کد خبر: 339245
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۰۸:۵۸:۰۰
| |

توضیحات مبلغ از اهمیت مبارزه با زمینه‌های ایجاد فساد:

اینکه فقط با معلول فساد مبارزه کنیم فایده ندارد/ معلول فساد را باید از بین ببریم

یک عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: برای پیشگیری از فساد باید سازوکارهای اداری سامان یابد. اینکه تنها با معلول، یعنی خود فساد مبارزه کنیم فایده ندارد و باید با زمینه‌های ایجاد فساد که علت اصلی هستند مبارزه کرد.

اینکه فقط با معلول فساد مبارزه کنیم فایده ندارد/ معلول فساد را باید از بین ببریم
کد خبر: 339245
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۰۸:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح اهمیت مبارزه با زمینه‌های ایجاد فساد پیش از شکل‌گیری مفسدان اقتصادی، اظهار کرد: در همه کشورهای جهان یک امر کاملا تجربه شده و مطالعه شده است که برای پیشگیری از فساد باید ساز و کارهای اداری سامان یابد؛ چرا که از این طریق است که تازه می‌توان با فساد مبارزه کرد.

او زمینه‌های ایجاد فساد را علت و فساد را معلول آن نامید و ادامه داد: اینکه تنها با معلول، یعنی خود فساد مبارزه کنیم فایده ندارد و باید با زمینه‌های ایجاد فساد که علت اصلی هستند مبارزه کرد. اگر به این نکته مهم توجه نکنیم خود مبارزه با فساد تبدیل به یک اتفاق سیاسی می‌شود که در آن اغراض سیاسی با تبعیض در برخورد با مفسدین به وجود می‌آید.

این فعال سیاسی تصریح کرد: زمینه‌های ایجاد فساد عوامل مشخصی دارند. اولین آن به فرآیند شفاف‌سازی یا عدم شفاف سازی در همه‌ حوزه‌ها و در همه دستگاه‌ها و توسط همه جریان‌های کشور اعم از سیاسی و اجتماعی بر می گردد.

او گفت: اگر در موضوع مبارزه با فساد تنها به بخشی فشار آورده شود آن اقدامات به ضد خودش تبدیل می‌شود؛ بنابراین تمام نیروها و هر سه قوه باید با فساد مبارزه کنند، باید در تمام پهنه حاکمیت شفاف سازی انجام شود.

مبلغ با بیان اینکه موضوع نظارت عمومی، آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها و دسترسی رسانه‌ها به منابع اطلاعاتی از جمله مباحث اصلی در پیشگیری از ایجاد فساد است،‌ گفت: ما در کشورمان با مشکلاتی در حوزه دسترسی رسانه‌ها به اطلاعات آزاد مواجه هستیم.

او در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: تبعیض‌هایی که بین برخی رسانه‌ها گذاشته می‌شود درست نیست؛ عده‌ای از رسانه‌ها دسترسی عجیبی به اطلاعات آزاد دارند و برخی دیگر با تنگناهای جدی در این حوزه رو به‌رو هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: موضوع پاسخگویی عامل دیگری است که می‌تواند زمینه‌های ایجاد فساد را از بین ببرد. اگر تمام مقامات کشور از صدر تا ذیل موظف باشند به مردم گزارش کار بدهند و در برابر سوالات جامعه و دستگاه‌های قانونی پاسخگو باشند پیشگیری از فساد ایجاد می‌شود.

او در ادامه گفت: مطلب مهم دیگر این است که در اکثر جوامع عوامل تولید فساد بیش از آنچه که جنبه اقتصادی داشته باشند جنبه سیاسی دارند. اگر تبعیض و رانت های گسترده سیاسی و تبلیغاتی وجود داشته باشد مولد فساد می شوند. در این میان بخش‌هایی که از حاشیه امن برخوردار هستند اقداماتی را انجام می دهند که در نظام سیاسی اختلال ایجاد می کنند؛ از سوی دیگر وقتی یک جریان و جناح در محدودیت و تنگنا قرار می گیرد یک جریان دیگر که به رانت دسترسی دارد راحت و آسان راه را طی می کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان خاطرنشان کرد: برای مبارزه با فساد عوامل ذکر شده به عنوان پیش‌زمینه‌های مبارزه با مفسدین باید رعایت شود و تا جریان آزاد اطلاعات،‌ قطع رانت و پاسخگویی همه مسئولین صورت نگیرد مبارزه با فساد معنا ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها