کشورهای اسلامی و خصوصا کشور آذربایجان برای سرپوش گذاشتن برجنایات شان در فلسطین و لبنان؛ واکاوی شده و با جدیت مورد بحث قرار می گیرد.

کمپاس دریچه ارتباطی ایران با همسایگان
کد خبر: 338786
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۷:۵۵:۳۴

اعتمادآنلاین| «کمپاس» (جهت نما) یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین برنامه های سیاسی شبکه جهانی سحر در طول حیات 22 ساله نخستین شبکه برون مرزی ایران است. برنامه ای زنده و گفت و گو محور در کانال آذری این شبکه که از سال 2003 میلادی (1382) به روی آنتن می رود و اصلی ترین هدف آن را ایجاد دریچه ارتباطی با رویدادهای جهان، منطقه و به ویژه جمهوری آذربایجان تشکیل می دهد.

تازه ترین رخدادهای بین المللی در عرصه مناسبات ایران و غرب، تحولات خاورمیانه، مسائل ترکیه، روند ماجرای«قَرَه‌باغ»، مناقشات مرزی و سیاسی کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، همکاری های دوجانبه میان ایران و آذربایجان، ترانزیت و بسیاری از مسائل مرتبط با حوزه سیاست خارجی، اساس برنامه «کمپاس» را تشکیل داده است. برنامه ای که با سبقه طولانی و محتوای بعضا جنجالی اش، حالا دیگر به برنامه ای مرجع و مورد توجه اقشار مختلف در جمهوری آذربایجان تبدیل شده است و رویکرد و محتوای آن اثرگذاری خاص خود را تثبیت کرده، به گونه ای که بارها و بارها مواضع و پیگیری های این برنامه را به تیتر نخست مطبوعات و خبرگزاری های جمهوری آذربایجان بدل ساخته است.

بر همین اساس یکی از اصلی ترین ماموریت های شبکه جهانی سحر در قالب این برنامه و از طریق تعامل و گفت و گوی سازنده کارشناسان و مسئولان در خصوص محورهای مهم تحولات داخلی و خارجی در عرصه های پیش گفته تعریف شده است.

برنامه زنده «کمپاس» با چنین رویکردی، شامگاهان شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه از ساعت 22:00 به وقت تهران با اجرای غلامرضا صفوی، درنا نصیریان و جبار علایی به روی آنتن می رود و مخاطبان بسیارگسترده ای نیز در میان آذری زبانان و حتی اهالی برخی کشورهای آسیای میانه و نیز ترکیه دارد.

در همین خصوص قهرمان نورانی درآباد تهیه کننده برنامه «کمپاس» گفت و گویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

*برای اولین سوال بفرمایید که هدف از ساخت برنامه «کمپاس» در شبکه جهانی سحر چه بوده است؟

برنامه «کمپاس» اولین برنامه زنده سیاسی با ترجمه همزمان آذری در شبکه سحر است که از سال 2003 میلادی (1382) به روی آنتن می رود و اصلی ترین هدف آن ایجاد اشتراک نظر میان ایران و کشورهای آسیای میانه، تبادل فرهنگی و رسانه ای، آشنایی مردم با یکدیگر و بررسی فرایند حل اختلافات مرزی همسایگان ایران مانند مسئله قره باغ است.

در واقع موضوع روز این برنامه پرمخاطب متناسب با رویدادهای روز دنیاست، با محوریت مسائلی ازقبیل دلایل لاینحل‌ماندن مناقشه عرب‌ها، مسائل خزر، تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران و دیگر کشورهای مستقل، مسائل ترکیه، مقابله با تروریسم در عراق و سوریه، جنایات عربستان در یمن، ایستادگی ایران در برابر فشارهای خارجی و تحریم ها و مواضع و بیانات رهبر معظم انقلاب و....

البته پردازش چالش های امنیتی به ویژه برای جمهوری اسلامی ایران به واسطه حضور آمریکایی ها در منطقه آسیای میانه نیز در دستور کار قرار دارد.

*منظور شما از مخاطرات امنیتی به سبب ایجاد روابط سیاسی و امنیتی میان هر دو کشور آذربایجان و ارمنستان با رژیم اشغالگر قدس است؟

آن هم یکی از موضوعات است. شما می دانید که یکی از اصلی ترین مخاطرات امنیتی برای جمهوری اسلامی ایران و منطقه و نیز برای هویت و استقلال خود این کشورها، ورود رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکا به منطقه آسیای میانه و ایجاد روابط سیاسی و امنیتی با کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق به حساب می آید.

به همین منظور در برخی از برنامه های «کمپاس» با حضور کارشناسان آذربایجانی نقش مخرب صهیونیست ها در ایجاد روابط با کشورهای اسلامی و خصوصا کشور آذربایجان برای سرپوش گذاشتن برجنایات شان در فلسطین و لبنان؛ واکاوی شده و با جدیت مورد بحث قرار می گیرد.

*مخاطبان برنامه سیاسی «کمپاس» عمدتا چه کسانی هستند؟

مخاطبان عمده برنامه «کمپاس» مردم کشور آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، آذربایجانی های مقیم اروپا و آمریکا و ... هستند.

* تبیین سیاست های نژاد پرستانه ترامپ با خروج از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران از چه جایگاهی در برنامه «کمپاس» برخوردار است؟

یکی از اصلی ترین رویکردهای برنامه کمپاس تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حل معضلات جهانی با مشارکت بین المللی یا چندجانبه گری است و افشای سیاست های جنایتکارانه دولت آمریکا به خصوص رئیس جمهور فعلی نژادپرست آمریکا با خروج غیرقانونی از برجام و روی آوردن به تروریسم اقتصادی علیه ملت بزرگ ایران و نیز آگاه سازی مخاطبان از کشورهای همسایه نیز در همین خصوص، تعریف می شود. به طور مثال وقتی جان بولتون با نیکول پاشینیان درست یک روز پس از مذاکرات وی با الهام علی‌اف در حاشیه اجلاس داووس تماس گرفت، ما یک میزگرد اختصاصی در برنامه «کمپاس» نسبت به پیاده سازی اهداف شوم آمریکا برای وسعت بخشیدن به ابعاد بحران در منطقه قفقاز جنوبی، تدارک دیدیم و به طور مفصل در مورد سیاست های مخرب دولت ایالات متحده با کارشناسان آذری و ایرانی داخل و خارج استودیو بحث و تبادل نظر منجر به اشتراک مساعی صورت گرفت.

*درخصوص روابط اقتصادی دوجانبه میان ایران، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان هم برنامه ای دارید؟

بله . مسائل و مشکلات مربوط به روابط اقتصادی چند جانبه را با حضور کارشناسان اقتصادی از کشورهای یاد شده بررسی می کنیم و راهکارهای مدنظر نیز در راستای تسهیل در روند گمرکات، ترانزیت، صدورمجوزها، تقویت بازارهای مشترک مرزی و... بررسی می کنیم و اصولا تهیه چنین برنامه هایی نیز در راستای اجرای هرچه بهتر و بیشتر اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

*ارتباطات رسانه ای هم در دستور کار شما قرار دارد؟

بله. در بسیاری از موارد کارشناسان دعوت شده به برنامه «کمپاس» چه در داخل استودیو و چه از طریق اسکایپ، روزنامه نگاران و تحلیلگران سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هستند که همین امر به شناخت مواضع فکری آنها از یکدیگر و نزدیک تر شدن دیدگاه هایشان کمک شایانی می کند. در واقع رویکرد ما در برنامه «کمپاس» صرفا ساخت یک برنامه سیاسی نیست و «کمپاس» به عنوان یک برنامه تلویزیونی، رسالت اصلی خود را ایجاد دریچه ارتباطی میان ایران و همسایگان شمالی در آسیای میانه پایه گذاری کرده است و هدف هم نه تنها آشنایی مخاطبان کشورهای همسایه با افکار و عقاید فکری و آرمان های جمهوری اسلامی ایران است، بلکه جذب گسترده مخاطبان این کشورها به یک برنامه تلویزیونی در معاونت برون مرزی سازمان صداوسیمای ایران و به ویژه شبکه جهانی سحر را تدارک دیده و می بینیم.

منبع: صدا و سیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها