کد خبر: 339799
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکنش‌ها به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران چه بود؟

بعد از اعلام اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی از طرف ایران روز یکشنبه 17 شهریور کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران سفر کرد. البته اعلام شد که این سفر از پیش تعیین شده بوده و برنامه آن در زمان یوکیا آمانو، مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طراحی شده بود.

واکنش‌ها به اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران چه بود؟
کد خبر: 339799
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اقدام ایران برای آغاز گام سوم کاهش تعهدات برجامی از طرف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در جلسه روز چهارشنبه 13 شهریور هیات دولت اعلام شد. روحانی در این جلسه با تشریح روند مذاکرات گفت: «اگر در 20 مساله اختلاف داشتیم، این اختلافات اکنون در سه مساله است و بخش عمده آنها حل شده‌اند، اما هنوز به نقطه نهایی نرسیده‌ایم و بعید می‌دانم طی امروز و فردا نیز بتوانیم به توافق نهایی برسیم؛ در نتیجه گام سوم را برخواهیم داشت.»

به گزارش اعتمادآنلاین روحانی تاکید کرد: « ظاهر این گام سوم خیلی تکان‌دهنده نیست، ولی باطن آن فوق‌العاده مهم است و به نظر من این گام مهم‌ترین گامی است که برمی‌داریم. آثارش بسیار فوق‌العاده خواهد بود و ان‌شاءالله با این گام سوم، سازمان انرژی اتمی از این روند سرعت معمولی خارج و فعالیتش شتاب می‌گیرد؛ یعنی با دستوری که صادر خواهد شد سازمان انرژی اتمی برای رسیدن به اهدافش شتاب فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.»

جزئیات گام سوم از طرف سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد

آن‌طور که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ، روز شنبه 16 شهریورماه در نشست خبری خود خبر داد، مقدمات اجرایی شدن این گام از روز جمعه 15 شهریور انجام گرفت.

کمالوندی البته در نشست خبری خود از جزئیات گام سوم هم رونمایی کرد و توضیح داد که این گام به گسترش تحقیق و توسعه هسته‌ای و افزایش ذخایر ایران و افزایش سانتریفیوژ‌های پیشرفته برمی‌گردد.

کمالوندی درباره جزئیات این گام گفت: «راه‌اندازی زنجیره‌ای از 164 دستگاه نسل دوم، یکی از اقداماتی است که به زودی در دستور کار ایران قرار می‌گیرد.»

او اضافه کرد: «در 2 ماه آینده و قبل از پایان گام سوم سه کار مهم دیگر داریم که ارزش بسیار بالایی دارد: یکی راه‌اندازی و گازدهی زنجیره‌‌های شاهد 164تایی IR4 و راه‌اندازی زنجیره‌‌های شاهد 164تایی IR2m و همچنین گازدهی به زنجیره میانی سانتریفیوژ IR5s.»

اعلام اجرایی شدن گام سوم کاهش تعهدات برجامی با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی همراه بود.

فروتا یک روز بعد از اعلام گام سوم از طرف ایران به تهران آمد

بعد از اعلام اجرایی شدن این مرحله از طرف ایران روز یکشنبه 17 شهریور کرونل فروتا، مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران سفر کرد . البته اعلام شد که این سفر از پیش تعیین شده بوده و برنامه آن در زمان یوکیا آمانو، مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی، انرژی اتمی طراحی شده بود.

غریب‌آبادی: مدیرکل آژانس به اعضا اطلاع داد ایران سانتریفیوژهای پیشرفته اضافه می‌کند

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین، گفت: روز یکشنبه مدیرکل موقت آژانس طی گزارشی به اعضای آژانس اعلام کرد که ایران در روز شنبه 15 شهریور به آژانس اطلاع داد قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته اضافی را در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز نصب و آنها را با اورانیوم طبیعی تست کند .

ظریف: اقدامات ایران در کاهش تعهدات در چارچوب پاراگراف 36 برجام است

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران ، در دیدار با مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و آژانس که منجر به گزارش‌های متعدد آژانس در تایید اجرای برجام توسط ایران شده، بر ضرورت رعایت اصول حرفه‌ای، حفظ محرمانگی و انجام وظایف آژانس به صورت بی‌طرفانه تاکید کرد.

وزیر امورخارجه ایران همچنین اقدامات ایران در کاهش تعهدات خود در قبال انجام نشدن تعهدات از سوی طرف‌های اروپایی را در چارچوب پاراگراف 36 برجام توصیف کرد.

پس از بازگشت فروتا از تهران روز دوشنبه 18 شهریور نشست حکام در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد و مدیرکل موقت این آژانس گزارشی از سفر خود به تهران و نحوه عمل ایران در بحث هسته‌ای به اعضا ارائه کرد.

فروتا: پیام ما به خوبی در تهران دریافت شد

مدیرکل موقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که پس از نشست شورای حکام آژانس در وین در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در مورد سفر روز گذشته‌اش به تهران گفت: « پیام ما به خوبی در تهران دریافت شد و این سفر بسیار به‌موقع بود تا بتوانیم چند موضوع را با مقام‌های ایرانی در میان بگذاریم. » او در ادامه تاکید کرد: «روند راستی‌آزمایی آژانس بر وجود نداشتن مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران همچنان ادامه دارد.»

فروتا درباره اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران عنوان کرد: « این سانتریفیوژها یا نصب شده‌اند یا در حال نصب هستند: 22 سانتریفیوژ IR-4، یک سانتریفیوژ IR-5، سی سانتریفیوژ IR-6 و سه سانتریفیوژ IR-6s. » او افزود: «ایران در نامه‌ای به تاریخ 8 سپتامبر به آژانس اطلاع داد که لوله‌کشی‌های مربوط به 2 خط تحقیق و توسعه برای نصب یک آبشار متشکل از 164 سانتریفیوژ IR-4 و یک آبشار متشکل از 164 سانتریفیوژ IR-2m را دوباره نصب می‌کند.»

اردیبهشت‌ماه امسال در سالگرد خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران تصمیم خود برای کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد ؛ ایران اعلام کرد که در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و تحقق نیافتن وعده‌های کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

با وجود اینکه در 2 ماه گذشته فرانسه باب مذاکراتی جدید با ایران برای تحقق‌ بخشی از تعهدات برجامی را باز کرده بود، اما این مذاکرات تا زمان اعلام گام سوم تعهدات برجامی از طرف ایران به نتیجه‌ای نرسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها