کد خبر: 339737
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکنش رسانه‌ها و چهره‌های ورزشی و سیاسی به مرگ سحر خدایاری چه بود؟

ماجرای عجیب و تلخ سحر خدایاری، هوادار آبی‌ها، دنیای فوتبال را متاثر و شوک‌زده کرد و واکنش‌های فراوانی در پی داشت.

واکنش رسانه‌ها و چهره‌های ورزشی و سیاسی به مرگ سحر خدایاری چه بود؟
کد خبر: 339737
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- روز دوشنبه 11 شهریور، اورژانس تهران دختری را که در مقابل یکی از دادسراها اقدام به خودسوزی کرده بود به بیمارستان مطهری منتقل کرد. دختر پس از خروج از دادسرا در حالی که فریاد می‌زد با بنزین خود را به آتش کشیده بود. میزان سوختگی سحر خدایاری ، 29 ساله ساکن قم، 90 درصد بود. خیلی زود مشخص شد سحر هوادار تیم استقلال بوده و در تلاش برای ورود به ورزشگاه بازداشت و سپس آزاد شده و برای پیگیری پرونده‌اش به دادسرا آمده است. سحر خدایاری در کمتر از یک هفته به تیتر مهم‌ترین رسانه‌های جهان و هشتگی شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

خواهر سحر خدایاری پس از این حادثه در مصاحبه با خبرگزاری رکنا اعلام کرد: «سحر هوادار استقلال بوده و اسفند سال 97 برای دیدن بازی تیم محبوبش استقلال و العین امارات با لباس پسرانه به ورزشگاه آزادی می‌رود. هنگام ورود به ورزشگاه ماموران متوجه می‌شوند و سحر بازداشت می‌شود. او سپس به زندان منتقل می‌شود و 2 روز بعد با قرار وثیقه 50 میلیونی آزاد می‌شود.»

به گفته خواهر سحر خدایاری او در مدت بازداشت لطمه روحی زیادی می‌بیند و وقتی روز 11 شهریور برای گرفتن گوشی به دادسرا می‌رود می‌شنود که باید 6 ماه در زندان بماند. قاضی پرونده مرخصی بوده. سحر از دادسرا بیرون می‌آید و خودش را به آتش می‌کشد.

ماجرای عجیب و تلخ سحر خدایاری، هوادار آبی‌ها، دنیای فوتبال را متاثر و شوک‌زده کرد و واکنش‌های فراوانی در پی داشت.

اولین واکنش به این حادثه متعلق به مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی بود. او در صفحه اینستاگرامش نوشت: «همان‌گونه که در گذشته‌های نه‌چندان دور، اعمال زور برای برداشتن حجاب به ضرب چماق و یا عدم حق انتخاب برای رفتن دخترانمان به مکتب و مدرسه، باعث تعجب ما و سرزنش طرز تفکر شنیع و قرون وسطایی گذشتگان‌مان شده است!! بدون شک امروز هم خودسوزی دختری که دلیل کارش تمدید حکم بازداشتش به اتهام تلاش برای دیدن یک مسابقه فوتبال بوده، برای آیندگان غیرقابل درک است.»

واکنش مسعود شجاعی

وریا غفوری، بازیکن تیم استقلال تیم محبوب سحر، نیز در اینستاگرام خود در واکنش به این اتفاق نوشت: «دیدن یک مسابقه فوتبال یک حق طبیعی برای عموم مردم جامعه است ولی در کشور عزیزمان ایران حق بسیاری از افراد جامعه به دلیل زن بودن پایمال میشه و اجازه حضور در ورزشگاه‌ها داده نمی‌شود. واقعاً این طرز تفکر و اندیشیدن که منجر به راه ندادن زنان در ورزشگاه‌ها میشه قابل توجیه نیست مثل بسیاری از قوانین پوسیده که در گذشته وجود داشته و اکنون ما گذشتگانمان را مواخذه می‌کنیم و غافل از اینکه همین راه ندادن خانم‌ها به ورزشگاه که در سال‌های عمر ما اتفاق افتاده وجود دارد. این امر نادرست دلیلی است برای مواخذه ما توسط نسل آینده! خبری که در این چند روز به گوشمان رسید واقعاً دردناک بود اقدام یک دخترخانم جوان به خودکشی در پی مشکلاتی که دامن‌گیرش شد برای ورود به ورزشگاه! کاش یک اتحاد همگانی داشتیم که خانم‌ها به حقشون که ورود با احترام به استادیوم‌های فوتبال است می‌رساندیم.»

واکنش وریا غفوری

میلاد میداوودی بازیکن سابق استقلال هم طی بازنشر مصاحبه خواهر سحر خدایاری با روزنامه شهروند در اینستاگرام به این حادثه واکنش نشان داد.

واکنش میداوودی

عیسی عظیمی روزنامه‌نگار و مترجم ورزشی هم در واکنش به خودسوزی دختر هوادار استقلال نوشت: «حالا دم مسعود و وریا و آن‌ اندکی که واکنش نشان داده‌اند گرم، اما لیستی هم باید باشد از بدهکاران به فوتبال. آنها که حمایت ‏شدند و حمایت نکردند. یک جایی مثل اینجا که بد نیست کمی از آن همه مهر و شور جاری از سکو به چمن را تسویه کرد. اگر سر این ‏حق بدیهی نه، پس کی؟ پس کجا؟»

پدر سحر خدایاری در مصاحبه با شهروند گفته بود واکنش‌ها در همان حد فضای مجازی بوده و هیچ فوتبالیستی به دیدار دخترش در بیمارستان نرفته است.

یکشنبه 17 شهریورماه سحر خدایاری به دلیل شدت سوختگی در بیمارستان سوانح سوختگی تهران درگذشت. با مرگ سحر واکنش‌ها گسترده‌تر شد و در کمتر از چند ساعت فضای مجازی پر شد از هشتگ اسم او.

واکنش اهالی فوتبال درباره خودسوزی سحر خدایاری

علی کریمی در واکنش به مرگ سحر خدایاری در اینستاگرام خود نوشت: «زنان سرزمین ما، خیلى وقت‌ها، خیلى مَردَن، تا اطلاع ثانوى استادیوم {ممنوع}.»

واکنش علی کریمی

فرهاد مجیدی بازیکن مورد علاقه سحر هم نوشت: «سحرجان، سکوهای آزادی حسرت دیدنت را تا ابد با خود خواهد داشت.»

واکنش فرهاد مجیدی

شجاع خلیل‌زاده بازیکن پرسپولیس، کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش بازیکنان تیم ملی، حسین ماهینی کاپیتان پرسپولیس و روزبه چشمی بازیکن استقلال از دیگر فوتبالیست‌هایی بودند که در فضای مجازی به مرگ دختر هوادار استقلال واکنش نشان دادند.

واکنش کریم انصاری فرد

باشگاه استقلال و پرسپولیس هم با انتشار بیانیه‌ای مرگ دختر هوادار استقلال را به خانواده او تسلیت گفتند.

فدراسیون فوتبال ایران پس از واکنش‌های گسترده سکوت را کنار گذاشت و با انتشار بیانیه‌ای درگذشت سحر خدایاری را به خانواده‌اش تسلیت گفت.

واکنش سیاستمداران

واکنش‌ها نسبت به این اتفاق محدود به ورزشکاران نبود. سیاستمداران و هنرمندان هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند.

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس، در توییتر خود نوشت: «او تنها دختر آبی نبود. سحر دختر ایران بود. در جایی که مردانش برای زنان تکلیف تعیین می‌کنند و ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌ را از آنها سلب می‌کنند، و زنانی که علیه زنان در این ظلم آشکار مردان را همراهی می‌کنند، همه ما در حبس و سوختن سحرهای این سرزمین مسئولیم.»

واکنش سلحشوری

علی مطهری دیگر چهره سیاسی بود که به مرگ دختر هوادار استقلال واکنش نشان داد. مطهری در صفحه توییتری خود نوشت:‌ «مرگ سحر دختری که به خاطر ورود پسرانه به استادیوم آزادی بازداشت و در اثر شنیدن محکومیت‌اش به 6 ماه زندان خودسوزی کرد، حاکی از بی‌تدبیری مسئول مربوط است. فرضا کار او غیرقانونی بوده، کافی بود چند کلمه نصیحت شود نه محکوم به زندان. حفظ نظام به این کارها نیست.»

واکنش علی مطهری

معصومه ابتکار هم در واکنش به مرگ سحر خدایاری اطلاعیه روابط معاونت امور زنان ریاست جمهوری را منتشر کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: «با ابراز تاسف و تاثر شدید از درگذشت خانم سحر.خ، به اطلاع می‌رساند اقدامات این معاونت از زمان انتشار اخبار مربوطه در رسانه‌ها در پی خودسوزی نامبرده، به شرح زیر بوده است:

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده هفته گذشته پس از اطلاع از موضوع خودسوزی خانم سحر.خ و بررسی صحت و سقم موضوع در جلسه چهارشنبه دولت، به دستیار ویژه حقوق شهروندی خود، خانم شهناز سجادی ماموریت داد تا در محل بیمارستان حاضر و موضوع را شخصاً بررسی کند. خانم سجادی روز پنجشنبه 14 شهریور در بیمارستان با مادر و خواهر سحر دیدار و جزئیات ماجرا را همان روز به طور کتبی گزارش کرد. این گزارش روز شنبه به پیوست نامه‌ای رسمی به امضای معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده برای رئیس محترم قوه قضاییه ارسال شد. در جلسه دولت روز یکشنبه نیز موضوع مطرح و وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت‌گرفته برای حضور خانم‌ها در مسابقات توضیح داد.»

ناهید خداکرمی و الهام فخاری از اعضای شورای شهر دیگر سیاستمدارانی بودند که به این موضوع واکنش نشان دادند.

واکنش هنرمندان

در بین هنرمندان هم مرگ سحر خدایاری واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. جعفر پناهی و تهمینه میلانی از جمله هنرمندانی بودند که در فضای مجازی در این‌باره نوشتند.

واکنش تهمینه میلانی

بازتاب مرگ سحر خدایاری در رسانه‌های بین‌المللی

خبر تلخ درگذشت سحر خدایاری پس از واکنش گسترده کاربران فضای مجازی بازتاب جهانی پیدا کرد و رسانه‌های معتبر به آن پرداختند.

واشینگتن پست

واشنگتن پست

گاردین

گاردین

تلگراف

تلگراف

عمر مومنی، کارتونیست مطرح اهل اردن، برای دختر عاشق فوتبال که در ایران خودسوزی کرد و درگذشت طرحی کشید و با اشاره به ماجرای خودسوزی این دختر، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «منع زنان از حضور در استادیوم و تماشای فوتبال کار درستی نیست.»

عمر مومنی

گری لینه‌کر، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس و مفسر شبکه اسکای اسپورتس، در توییتر با بازنشر توییت خبر بی‌بی‌سی، نوشت: «خبری بسیار ناراحت‌کننده، و چقدر بد که یک زن نمی‌تواند وارد استادیوم فوتبال شود.»

واکنش گری لینه‌کر

کاپیتان تیم ملی زنان سوئد با اشاره به ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «این اتفاق یک تراژدی است و [ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه] دیگر نمی‌تواند به این شکل ادامه پیدا کند. زمان آن رسیده که فیفا وارد عمل شود و به سکوت خود خاتمه دهد.»

واکنش کاپیتان سوئد

دروازه‌بان این تیم هم به یاد سحر عکس یادگاری تیم ملی ایران و سوئد را به اشتراک گذاشت.

واکنش دروازه‌بان سوئد

پل پوگبا بازیکن تیم ملی فرانسه و باشگاه منچستریونایتد هم به مرگ دختر هوادار استقلال واکنش نشان داد.

واکنش پوگبا

فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در واکنش رسمی به این اتفاق نوشت: «امروز خبرهای بسیار غم‌انگیزی را از ایران شنیدیم و از این فاجعه اندوهگین هستیم. فیفا تسلیت خود را به خانواده و دوستان سحر اعلام می‌کند و باز هم تاکید می‌کنیم که مسئولان ایران باید امنیت و آزادی زنانی را که برای رفع ممنوعیت حضورشان در ورزشگاه‌ها مبارزه مشروع می‌کنند تامین کند.»

مرگ سحر خدایاری هوادار استقلال در حالی جهان فوتبال را تحت تاثیر خود قرار داده که ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه در ایران وارد چهلمین سال خود شده است (در حال حاضر ایران تنها کشور جهان است که زنان در آن اجازه ورود به ورزشگاه‌های فوتبال را ندارند).

واکنش فیفا

مسعود شجاعی پس از برد تیم ملی ایران برابر هنگ‌کنگ، در اینستاگرام خود مرگ سحر خدایاری را تسلیت گفت.

واکنش مسعود شجاعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها