محمد فؤاد صفاریان‌پور:

یکی از ضعیف‌ترین شبکه‌های تلویزیونی ما، شبکه قرآن است

محمد فؤاد صفاریان‌پور درباره لزوم توجه به وجه کیفی و تاثیرگذاری برنامه‌های مناسبتی در کنار وجه کمی، اظهار کرد: اینکه چرا ما فقط سریال «مختارنامه» را داریم، جای سوال است؛ چرا یک «مختارنامه» داریم زمانی که مناسبتی مثل محرم و واقعه عاشورا برایمان اهمیت بسیاری دارد.

یکی از ضعیف‌ترین شبکه‌های تلویزیونی ما، شبکه قرآن است
کد خبر: 339328
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۹ ۱۱:۱۰:۴۲

اعتمادآنلاین| صفاریان‌پور با تاکید بر لزوم ساخت برنامه‌های مذهبی تاثیرگذار در تلویزیون، خاطرنشان کرد: مذهب مقوله بسیار مهمی است، اما اینکه تولید برنامه‌های مذهبی چگونه باید باشد و درست اتفاق بیفتد و تبلیغ درستی صورت بگیرد، مهم‌تر است. ماموریت اصلی تلویزیون ایجاد آگاهی و ایجاد درک درست از زندگی، دین و ... است. اینکه آیا تلویزیون در این حوزه موفق بوده یا نه، واقعیت این است که یک جاهایی موفق بوده و یک جاهایی هم نبوده است.

«گاهی موضوعاتی که قرار بوده در تلویزیون مطرح شود و تاثیرگذار هم باشد، با نابلد بودنِ منِ برنامه‌ساز، ناموفق بوده است؛ در حالی که با بلد بودن برنامه‌ساز این موضوع می‌توانسته به خوبی به مخاطب منتقل شود.»

وی درباره‌ی حجم برنامه‌هایی که در خروجی تلویزیون قرار می‌گیرد و به تعبیری بیلانه‌کاری در صداوسیما محسوب می‌شود، اظهار کرد: سیاست‌گذاری در تلویزیون توسط مدیران ارشد انجام می‌شود و آن دوستان باید پاسخ دهند که چرا اینگونه است. این حجم از برنامه بستگی به سیاستگذاری مدیران دارد. من نه فقط به برنامه‌های مناسبتی تلویزیون بلکه به کل برنامه‌های سازمان صداوسیما اشاره می‌کنم که در بخش عمده‌ای از این حجم، برنامه‌ با کیفیت نمی‌بینیم. البته من هم خودم را جای مدیران می‌گذارم و می‌گویم مگر چند برنامه‌ساز حرفه‌ای در تلویزیون داریم.

صفاریان پور با آرزوی اینکه «چقدر خوب است که برنامه‌ساز خوب بیاید و برنامه‌ی مذهبی خوب بسازد»، گفت: نتیجه این برنامه‌ی خوب، نتیجه‌ی معلومی است که آدم می‌تواند به آن تکیه کند و بگوید بله اینجا آن کاری که باید می‌کردم انجام شده و درست هم انجام شده است.

وی با اشاره به پخش سریال‌هایی از جنس «مختارنامه» که تبدیل به اثری دم‌دستی و آنتن پرکن برای تلویزیون شده است و هرساله از چند شبکه به روی آنتن می‌رود، اظهار کرد: در تمام دنیا هم مرسوم است که سریال فاخری ساخته می‌شود و آن را بازپخش می‌کنند اما اینکه چرا ما یک «مختارنامه» داریم، این سوال مهمتری است؛ چرا یک مختارنامه داریم در حالی که مناسبت محرم و واقعه عاشورا برایمان مسئله بسیار مهمی است؛ چرا چند اثر فاخر دیگر در این حوزه نداریم که بتوانیم بگویم هر دو سال یک بار شاهد تولید و پخش یک سریال خوب هستیم؛ البته اعلام شده است که قرار است سریال «سلمان فارسی» شروع شود اما قاعدتان زمان طولانی باید صرف شود تا به آنتن برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: سیاست‌گذاری صداوسیما بر این است که در ایام محرم برنامه داشته باشد و چه بهتر که برای این مناسبت خوب تدارک ببیند. اما چون خوب تدارک دیده نمی‌شود، برنامه‌ها تبدیل به برنامه‌ی دم‌دستی می‌شوند.

صفاریان‌پور سپس ابراز تاسف کرد از اینکه «ما کشور اسلامی هستیم ولی شاید بشود گفت که یکی از ضعیف‌ترین شبکه‌های تلویزیونی ما شبکه قرآن است و این جای تعمق دارد.»

او سپس این پرسش را مطرح کرد، «چرا باید با برنامه‌هایی با این سطح کیفی مواجه باشیم؟ ظاهرا مدیران تلویزیون تمایل به ساخت برنامه‌های خوب دارند اما در باطن اینگونه نیست.»

صفاریان‌پور در پایان تاکید کرد: آرزو می‌کنم که روزی برسد که من شبکه قرآن تماشا کنم و ببینم با بهترین کیفیت، بهترین برنامه‌سازی‌ها در آن اتفاق می‌افتد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها