کد خبر: 339811
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از نمایش و ساخت فیلم «جوکر»

«جوکر» چگونه ساخته شد؟/ درخشش «جوکر» در ونیز/ واکین فینیکس در نقش یک بیمار روانی

فیلم «جوکر» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز نمایش داده شد و تحسین منتقدان و روزنامه‌نگاران را برانگیخت.

«جوکر» چگونه ساخته شد؟/ درخشش «جوکر» در ونیز/ واکین فینیکس در نقش یک بیمار روانی
کد خبر: 339811
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها فرم خنده‌های واکین فینیکس در فیلم «جوکر» سوژه بسیاری از رسانه‌های سینمایی دنیا شده است. به نوعی که خود او در مصاحبه‌ای اعلام کرده برای رسیدن به این فرم و نوع بازی هشت ماه مرارت کشیده و برای بازی در این نقش زحمات زیادی را متحمل شده است. فیلم «جوکر» ساخته تاد فیلیپس از اولین ماه‌های سال 2019 مراحل تولید خود را شروع کرد. فیلمی که به تازگی در هفتادوششمین جشنواره فیلم «ونیز» نمایش داده شد و توانست شیر طلای قدیمی‌ترین فستیوال سینمایی دنیا را به خود اختصاص دهد.

«جوکر» چگونه ساخته شد؟

بحث ساخت فیلم مستقلی بر پایه شخصیت جوکر از سال 2016 آغاز شد. بعد از آنکه در آگوست 2017، برادران وارنر و دی‌سی فیلمز بر سر خلق یک دنیای مشترک سینمایی به نتیجه رسیدند، فیلیپس برای هدایت پروژه انتخاب شد. فیلیپس علاقه‌مند بود که فیلم به فضای آثار کلاسیک مارتین اسکورسیزی نزدیک باشد و برای همین از آثاری همچون «راننده تاکسی» (1976)، «گاو خشمگین» (1980) و «سلطان کمدی» (1983) برای نوشتن متن الهام گرفت. فینیکس ابتدا نسبت به پذیرفتن نقش تردید داشت، اما در نهایت فوریه 2018 به پروژه پیوست. کار انتخاب بازیگران مکمل از جولای تا آگوست 2018 به طول انجامید. فیلمبرداری از سپتامبر 2018 آغاز شد و در اواخر دسامبر به پایان رسید. جوکر به صورت گسترده در نیویورک و سپس جرزی سیتی و نیوآرک جلوی دوربین رفت.

واکین فینیکس کیست؟

واکین فینیکس بازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان موزیک‌ویدئو، فعال اجتماعی و موزیسین آمریکایی است. واکین فینیکس با پذیرفتن بازی در فیلم «جوکر» ریسک بزرگی کرد، چراکه پیش از او هیث لجر این نقش را به شکلی بی‌نظیر بازی و در تاریخ سینما ثبت کرده بود.

شاید به همین دلیل بود که فینیکس برای جان بخشیدن به جوکر هشت ماه زمان گذاشت و تقلا کرد تا سیر تبدیل شدن یک استندآپ کمدین به نام آرتور فلک به دشمن بتمن را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. از آن خنده‌های شیطانی که مو به تن بیننده سیخ می‌کند تا شوق عجیبش برای هرج‌ومرج جوکر، فینیکس جزئیات بی‌نظیری خلق کرده است که به همین‌ها خلاصه نمی‌شود.

فینیکس در فرایند جوکر شدن وزن کم کرد، مدت‌ها روی خنده‌اش کار کرد و زمان زیادی صرف مطالعه ناهنجاری‌های شخصیتی کرد تا سرانجام فرمول ویژه «جوکر» شدن را یافت. کاهش 25 کیلو وزن در مدتی کوتاه به تنهایی عاملی است که واکین را به نوعی جنون کشاند که برای این نقش نیاز بود، و در عین حال مطالعه انواع شخصیت‌هایی که می‌توانند آدمکشان سیاسی باشند، مکمل کار او شد. واکین فینیکس قصد داشت شخصیت جنایتکاری روانی را خلق کند که به راحتی در دسته‌بندی‌های معمول روانشناسی نگنجد.

او در این رابطه گفت: «نمی‌خواستم روانشناسان بتوانند تشخیص دهند که او چگونه فردی است. می‌خواستم این بخش کاراکتر مرموز باقی بماند.»

درخشش «جوکر» در ونیز

اولین نمایش جهانی فیلم «جوکر» به کارگردانی «تاد فیلیپس» در جشنواره فیلم ونیز همراه شد، و تحسین گسترده منتقدان و هشت دقیقه تشویق ایستاده حاضران در سالن همراه شد. فیلم «جوکر» که بخشی از دنیای سینمایی دی‌سی کامیکس است اما فیلمی مستقل درباره شخصیت ابرشرور جوکر و بدون حضور بتمن و دیگر شخصیت‌هاست، با نمایش فیلم در ونیز منتقدان لب به تحسین آن گشودند و بیش از آن زمزمه‌های بسیاری درباره شانس بالای اسکار گرفتن واکین فینیکس به گوش رسید. این فیلم توانست در ونیز جایزه شیر طلا را دریافت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها