نقالی و نمایش‌های خیابانی در پیاده‌روی اربعین برپا می‌شود

مدیرکل کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی گفت: با توجه به قرار راه‌اندازی موکب وزارت ارشاد در مسیر پیاده روی اربعین حسینی، نقالی و نمایش‌های خیابانی از سوی هنرهای نمایشی در این موکب برگزار خواهد شد.

نقالی و نمایش‌های خیابانی در پیاده‌روی اربعین برپا می‌شود
کد خبر: 339779
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ ۱۵:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمود فرهنگ، مدیرکانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی درباره برنامه‌های این اداره کل در ایام محرم و صفر و پس از گذشت دهه اول محرم و اجرای نمایش‌های صاحبدلان گفت: بعد از اجراهای تعزیه در دهه اول محرم،‌ما حدود 9 نمایش خیابانی خواهیم داشت که در فضای باز تئاتر شهر اجرا می‌شود.

او دراین باره توضیح داد: این اجراها از 27 شهریور ماه ساعت‌های 18،18:30 و 19 در تئاتر شهر اجرا می‌شوند و تا ماه بعد نیز ادامه خواهند داشت.

فرهنگ با بیان اینکه 30 نمایش صحنه‌ای نیز در سراسر کشور در این ایام اجرا می‌شوند، اظهار داشت: این اجراها در محرم و صفر خواهند بود که در شهرهای مشهد، تربت حیدریه، همدان، بهار همدان، کبودر آهنگ، شیراز، خمین، به‌شهر، اراک، کرج، خمینی شهر، نطنز، کرمانشاه، اهواز، گیلان، لرستان، دماوند، کاشمر، اصفهان، مازندران، و یک نمایش هم در بوشهر خواهد بود.

او همچنین افزود: امسال برخلاف سال‌های گذشته که بخش خیابانی استان‌ها در فضای تئاتر شهر فعال بود، بیشتر کارها از هنرمندان نمایش‌های خیابانی تهران است و فقط یکی ـ دو اجرا برای گروه‌های شهرستانی است که بعد از اجرا به شهرهای خود باز می‌گردند.

فرهنگ درباره مسابقه نمایشنامه‌نویسی اداره کل هنرهای نمایشی نیز توضیح داد: نمایش‌ها در حال رسیدن هستند، امیدواریم بعد از خوانش توسط داوران نتایج بعد از ایام صفر اعلام شود.همه این 41 نمایش منتخب برای اجرای عموم در شهرهایشان کمک مالی خواهند شد.

این بخش رقابت ندارد فقط کمک مالی برای اجرای چهار شب اجرای خیابانی و 10 تا 15 شب اجرای صحنه‌ای برای کارهای منتخب در سالن‌های تحت اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

او درباره برنامه‌های پیاده روی اربعین حسینی در حوزه نمایشی نیز توضیح داد: ما سال گذشته یک گروه از ساوه در راهپیمایی اربعین امام حسین(ع) داشتیم که چند اجرا در موکب امام رضا(ع) داشتند،‌امسال با توجه به اینکه قرار است در مسیر پیاده روی موکبی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شود، یک گروه نمایش صحنه‌ای آنجا خواهیم داشت که کارهای میدانی اجرا می‌کند و یک نقالی مقتل خوانی نیز در موکب ارشاد اجرا خواهد شد.

او در ادامه افزود: بعد از آن هم اگر این امکان فراهم شود در موکب‌های دیگر نیز کار اجرا خواهند کرد.

فرهنگ در پایان اظهار داشت: مجموعا 41 اثر نمایشی امسال از سوی کانون تئاتر دینی حمایت می‌شود که اینها در این ایام کار اجرا می‌کنند، بعد از ماه صفر نیز بنا داریم بیست روز همین آثار را در سالن‌ شهرهای مختلف اجرا داشته باشیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها