«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مرگبارترین آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های جهان؛ از میرامیچی کانادا تا شنبه سیاه استرالیا

تلاش برای حفظ منابع طبیعی یکی از جدی‌ترین مسائل روزگار ماست. برپایی آتش در جنگل‌ها چه سهوی باشد و چه عمدی باعث به بار آمدن فجایع انسانی و محیط‌زیستی خواهد شد. آتش‌سوزی در میرامیچی و پشتیگو در آمریکا، ویکتوریا در استرالیا و همین‌طور یونان از مرگبارترین آتش‌سوزی‌های تاریخ‌اند.

مرگبارترین آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های جهان؛ از میرامیچی کانادا تا شنبه سیاه استرالیا
کد خبر: 339817
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۱ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- فرقی نمی‌کند که دست طبیعت آتش را به پا کرده یا تقصیر از بی‌توجهی و بدخواهی انسان‌ها باشد، به هرحال این آتش‌ها هشداری برای مبارزه با درنده‌خویی انسان‌ها و نتایج مرگبار آن است. اعتمادآنلاین به نقل از تات‌کو از مرگ‌بارترین آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها گزارش می‌دهد:

آتش‌سوزی میرامیچی (1825)

جنگل

شعله‌های آتش در تابستانی گرم و خشک در ایالت نیو برانزویک کانادا در سال 1825 زبانه گرفت و سه میلیون جریب که ساختمان‌های کنار رودخانه میرامیچی نیز جزو آن بود در آتش سوخت. حدود 160 نفر در این آتش‌سوزی جان باختند و 15 هزار بی‌خانمان شدند. علت این آتش‌سوزی مشخص نیست اما هوای بسیار گرم و آتشی که ساکنان آن منطقه درست کرده بودند دلیل احتمالی این حادثه بود. کارشناسان تخمین زدند که این آتش حدود یک پنجم از جنگل‌های نیو برانزویک را سوزاند.

آتش‌سوزی پشتیگو (1871)

آتش سوزی

شعله‌های این آتش‌سوزی در سال 1871، حدود سه میلیون و 700 جریب را در ویسکانسین و میشیگان سوزاند. آتش به قدری زیاد بود که مردم خود را درون دریاچه گرین‌بی که مایل‌ها آن‌طرف‌تر بود می‌انداختند. حدود 1500 نفر در این آتش‌سوزی جان باختند. البته تعداد دقیق کشته‌شدگان مشخص نیست چرا که بسیاری از مردم در آتش سوختند. شاید با در نظر گرفتن این مسأله تعداد جان‌باختگان به 2500 نفر هم می‌رسید.

شعله‌های اولیه این آتش توسط کارگران راه‌آهن که در آن هوای گرم تابستانی زمین را برای ریل قطار آماده می‌کردند جان گرفت. این آتش‌سوزی هم‌زمان با آتش‌سوزی شیکاگو درگرفت و باعث شد رسیدگی به آتش‌سوزی پشتیگو به تعویق بیفتد. برخی فکر می‌کردند افتادن شهاب سنگ مسبب این آتش بوده اما این نظر توسط کارشناسان رد شد.

آتش‌سوزی جمعه سیاه (1939)

آتش سوزی

تقریباً پنج میلیون جریب در 13 ژوئن 1939، در این آتش‌سوزی که بزرگ‌ترین آتش‌سوزی در جهان به حساب می‌آید سوخت. شعله‌های اولیه این آتش از بی‌توجهی در خاموش کردن آتش و هوای بسیار گرم آن منطقه شکل گرفت و منجر به مرگ 71 نفر، تخریب تمام شهر، ویرانی 1000 خانه و آتش گرفتن 69 کارگاه چوب‌بری شد. حدود سه‌چهارم ایالت ویکتوریای استرالیا در آتش سوخت که به گفته دولت آن زمان بزرگترین آتش‌سوزی در تاریخ ویکتوریا بود، تا آنجا که خاکستر آتش تا نیوزیلند هم رفت. این آتش‌سوزی باعث شد تا مقامات محلی استرالیا شیوه‌ای برای مدیریت آتش اتخاذ کنند.

آتش‌سوزی جنگل‌های یونان (2007)

آتش

آتش‌سوزی در جنگل‌های یونان از 28 ژوئن تا 3 سپتامبر 2007 ادامه داشت. دلیل این آتش‌سوزی هم عمد و هم بی‌توجهی مردم بود و شهر را در آن هوای گرم و طاقت‌فرسا به جهنمی تبدیل کرد. حدود 2100 ساختمان در آتش سوختند. نزدیک 670 هزار جریب آتش گرفت و 84 نفر نیز جان باختند. شعله‌های آتش تا نزدیکی آثار تاریخی مثل المپیا و آتن هم رسیده بود. می‎‌گویند این آتش را چپ‌گرایان به پا کرده بودند تا محافظه‌کاران را به بی‌کفایتی متهم کنند.

آتش‌سوزی شنبه سیاه (2009)

آتش

این آتش‌سوزی که در ویکتوریای استرالیا رخ داد از روز 7 فوریه تا 14 مارس 2009 ادامه داشت (به دلیل اینکه این آتش‌سوزی در روز شنبه شروع شد به آن شنبه سیاه می‌گویند). حدود 173 نفر (و یک آتش‌نشان) کشته و 414 نفر زخمی شدند. بسیاری از حیوانات بومی در جنگل‌های استرالیا که مساحت آن حدود یک میلیون و 100 جریب بود کشته شدند. نزدیک 3500 ساختمان در ده‌ها شهر ویران شد. ادعا می‌شود دلیل این آتش‌سوزی افتادن سیم برق یا ایجاد حریق عمدی بوده و طوفان باعث شده شعله‌های آتش بیشتر زبانه بکشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها