وزیر امور خارجه آمریکا با دفاع از ترامپ در لغو دیدارها با طالبان؛

طالبان تلاش می‌کند برتری مذاکره را به دست آورد/ نیروهای آمریکایی بدون توافق از افغانستان خارج نمی‌شوند

وزیر امور خارجه آمریکا گفت، طالبان تلاش می‌کند تا با انجام حملات تروریستی در افغانستان برتری مذاکره به دست بیاورد اما واشنگتن بدون توافق صلح نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج نمی‌کند.

طالبان تلاش می‌کند برتری مذاکره را به دست آورد/ نیروهای آمریکایی بدون توافق از افغانستان خارج نمی‌شوند
کد خبر: 339098
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ۱۰:۴۱:۴۰

اعتمادآنلاین| دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری‌ آمریکا یکشنبه خروج نیروهای کشورش از افغانستان را بدون توافق صلح رد کرد.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه به سی‌ان‌ان گفت: اگر دیگران تلاش کنند از خشونت برای پایان بهتر در مذاکرات به نفع خود بهره ببرند، ما از توافق دور می‌شویم. آمریکا همچنان مایل به عقد توافق صلح است اما تا زمانی که اثبات نشود طالبان می‌تواند به تعهداتش طبق یک توافق بالقوه پایبند باشد، پیش نمی‌رویم.

مقام‌های افغان گفتند، پامپئو و سایر مقام‌های دولتی آمریکا درب‌ها را برای از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و طالبان باز گذاشته و طالبان نیز چنین کاری را انجام داده است. اما احتمال برگزاری چنین گفتگوهای مجددی تا چندین ماه وجود ندارد چون دو طرف احساس بی‌اعتمادی به هم دارند.

پامپئو دو شرط برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطرح کرده است؛ یکی اینکه خشونت‌ها کاهش یابد و دوم اینکه حمله تروریستی از افغانستان علیه ایالات متحده هرگز صورت نگیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین از نشست برنامه‌ریزی شده و مخفیانه ترامپ با مقام‌های طالبان دفاع کرده و آن را تلاشی ضروری برای پایان دادن به جنگ طولانی مدت در افغانستان دانست اما در عین حال، لغو گفت‌وگوها با این گروه شبه‌نظامی را هم ضروری دانست.

این اظهارنظر از سوی پامپئو باعث شد تا دموکرات‌ها، رئیس‌جمهوری آمریکا را بابت دعوت از رهبران طالبان برای رفتن به کمپ دیوید مورد انتقاد قرار داده و این برنامه را "نامنظم" و "عجیب" دانستند.

ترامپ گفت، پس از آنکه طالبان مسئولیت حمله کابل با 11 کشته را بر عهده گرفت، مذاکرات را لغو کرد.

این اقدام از سوی برخی از دموکرات ها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت به طوری که سناتور "امی کلوبوچار" کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا این اقدام را نمونه دیگری از نوع رفتار ترامپ با سیاست خارجی دانست و گفت: به نظر نمی‌رسید ترامپ زمانی که نشستی را با طالبان برگزار کرد، به دنبال توافق بود یا حتی نزدیک به دستیابی به آن.

جولیان کاسترو، از دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه ترامپ را یک رفتار نامنظم دانست که مردم از آن خسته شده‌اند. دموکرات‌های آمریکا همچنین نشست‌های ترامپ با طالبان را به نشست‌های ادامه‌دار او با کره‌شمالی شبیه دانستند و گفتند، این نشست‌ها شبیه به هم هستند همانطور که کره‌شمالی از اجرای تعهداتش باز می‌ماند، طالبان نیز این گونه است.

لیز چنی، رئیس کنفرانس جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا هم تصمیم ترامپ در لغو نشست با طالبان را مورد بحث قرار داد و گفت: این گروه تروریستی نباید به کمپ دیوید راه پیدا کند. کمپ دیوید محلی است که رهبران آمریکایی در آن دیدار می‌کنند تا درباره واکنش‌های ما پس از حملات القاعده برنامه‌ریزی کنند. ما نباید اجازه وارد شدن طالبان به این محل را بدهیم. طالبان همچنان حامی القاعده است. ترامپ حق دارد مذاکرات را پایان دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها