«اعتمادآنلاین» مساله ورود زنان به ورزشگاه را بررسی می‌کند:

دولت کدام سمت مطالبه ورود زنان به ورزشگاه ایستاده است؟/ ربیعی: دولت موافق حضور زنان در استادیوم‌هاست/ واعظی: حضور زنان در ورزشگاه صلاح نیست/ جنیدی: ورود زنان به استادیوم هیچ منع قانونی‌ای ندارد

موضوع ورود زنان به ورزشگاه در حالی به مناقشه‌ای جدی تبدیل شده که اعضای هیات دولت هم اظهارات ضدونقیضی نسبت به این ماجرا دارند.

دولت کدام سمت مطالبه ورود زنان به ورزشگاه ایستاده است؟/ ربیعی: دولت موافق حضور زنان در استادیوم‌هاست/ واعظی: حضور زنان در ورزشگاه صلاح نیست/ جنیدی: ورود زنان به استادیوم هیچ منع قانونی‌ای ندارد
کد خبر: 339663
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۱۶:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مساله ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران برای تماشای مسابقات فوتبال در چند سال اخیر از یک مطالبه ساده گذشته است و هرچند وقت یک‌ بار حادثه‌ای تنور این مطالبه را گرم می‌کند.

گاهی برگزاری مسابقات مهم مثل جام‌جهانی و دربی زنان را به ورزشگاه‌ها می‌کشاند تا این مطالبه مسکوت باقی نماند و گاهی هم ماجرا تا فیفا پیش می‌رود و مسئولان فدراسیون جهانی به فدراسیون ایران اولتیماتوم می‌دهند.

اما ماجرای سحر، دختری که هفته گذشته مقابل دادگاه خودسوزی کرد و در پرونده‌اش ورود به ورزشگاه با لباس مبدل را داشته، این مطالبه را وارد فاز دیگری کرده است.

در این یک هفته، به ویژه هنگامی که سحر بعد از سوختن بالای 90 درصد بامداد روز دوشنبه جانش را از دست داد، تنور اظهارنظر درباره این موضوع همزمان با روز عاشورا بسیار داغ شد؛ فعالان اجتماعی و مردم از یک سو و نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و مدیران از سوی دیگر. حالا هم که نوبت به اعضای هیات دولت رسیده تا در جلسه خود به این موضوع بپردازند و اظهارنظر کنند. موضوعی که البته به گفته مسئولان از هفته گذشته در هیات دولت مطرح شده بود.

مسئولان هم در این میان اظهارنظرات متفاوتی دارند. اگرچه عموماً مدیران حاضر در دولت، از نهاد ریاست جمهوری گرفته تا وزارت ورزش و جوانان، طی سال‌های اخیر حامی باز شدن درهای ورزشگاه‌ها به روی زنان بوده‌اند، اما برخی اوقات هم نظرات متناقضی شنیده می‌شود.

پیشتر این اظهارات به میزان آمادگی زیرساخت‌ها در ورزشگاه‌ها محدود می‌ماند، اما حالا وارد فاز دیگری شده است.

سخنگوی هیات دولت: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست

امروز علی ربیعی، سخنگوی هیات دولت در جلسه این هیات، عنوان کرد که دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست. او در این باره گفت: «فعلاً برای دیدارهای ملی برنامه‌ریزی شده که در تمام دیدارهای ملی زنان حضور داشته باشند و دولت موافق با حضور زنان در ورزشگاه است.»

او همچنین خبر از آمادگی زیرساخت‌ها داد: «طبق گزارش وزیر ورزش، زیرساخت‌های لازم مثل معبر، مکان، سرویس‌های جداگانه در همه ورزشگاه‌ها آماده است و ورزشگاهی نیست که این زیرساخت‌ها را نداشته باشد.»

ربیعی همچنین به ماجرای سحر، دختر استقلالی که خودسوزی کرده‌ بود، نیز اشاره کرد: «موضوع مرحوم سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ها یکشنبه پیش در دولت مطرح شد. شرایط به سمتی پیش می‌رود که زنان در مسابقات لیگ حضور یابند.»

معاون حقوقی رئیس‌جمهور: ورود زنان به استادیوم هیچ منع قانونی‌ای ندارد

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نیز در اظهاراتش حرف‌های ربیعی را تایید کرد؛ لعیا جنیدی، در پایان جلسه هیات دولت، در واکنش به خودسوزی یکی از دختران طرفدار ورود به ورزشگاه گفت: «صحبت من کاملاً مشخص و یک جمله است: ورود خانم‌ها به استادیوم هیچ منع قانونی‌ای ندارد. بنابراین سلب حق معنایی ندارد و دولت هم همین موضع را دارد و معتقد است باید از این مساله حمایت کنیم. دولت تاکنون چند مرتبه شرایط را مهیا کرده است و بعد از این بیشتر شرایط را فراهم می‌کند.»

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، در رابطه با این موضوع که مراجع مخالف حضور زنان در ورزشگاه هستند و وزارت ورزش نیز قادر به اعمال نظر خود نیست، گفت: «دولت حتماً سعی می‌کند با تعامل این مساله را حل کند و این تصمیم جدی دولت است. البته دولت از قبل هم در چندین موقعیت و مسابقه سعی کرده این فرصت را مهیا کند و بعد از این بیشتر تلاش می‌کند که مسیرش همین است؛ ان‌شاء‌الله با تعامل.»

رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور: حضور زنان در ورزشگاه‌ها با فضای فعلی به مصلحت نیست

اما محمود واعظی رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور در نقطه مقابل سخنگوی هیات دولت و معاون حقوقی رئیس‌جمهوری قرار گرفت و گفت: «در دولت چند ماه قبل در این خصوص صحبت کردیم، اعتقاد ما این است که اگر فضای ورزشگاه‌ها مناسب حضور خانم‌ها باشد از نظر ما منعی ندارد، اما با فضای فعلی که طرفداران تیم‌ها علیه یکدیگر فحش می‌دهند و درگیری وجود دارد حضور زنان در ورزشگاه به مصلحت نیست. وزیر ورزش مامور شد با لیدرهای تیم‌های ورزشی صحبت کند تا فضا از نظر اخلاقی برای حضور زنان فراهم و علاوه بر این جای مناسبی برای ورود خانم‌ها، دستشویی و نشستن آنها تدارک دیده شود. اگر فضا در ورزشگاه اخلاقی و درست باشد، از نظر ما حضور زنان در ورزشگاه‌ها منعی ندارد.»

حسن روحانی، رئیس‌جمهور، نیز با اشاره‌ به برخی مطالبات در حوزه زنان و کارگری، راه‌ چاره را در انتخابات دانست: «زنان و کارگران ما اگر احساس می‌کنند به بعضی از حقوق آنها مراعات نمی‌شود، راه اصلی انتخابات است؛ در انتخابات نظرتان را اعلام کنید.»

به نظر می‌رسد در شرایطی که مردم به طور ویژه مطالبه ورود زنان به ورزشگاه را جدی گرفته‌اند و در سال‌های اخیر، خبرها و حواشی باعث جلب مشارکت آن دسته از مردمی شده که شاید پیشتر پیگیر آن نبودند، دولت چندان موضع روشن و واضحی، دست‌کم در میان مدیران خودش، ندارد که چنین اظهارات ضدونقیضی شنیده می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها