صادرات قطعه سال گذشته 400 میلیون دلار ارز آوری داشت

امیرحسین کاکائی،  با اشاره به مشکل اصلی قطعه سازان در صنعت خودروسازی کشور ،گفت: هم اکنون مدت زیادی است که روند رشد اقتصادی در حوزه خودرو وضعیت مطلوبی نیست، به طوری که 28 خودروسازی کشور به سمت داخلی سازی نرفتند و فقط تنها 2 خودرو سازی بزرگ کشور بر  داخلی سازی خودروهایشان سرمایه گذاری می‌کنند.

صادرات قطعه سال گذشته 400 میلیون دلار ارز آوری داشت
کد خبر: 339198
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ۱۵:۲۱:۵۹

اعتمادآنلاین| ‌ یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: طبق آمار‌های بدست آمده، سال گذشته حدود 400 میلیون دلار ارز آوری در صنعت قطعه سازی برای کشور صورت گرفته است.


امیرحسین کاکائی، با اشاره به مشکل اصلی قطعه سازان در صنعت خودروسازی کشور ،گفت: هم اکنون مدت زیادی است که روند رشد اقتصادی در حوزه خودرو وضعیت مطلوبی نیست، به طوری که 28 خودروسازی کشور به سمت داخلی سازی نرفتند و فقط تنها 2 خودرو سازی بزرگ کشور بر داخلی سازی خودروهایشان سرمایه گذاری می‌کنند.

او ادامه داد: متاسفانه در 2 سال اخیر برخی از خودرو‌های پر تیراژ ما به غلط دستور قیمت گرفتند و باعث افزایش نجومی قیمت سایر خودرو‌ها نیز شدند، همین امر یکی از عوامل ایجاد شرایط نابسامان در بازار خودرو شد.

کاکائی در مورد مشکل قطعه سازان برای تولید به‌ موقع سفارش‌های صنعت خودرو، اضافه کرد: سال گذشته در گمرکات کشور یک وقفه‌ای در تحویل و ترخیص کالا‌ها و قطعات در شش ماه ابتدایی سال داشتند که این تأخیر متاسفانه خود به دلایل کاهش تولید در هر 2 صنعت خودرو و قطعه شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: امروز مشکل نقدینگی دامن قطعه سازان را نیز گرفته است به طوری که به دنبال این هستیم که رابطه با قطعه سازان را برمبنای شاخص‌های عملکردی و مالی به صورت کاملا شفاف و نظام‌مند ساماندهی کنیم.

او گفت: معتقدم قیمت‌گذاری تحمیلی و غیرواقعی که چند سالی است توسط شورای رقابت صورت می‌گیرد، بسیار زیان بار بوده است و منجر شد تا 2 شرکت بزرگ خودروسازی با زیان انباشته مواجه شوند. در صورت عدم همکاری با قطعه سازان صنعت خودرو قطعا شرایط آن ها بدتر نیز خواهد شد.

کاکائی تصریح کرد: طبق آمارهای بدست آمده، سال گذشته حدود 400 میلیون دلار ارز آوری در صنعت قطعه سازی برای کشور صورت گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها