کد خبر: 339684
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از اقتصاد در هفته‌ای که گذشت

بدهی دولت به بانک‌ها بیشتر شده است/ حجم بدهی ارزی بانک مرکزی کاهش یافت/ بی‌پولی دولت سرمایه‌های مردم را سرگردان کرد

سوم شهریورماه بود که علی اسماعیلی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس، بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌ها را یکی از بحران‌های بزرگ کشور دانست و گفت: «شکستن استخوان بانک‌ها گوش فلک را کر کرده است.»

بدهی دولت به بانک‌ها بیشتر شده است/ حجم بدهی ارزی بانک مرکزی کاهش یافت/ بی‌پولی دولت سرمایه‌های مردم را سرگردان کرد
کد خبر: 339684
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بدهی دولت به بانک مرکزی همچنان مهم‌ترین چالش اقتصاد ایران است. در هفته‌ای که گذشت گزارش‌های بانک مرکزی از افزایش بدهی دولت به شبکه بانکی کشور حکایت کرد که موجب نگرانی بسیاری از آگاهان اقتصادی شده است. در مقابل، آن‌طور که در اخبار آمده است، بدهی ارزی بانک مرکزی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. برآورد کلی از سوی کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد بی‌پولی اقتصاد ایران را در معرض تهدید قرار داده و ادامه این روند می‌تواند در تنور مشکلات اقتصادی بدمد.

سوم شهریورماه بود که علی اسماعیلی، نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس، بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌ها را یکی از بحران‌های بزرگ کشور دانست و گفت: « شکستن استخوان بانک‌ها گوش فلک را کر کرده است .» او همچنین به خطر معضل نقدینگی و افزایش حجم پول‌های سرگردان اشاره کرده بود. به اعتقاد این نماینده مجلس، تجربه نشان داده این نقدینگی همچنان رو به افزایش است و صدمات زیادی به اقتصاد کشور خصوصاً بخش تولید می‌زند.

بدهی دولت به بانک‌ها زیاد شد

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی که بیستم شهریورماه منتشر شد ، بدهی دولت به شبکه بانکی در خرداد 98 به 347 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال 25.7 درصد رشد داشته، اما میزان بدهی شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی 7.4 درصد کاهش یافته است. بدهی بخش دولتی به نظام بانکی به دلیل ساختار بودجه و کسری‌های مکرر شرکت‌های دولتی همواره روندی افزایشی داشته است.

بدهی ارزی دولت کاهش یافت

آمار بانک مرکزی حاکی از کاهش بدهی‌های ارزی این بانک در پایان خردادماه سال جاری است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از آمارهای بخش پولی و بانکی کشور، حجم بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در پایان خردادماه سال جاری به 221 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر، بانک مرکزی در خردادماه سال گذشته 221 هزار میلیارد تومان بدهی ارزی داشته که این آمار نشان‌دهنده ثبات در بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در طول این یک سال است.

این در حالی است که آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی‌های ارزی این بانک در پایان سال گذشته 223 هزار میلیارد تومان بوده که حجم این بدهی‌ها در خردادماه سال جاری نسبت به پایان سال گذشته 0.8 درصد کاهش یافته است.

بررسی گزارش‌های بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد حجم نقدینگی که حال به رقم 2000 هزار میلیارد تومان رسیده، ارتباط مستقیمی با وضعیت مالی دولت دارد. در هر مقطع از زمان که دولت موفق به هدایت سرمایه‎‌ها به بخش تولید و بازار سرمایه نشده، نه تنها بدهی‌اش به بانک‌ها افزایش پیدا کرده که به میزان پول‌های سرگردان نیز در کشور افزوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها