کد خبر: 339670
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۱۱:۵۵:۵۸
| |

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران:

امکانات بسکتبال ما در حد المپیک نیست/ با این شرایط نمی‌توانیم در توکیو موفق باشیم

سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران معتقد است که امکانات بسکتبال ایران در حد المپیک نیست و سهمیه‌ المپیکی که ملی‌پوشان در جام‌جهانی کسب کردند با امکانات این رشته در داخل کشور تطبیق ندارد.

امکانات بسکتبال ما در حد المپیک نیست/ با این شرایط نمی‌توانیم در توکیو موفق باشیم
کد خبر: 339670
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۱۱:۵۵:۵۸

اعتمادآنلاین| ‎ تیم ملی بسکتبال ایران روز یک‌شنبه 17 شهریور ماه 1398 با برتری برابر فیلیپین در رقابت‌های جام‌جهانی 2019 چین رتبه 23 جهان را بدست آورد و بالاتر از سایر تیم‌های آسیایی، سهمیه قاره کهن برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو را بالاتر از تیم‌هایی چون چین کسب کرد. پس از کسب این موفقیت و حتمی شدن سومین حضور بسکتبال ایران در المپیک، گفت و گویی را با مهران شاهین‌طبع سرمربی تیم ملی ایران داشته‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید:

- با توجه به تغییرات پیش آمده در نحوه برگزاری‌ رقابت‌های جام‌جهانی بسکتبال، سطح مسابقات چگونه بود؟

به نظر من همه تیم‌هایی که در این مسابقات شرکت کردند تیم‌های قوی و نماینده‌های قدرتمند قاره‌های خود بودند. بازی‌های بسیار باکیفیتی را از همه تیم‌ها شاهد بودیم. خصوصا در مراحل دوم و سوم با توجه به بحث رده‌بندی همه تیم‌ها در جدول پایانی مسابقات و انتخابی المپیک بودن این دوره، بازی‌ها از حساسیت بالایی برخوردار بود. همه تیم‌هایی که به مصاف هم رفتند بیشترین توان خود را به کار گرفتند.

- از عملکرد ملی‌پوشان در طول مسابقات رضایت دارید؟

همه بازیکنان ما خیلی خوب بودند و تیم ملی شرایط خوبی داشت. شاید یکسری از مردم یا کسانی که سن و سال کمتری در دوره‌های گذشته داشتند و تخصصی بسکتبال را نگاه نکرده بودند متوجه تغییرات نشده باشند، اما تغییرات کاملا مشخص بود. نحوه بازی تیم فرق داشت، از قبل مقابل رقبای بزرگ بازنده نبودیم، ملی‌پوشان و کادرفنی تا آخرین لحظه می‌جنگیدند و با اختلاف بسیار کم باختیم. همه این مسائل هم در کنار هم باعث شدند تا در دور دوم به آن چیزی که می‌خواستیم برسیم.

- دلیل باخت تلخ برابر پورتوریکو در لحظات پایانی چه بود؟

واقعیت این است که همه تیم‌های حاضر در جام‌جهانی خیلی قوی بودند و من فکر می‌کنم اتفاقی که برای ما افتاد خیلی از تیم‌ها هم اسیر آن شدند. پورتوریکو این اتفاق را برای تونس هم رقم زد و در لحظلات پایانی به برد رسید. اگر توجه کرده باشید در بازی ترکیه و آمریکا هم این اتفاق افتاد، بهترین بازیکنان ترکیه در 20 ثانیه پایانی 4 پنالتی از دست دادند و الآن یک پله هم پایین‌تر از ما هستند. یک اتفاق و حادثه باعث می‌شود که شما تیم را کاملا از دست بدهید. به نظرم نقطه مثبت بازی با پورتوریکو این بود که برابر تیمی که سابقه زیادی در المپیک و جام‌جهانی دارد، چگونه آن اختلاف امتیاز را ایجاد کردیم.

با این حال نباید از ضعف‌های آخر بازی هم گذشت. واقعیت این است که همه ابزارمان را به کار بردیم تا نتیجه و بازی را کنترل کنیم، اما اتفاقاتی افتاد که نشد و در هر صورت این مسائل برعهده کادرفنی است. بازیکنان همه تلاش خود را کردند و همه ما نیزهمه توان خود را به کار بردیم تا پیروز بازی شویم اما برخی اتفاقات این اجازه را نداد.

- مقابل تونس در شوک باخت برابر پورتوریکو بودیم، بازیکنان با تجربه و کادرفنی در بازگشت تیم به شرایط مطلوب روحی تاثیر کافی داشتند؟

به نظر من کار ما یک کار گروهی وابسته به یکدیگر است. کادرفنی خوبی داریم که بسیار کمک کردند. مسئولان فدراسیون، آقای طباطبائی و همه اعضای فدراسیون خیلی کمک کردند، اما مسئولیت فنی بر عهده کادرفنی است و من فکر می‌کنم همه تلاش کردند و یک کار جمعی بود که جواب داد. ما فراز و نشیب‌هایی داشتیم، اما خیلی از تیم‌ها هم این شرایط را داشتند. دیروز هم دیدید که صربستان قدرتمند با آن توان بالا با اختلاف به آرژانتین باخت یا اینکه ترکیه چگونه نتیجه نگرفت و کسی هم فکر نمی‌کرد برای لیتوانی این نتیجه رقم بخورد، این اتفاقات در رقابت‌های جام‌جهانی به صورت مداوم می‌افتد.

من حتی شانس برد خود در بازی با اسپانیا را بیشتر می‌دیدم، امیدوار بودم ببریم اما در انتهای بازی اتفاقاتی رخ داد که نشد. رعایت نکردن یکسری جزئیات باعث باخت ما شد که بازهم برعهده کادرفنی بود. به هر حال بازیکنان ابزار سرمربی هستند و همه تلاش خود را کردند، مسائل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا شما یک بازی را ببرید یا ببازید.

- نقد برخی کارشناسان مبنی بر افت جسمی بازیکنان در کوارترهای پایانی را قبول دارید؟

من معتقدم وقتی یکسری مسائل مانند به کار گیری بازیکنان و ... درون تیم مطرح می‌شود که بقیه در جریان آن‌ها نیستند، قضاوتشان در آن زمان خیلی منطقی نیست. ما فرصت سه ماهه داشتیم که بازیکنان را آماده کنیم. آن‌ها شرایط و محدودیت‌هایی دارند که اجازه نمی‌دهد فشار تمرینات را از یک حدی بیشتر روی آن‌ها داشته باشیم. یکی از موفقیت‌هایی که کادرفنی، تیم پزشکی و بدنسازی ما داشت، این بود که سر بازی اول جام‌جهانی همه بازیکنان سلامت بودند و مصدومی نداشتیم که بسیار مهم بود. این موضوع مهم است که یک تیم 5 درصد آماده نباشد، اما بازیکنانش بدون مصدومیت آماده بازی باشند. از نظر ما این موضوع روش بهتری است و به نظرم خوب نیست یکی دو بازیکن خود را بخاطر آماگی صد در صد از دست دهیم.

- بعد از نتایج دور گروهی امیدوار بودید که به المپیک 2020 توکیو صعود کنیم؟

به هر حال همیشه باید با امید زندگی کنیم. کار مربیگری و ورزش به گونه‌ای است که یک روز می‌برید و یک روز می‌بازید. البته باید به عکس‌العمل مردم هم توجه کرد. بعد از هر برد و باختی من ناراحتی برخی از مردم را از روی کامنت‌ها می‌بینم، اما احساس می‌کنم باید درک کنند، چون آنها از دریچه دیگری تیم ملی را می‌بینند. تعصب دارند و باید به آن‌ها حق داد، کس هم که در این جایگاه (سرمربی تیم ملی) است باید به نظرات احترام بگذارد، اما حس می‌کنم مردم‌ هم باید درک کنند.

- بسکتبال ایران با توجه به المپیکی شدن اکنون چه نیازهایی دارد؟

ما در دو دوره قبل هم نیازهایی داشته‌ایم و برخی از درخواست‌ها الآن نیز مشخص هست. بسکتبال ایران نیاز به کمک زیادی دارد تا رشد کند و این امکاناتی که ما داریم شرایط مناسبی برای المپیکی شدن نیست و با نتیجه‌ای که بازیکنان ما کسب کرده‌اند تطبیق ندارد. اگر مسابقات جهانی می‌رویم در حد تیم‌های جهانی امکانات نداریم. الان در جمع 12 تیم برتر جهان در المپیک هستیم که کار بزرگی است، اما امکانات تیم ملی ما در حد یک شهر کوچک است. چند روز دیگر شاید من نباشم اما با این شرایط و امکانات بسیار سخت است دوباره موفق شویم.

- برای ادامه فعالیت در تیم ملی تصمیم گرفته‌اید؟

کادرفنی داخلی در بسکتبال آن چیزی که مردم فکر می‌کنند نیست و با یک سلام و خداحافظی می‌تواند جا به جا شود. درگیر مبالغ بالا نیستم و همه با عشق کار می‌کنند. هر زمان که فدراسیون بخواهد به بسکتبال کمک خواهیم کرد و در هر صورت خدمت کردن به تیم ملی در یک مقطع خواست قلبی ما است.

- قرادادتان با شهرداری گرگان به کجا رسید؟

ما در چین بودیم که با گرگانی‌ها تلفنی صحبت کردم، اما هیچ اتفاقی نیافتاده و قرار است این روزها خدمتشان برسم تا صحبت کنیم.

- حرف پایانی ...

خیلی ممنونم و امیدوارم همه کمک کنند تا بسکتبال ایران روز به روز بهتر شود. سال‌هایی زیادی را از دست دادیم که با شرایط اقتصادی بهتر می‌توانستیم اقدامات بیشتری برای این رشته انجام دهیم،حالا خارج از بحث یک شخص خاص و اختلاف نظرات، امیدوارم همه تلاش کنند که شرایط بسکتبال بهتر شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها