کد خبر: 339253
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۰۹:۱۳:۵۵
| |

حاج علی علیان، مداح اهل بیت:

گرایش جوانان و نوجوانان به مداحی، بدون رویه است

حاج علی علیان، مداح اهل بیت معتقد است امروز مداحان جوان بدون رویه و استاد هستند.

گرایش جوانان و نوجوانان به مداحی، بدون رویه است
کد خبر: 339253
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۰۹:۱۳:۵۵

اعتمادآنلاین| دهمین قسمت از برنامه گفت‌وگو محور «مثبت اشک» با حضور حاج علی علیان مداح اهل بیت برگزار شد.

حاج علی علیان در این برنامه در مورد موضوعات متعددی از جمله توجه به محتوای شعر، معرفی درست امام حسین(ع) به نسل جوان صحبت کرده است.

بحثمان به اینجا رسید که الان یکسری مانع داریم، دشمن و مغرض داریم، صدتا هزارتا کارخوب در هیات برای مجلس اهل بیت تولید شود به آن کاری ندارند، الان ما زمین نبردمان فضای مجازی است، کافی است یک کار پیدا کنند که از نظر فرم و محتوا قابل دفاع نباشد و شایسته و ارزنده مجالس اهل بیت نباشد. می خواهم در مورد این صحبت کنیم. کاری که تولید می‌شود و خوانده می‌شود کجا باید ریشه یابی کنیم؟ برویم سراغ مداح که چرا این کار را خواندی؟ برویم سراغ شاعر که چرا اینکار را تولید کرده؟ یا نه بعضی وقت‌ها تقصیر مخاطبمان است که سطحش پایین آمده و این کار برایش تولید می‌شود. ما کار فاخر زیاد داریم شاید این چند اثری که خیلی فاخر نباشد را می‌گویم.

بله. قطعا، ببینید همانطور که شما فرمودید متاسفانه در این حوزه من خدمت یکی از دوستان عرض کردم، چند سال پیش هم من مصاحبه‌ای داشتم، آنجا خبرنگار از من پرسید که آقا چرا مثلا حضرت آقا می‌فرمایند که سبک‌های وزین استفاده کنید و بر این نکته تاکید دارند؟

من با یک جمله پاسخ دادم. گفتم که اگر ما درست مسیر نوکریمان را طی کنیم، اصلا نباید کار به جایی برسد که رهبر مملکت، این حوزه برایش دغدغه باشد و اینطور به ریز عنوان کند. ما کارمان را درست انجام ندادیم که این اتفاق افتاده است. بالاخره الان آدم وقتی نگاه می‌کند قدیم، شاخص مداح‌های امام حسین (ع) کت‌های بلندی بود که می‌پوشیدند و عبا روی دوش می‌انداختند. به مرور زمان این شکل ظاهری تغییر کرده و نسبت به گذشته بخشی از آن جای شُکر دارد، بخشی که بالاخره همه آمدند برای نوکری امام حسین(ع)، الان ذاکر امام حسین(ع) زیاد شده، وقتی می رویم دانشگاه استاد دانشگاه می‌آید و برایمان تدریس می‌کند، ولی از یک سطحی بالاتر دیگر کار آن استاد نیست، یک فوق استاد از لحاظ تحصیلی می‌آید و تدریس می‌کند.

الان ماشاءالله نوجوانان و جوانان، خیلی گرایش به بحث خوانندگی و مداحی و ذاکری امام حسین(ع)پیدا کرده اند، ولی واقعا بدون استاد و بی رویه هستند.

راهکاری برای آن دارید؟

بله،الان خط دهی این خیل مشتاقان مداحی به چه شکلی باید باشد؟ باید حکومتی باشد یعنی سازمان‌ها انجام دهند یا نه؟ مداحان بزرگ انجام دهند؟ به نظر من باید هر دو باهم باشند، پیشکسوتان این حوزه باشند، حمایت سازمان‌های مرتبط.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها