کد خبر: 339855
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۲ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آغاز فعالیت انتخابات ریاست جمهوری در تونس:

راهبرد تونسی‌ها برای اقتصاد و دموکراسی چیست؟

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تونس در 15 سپتامبر، توجه رسانه‌های جهان به این انتخابات بیشتر شده است.

راهبرد تونسی‌ها برای اقتصاد و دموکراسی چیست؟
کد خبر: 339855
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- از چندی پیش فعالیت انتخابات ریاست جمهوری در تونس آغاز شده است.

توجه رسانه‌های جهان با توجه به فرا رسیدن برگزاری انتخابات 15 سپتامبر تونس به این انتخابات بیشتر شده است.

26 نامزد انتخاباتی برای جانشینی قائد السبسی، رئیس‌جمهور فقید تونس، وارد کارزار انتخابات شده‌اند تا شاید خود را به کاخ قرطاج برسانند.

اگرچه به احتمال بسیار زیاد، هرگز انتخابات تونس با 26 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برگزار نخواهد شد و تعداد زیادی از این نامزدهای انتخاباتی باید مثل شهروندان تونسی پای صندوق‌های رأی بروند و به یکی از کاندیداهای باقی‌مانده رأی دهند.

انتخابات تونس در حالی برگزار خواهد شد که بر اساس اطلاعات اعلام‌شده دولت تونس، هفت میلیون و 155 هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند. با این حساب، تعداد رأی‌دهندگان نسبت به دوره قبلی انتخابات تونس 2 میلیون و 490 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

این در حالی است که مناظره نامزدها از 11 کانال تلویزیونی این کشور، شامل 2 شبکه سراسری، و نیز حدود 20 ایستگاه رادیویی به طور مستقیم پخش خواهد شد. مناظره‌هایی که برخلاف دیگر کشورهای دنیا، کم‌حاشیه، آرام و حتی بی‌روح برگزار می‌شوند؛ به گزارش اکثر رسانه‌ها، تونس یکی از آرام‌ترین انتخابات را تا به امروز پشت سر گذاشته است.

ابتدا 96 نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کردند که صلاحیت 26 نفر از آنها تایید شد. نجد الرحوی، محمد عبو، عبیر موسی، نبیل القروی، محمد لطفی المرایحی، المهدی جمعه، حمادی الجبالی، حمه الهمامی، محمد المنصف المرزوقی، عبدالکریم الزبیدی، محسن مرزوق، محمد الصغیر نوری، محمد الهاشمی الحامدی، عبدالفتاح مورو، عمر منصور، یوسف الشاهد، قیس سعید، الیاس الفخاخ، سلیم الریاحی، سلمی اللومی، سعید العایدی، احمد الصافی سعید، الناجی جلول، حاتم بولبیار، عبید بریکی و سیف‌الدین مخلوف 26 نامزدی هستند که در حال حاضر با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

به اعتقاد کارشناسان، هرچند سه نخست‌وزیر سابق و فعلی و نیز وزیر دفاع در این رقابت حضور دارند، نباید از کنار عبدالفتاح مورو نامزد جنبش نهضت اسلامی تونس به آسانی گذشت.

در حال حاضر شماری از کشورهای عربی در تلاش‌اند تا به جایگاه مورو ضربه وارد کنند و از به قدرت رسیدن یک اسلام‌گرا در رأس کشور تونس جلوگیری به عمل آورند.

رسانه‌های عربستان، مصر و امارات شدیدترین حملات را علیه جریان نهضت اسلامی تدارک دیده‌اند و مورو را نیز به طور کامل در تحلیل‌های خود بایکوت کرده‌اند تا به زعم آنها کابوس محمد مرسی در مصر، این بار در تونس تکرار نشود.

با وجود این، به اعتراف تحلیلگران بی‌طرف، عبدالفتاح مورو در مقام نایب‌رئیس نهضت اسلامی تونس یکی از وزنه‌های سنگین این انتخابات و از شانس‌های رسیدن به ریاست جمهوری این کشور قلمداد می‌شود.

امروز جنبش نهضت اسلامی با 69 کرسی اکثریت را در پارلمان در اختیار دارد و در انتخابات شهرداری‌ها هم که سال گذشته برگزار شد 28 درصد آرا را به خود اختصاص داد.

مورو نخستین نامزد ریاست جمهوری است که از سوی نهضت اسلامی معرفی می‌شود، در حالی که این جنبش در انتخابات سال 2011 غیرمستقیم از منصف المرزوقی حمایت کرد و در سال 2014 هم با اعلام بی‌طرفی، فضا را برای طرفداران خود در انتخاب نامزد دلخواه‌شان باز گذاشت.

در کنار مورو، نام‌های بزرگ دیگری هم شانس بالایی در این انتخابات دارند، یکی از مهم‌ترین آنها «عبدالکریم الزبیدی» وزیر دفاع سابق است که ادعا می‌کند تنها نامزدی است که برنامه کامل و مدونی برای آینده کشور در اختیار دارد. او همچنین بر مستقل بودن خود تاکید دارد و تلاش می‌کند از این طریق نظر تعداد بیشتری از مردم را به سوی خود جلب کند.

به اعتقاد کارشناسان، صرف نظر از نامزد جریان اسلام‌گرا، از 25 نامزد باقی‌مانده سه نفر تقریباً شانس یکسانی در این رقابت دارند که بدون هیچ ترجیحی در کنار عبدالکریم الزبیدی، یوسف الشاهد نخست‌وزیر فعلی و رهبر حزب «زنده‌باد تونس»، و مهدی جمعه نخست‌وزیر سابق این کشور و رهبر حزب «جایگزین» (البدیل)، مربع اصلی انتخابات این کشور را تشکیل می‌دهند.

گرچه برخی دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند همانند هر انتخابات دیگری در این انتخابات هم باید منتظر اندکی غافلگیری باشیم؛ شاید در لحظه آخر یکی از 22 نامزد دیگر بتواند همه را کنار بزند و قانع‌کننده‌ترین فرد از دیدگاه رأی‌دهندگان تونسی لقب گیرد و کرسی کاخ قرطاج را فتح کند.

انتخابات 15 سپتامبر سومین انتخابات آزاد تونس بعد از سرنگونی زین‌العابدین بن‌علی به شمار می‌رود.

امروز، به گمان بسیاری از تحلیلگران، تونس که اولین و نتیجه‌بخش‌ترین قیام بهار عربی را به ثبت رسانده است بعد از عبور از مرحله تثبیت دموکراسی، به دنبال پایان دادن به مشکلات اقتصادی خویش است؛ همان مشکلاتی که بهار عربی را شعله‌ور کرد، اما مردم تونس همچنان به دنبال نوری هستند تا در انتهای این تونل آنها را از مشکلات اقتصادی برهاند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها