کد خبر: 339682
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

لازم است توان هسته‌ای کشور را افزایش دهیم/ چاره‌ای جز ترمیم فضای اقتصادی نداریم/ باید به آمریکایی‌ها نشان بدهیم شرایط اقتصادی‌ ایران توانایی رویارویی با تحریم‌ها را دارد

حسن بهشتی‌پور گفت‌: ترمیم فضای اقتصادی مهم‌تر از برداشتن گام‌های هسته‌ای است.

لازم است توان هسته‌ای کشور را افزایش دهیم/ چاره‌ای جز ترمیم فضای اقتصادی نداریم/ باید به آمریکایی‌ها نشان بدهیم شرایط اقتصادی‌ ایران توانایی رویارویی با تحریم‌ها را دارد
کد خبر: 339682
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسن بهشتی‌پور در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین بر اهمیت ترمیم فضای اقتصادی تاکید کرد و توضیح داد: اینکه ایران برای پاسخ دادن به تصمیم‌های تحدیدکننده آمریکا گام‌به‌گام از برجام خارج می‌شود تصمیمی منطقی و بر اساس واقعیت‌های نظام‌ بین‌الملل است، اما این نکته را نباید فراموش کنیم که افزایش توان هسته‌ای به‌ تنهایی نمی‌تواند برای ایران چاره کار باشد؛ یعنی تا زمانی که در قبال تحریم شکننده باشیم، آمریکا می‌تواند برنامه‌های ضدایرانی‌اش را اجرایی و اهدافش را محقق کند.

این کارشناس مسائل‌ بین‌الملل در این‌باره گفت: در واقع برای اینکه بتوانیم طرف مقابل‌ را به تجدیدنظر در رفتارهایش وا داریم، در کنار افزایش توان هسته‌ای که اقدامی صحیح هم است و نشان می‌دهد ایران قادر به بازگشت به شرایط قبل از برجام است، باید نشان دهیم می‌توانیم فضای اقتصادی را به گونه‌ای اداره کنیم که اهرم تحریم را از کار بیندازیم. چون مساله این است که تا وقتی آمریکایی‌ها بتوانند با تحریم اقتصاد ایران را تحت‌ تاثیر قرار دهند و فشارهای اقتصادی را بر کشور و البته مردم تحمیل کنند،‌ بالا بردن توان هسته‌ای آنها را وادار به تجدید نظر نمی‌کند.

بهشتی‌پور اضافه کرد: پس لازم است توان هسته‌ای کشور را افزایش دهیم که لازم است توضیح دهیم تحریم فقط یکی از دلایل مشکلات اقتصادی است. ما می‌‌توانیم با انجام اصلاحات اقتصادی در امور بانکی، کشتیرانی و به خصوص نظام مالیاتی و همچنین بهینه‌سازی ساختار ناکارآمد تولید در کشور، طرف مقابل را عملاً به تجدیدنظر وادار کنیم. بنابراین باید تاکید کرد برداشتن گام‌ها اقدامی صحیح و کارساز است، اما به شرط اینکه به آمریکایی‌ها نشان بدهیم شرایط اقتصادی‌مان توانایی رویارویی با تحریم‌ها را دارد.

این چهره درباره واکنش احتمالی اروپا به گام‌ سوم گفت: کشورهای اروپایی با این تصمیم ایران حتماً به تکاپوی بیشتری خواهند افتاد تا بتوانند به نوعی گره کور برجام را باز کنند. همان‌طور که قبل از گام ‌اول در حالت کرختی قرار داشتند و بی‌تفاوت بودند و پس از گام‌های اول و دوم به خود آمدند تا هر طور شده مشکل را حل کنند، این‌ بار هم مطمئناً به گام‌ سوم واکنشی عملی نشان خواهند داد، اما مشکل این است که اروپایی‌ها تاثیرگذار اصلی نیستند و این آمریکایی‌ها هستند که به‌ دلیل موقعیت‌شان در جهان،‌ می‌توانند شرایط را آن‌طور که می‌خواهند اداره کنند.

حسن بهشتی‌پور در پایان گفت‌: ترمیم فضای اقتصادی مهم‌تر از برداشتن گام‌های هسته‌ای است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها