کد خبر: 338820
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۹:۳۷:۰۲
| |

آنچه در سفر دوازدهم مرکل به چین گذشت

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در شرایطی به سفر سه روزه خود به چین با همراهی یک هیات بزرگ تجاری و امضای چندین قرارداد پایان داد که درباره بسیاری از مسایل با مقام های پکن از جمله تحولات هنگ کنگ، اوضاع اقلیمی، مسایل اقتصادی و جنگ تجاری چین و آمریکا گفت و گو کرد.

آنچه در سفر دوازدهم مرکل به چین گذشت
کد خبر: 338820
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۹:۳۷:۰۲

اعتمادآنلاین| آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در این سفر بارها مساله هنگ کنگ و تحولات آن را مورد توجه قرار داد و خواستار آن شد که چین با این موضوع با درایت و به شکل صلح آمیز و بدون استفاده از خشونت برخورد کند.

در کنار موضوع هنگ کنگ صدراعظم آلمان به مساله تحولات اقلیمی اشاره کرد و اینکه چین به دلیل بزرگی اقتصادش مسئولیت زیادی هم در این باره دارد او خواستار آن شد که چین به تعهداتش در این باره عمل کند و همزمان با دیگر کشورهای جامعه بین المللی برای مقابله با تحولات اقلیمی از نزدیک همکاری کند.

رهبر آلمان که سفرش عمدتا بر مسایل تجاری متمرکز بود و از چندین کارخانه نیز بازدید کرد و سفری به شهر ووهان در مرکز چین هم داشت، گفت که با دیدگاه های چین درباره مقابله با یکجانبه گرایی موافق است.


او به طور تلویحی از پیشبرد برنامه های یکجانبه تجاری آمریکا و حمایت طلبی یکجانبه تجاری انتقاد کرد و گفت که دنیا به دنبال جهانی شدن است و چند جانبه گرایی باید در دستور کار کشورهای مختلف باشد.

از سوی دیگر «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین که با مرکل دیدار می کرد به او گفت امیدوار است اروپا در جنگ تجاری چین و آمریکا از پکن حمایت کند.

وی در عین حال تاکید کرد چین به دنبال پیشبرد اصلاحات است و متعهد شد که کشورش درهای باز را در سیاست های اقتصادی دنبال می کند و اقتصاد باز را به اجرا می گذارد.

به گفته رییس جمهوری خلق چین این کشور و آلمان باید همکاری های راهبردی خود را باز هم قویتر کنند این همکاری مانند کیکی خواهد بود که هر کسی می تواند از تکه ای از آن لذت ببرد.


مرکل که برای دوازدهمین بار از سال 2005 میلادی به چین سفر می کرد، در این ملاقات تاکید کرد که طولانی شدن جنگ تجاری دو اقتصاد اول دنیا به ضرر همه است یکجانبه گرایی هم به همه ضرر می رساند و باید فورا برای برون رفت از بحران تجاری چین و آمریکا راهی پیدا کرد.

آلمان به عنوان یکی از قدرت های بزرگ اقتصادی در اروپا و جهان از وضعیت جنگ تجاری چین و آمریکا نگران است و می داند که این شرایط ممتد می تواند اقتصاد کل قاره اروپا و آلمان را به خطر بیفکند.

از آنجا که چین در حال اجرای سیاست های اصلاحی اقتصادی است، جنگ تجاری آمریکا با این کشور می تواند راهبردهای اصلاحی چین و سیاست درهای باز را به چالش بکشد و این چیزی نیست که خواسته آلمان و دیگر کشورهای اروپایی باشد که حساب ویژه ای روی بازار بزرگ چین باز کرده اند.

خودروهای برقی، فنآوری هوش مصنوعی، دیجیتال و نسل پنجم اینترنت، شبکه های مخابراتی و تولیدات هوشمند از جمله عرصه هایی است که قرار شد چین و آلمان درخصوص آن همکاری کنند البته آلمان بشدت خواستار آن است که برای برون رفت از جنگ تجاری، چین بازار خود را به روی شرکت های خارجی بیشتر بگشاید و حمایت گرایی تجاری را کنار بگذارد.

در این میان چین هم خواسته هایی دارد از جمله اینکه آلمان مقررات صادراتی خود را تسهیل کند تا چین به فناوری های پیشرفته تری از آن کشور دست یابد این موضوعی بود که «لی که چیانگ» نخست وزیر چین در دیدار با مرکل بر آن تاکید کرد.

او البته تصریح کرد که چین بازار باز دارد و از سرمایه گذاری شرکت های آلمانی در این کشور استقبال می کند.

آمارها نشان می دهد که چین در سه سال گذشته بزرگترین شریک تجاری آلمان بوده و ارزش تبادلات تجاری آنها در سال 2018 میلادی بالغ بر 183 میلیارد و 900 میلیون دلار بوده است.

وزارت بازرگانی چین می گوید که سرمایه گذاری آلمان در چین با 62 و نیم درصد افزایش به یک میلیارد و 170 میلیون دلار در 7 ماه گذشته رسیده و سرمایه گذاری چین هم با 28 درصد رشد در آلمان بالغ بر یک میلیارد دلار بوده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها