کد خبر: 338945
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۲:۰۰:۴۴
| |

معدوم سازی جوجه‌های یک روزه به دلیل کاهش قیمت

چندی پیش تصاویر منتشره از معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در فضای مجازی خبر ساز شد که برخی تولیدکنندگان کاهش قیمت جوجه و نبود بازار مناسب را دلیل این اقدام اعلام کردند.

معدوم سازی جوجه‌های یک روزه به دلیل کاهش قیمت
کد خبر: 338945
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۲:۰۰:۴۴

اعتمادآنلاین| انتشار برخی تصاویر و فیلم‌ها از معدوم سازی جوجه‌های یک روز در فضای مجازی چند روزی است که خبرساز شده است.

پیگیری موضوع از برخی تولیدکنندگان جوجه یک روزه نشان می‌دهد که نبود بازار مناسب در شرایط فعلی باعث شده تا جوجه‌های یک روزه را با قیمتی کمتر از مصوب به فروش رسانند و در صورت نبود مشتری مجبور به معدوم کردن آن‌ها شوند.

این طور که پیداست در مدت اخیر چندین واحد تولید جوجه یک روزه برای معدوم سازی جوجه‌های خود اقدام کردند و برخی دلیل این اقدام را کاهش قیمت جوجه و هدف از این کار را ایجاد تعادل در بازار اعلام کردند.

در این بین یکی از محدودیت‌هایی که برای تولیدکنندگان جوجه یک روزه وجود دارد فرصت کوتاه آن‌ها برای فروش جوجه هاست که اگر حدود 10 ساعت بعد از تولد فروخته و به مرغداری‌ها منتقل نشوند باید به گونه‌ای آن‌ها را از بین ببرند، چون جایی برای نگهداری از جوجه‌ها ندارند.

در همین راستا مصطفوی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در توضیح معدوم سازی جوجه‌های یک روزه گفته بود تولید جوجه‌های یک روزه به منظور تولید گوشت مرغ صورت می‌گیرد که طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی عددی برای تولید تعیین می‌شود که نیاز داخل، ذخیره سازی و صاردات را تامین کند.

وی افزود: بنا به درخواست ستاد تنظیم بازار میزان تولید از 120 میلیون به 125 میلیون جوجه افزایش پیدا کرد که متاسفانه در طول دوماه اخیر کاهش قیمت شدیدی به همراه داشت و تولیدکنندگان با یک زیان نسبی روبرو شدند.

البته از جمله اقداماتی که می‌تواند به تولیدکنندگان در زمینه فروش جوجه‌های یک روزه کمک کند بحث صادرات و محدود شدن واردات است که مسئولان در مدت اخیر در این خصوص همراه تولیدکنندگان نبودند.

این در حالی است که در اواسط مرداد ماه عباس تایش رییس سازمان حمایت در راستای کاهش قیمت مرغ از وضع عوارض و محدود شدن صادرات مرغ خبر داده بود.

این نکته حائز اهمیت است که در روزهای اخیر علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده، صادرات جوجه یکروزه آزاد است و منعی ندارد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با هدف جلوگیری از زیان تولیدکنندگان، در اردیبهشت ماه سال جاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شد تا ممنوعیت صادرات برخی محصولات طیور از جمله جوجه یکروزه گوشتی و تخم‌گذار برداشته شود.

براساس این درخواست، وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفتم خرداد ماه طی نامه‌ای، رفع ممنوعیت صادرات کالا‌های یاد شده را به گمرک اعلام کرد.

این طور که گفته می‌شود از تاریخ 7 خرداد ماه صادرات جوجه یکروزه آزاد است و متقاضیان می‌توانند برای دریافت مجوز و انجام تشریفات صادرات اقدام کنند.

با این حال تا عملی شدن صحبت مسئولان تعداد بالایی از جوجه‌های یک روزه از سوی تولیدکنندگان معدوم شده است که در کنار متضرر شدن تولیدکنندگان این امر در آینده نزدیک می‌تواند تولید مرغ را با مشکلاتی روبرو کند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها