کد خبر: 339983
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۸:۱۰:۰۰
| |

محسن غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

برخی با بعضی از رفتارها کاری کرده‌اند که کارکرد منبر تغییر یافته است/ برخورد با آنهایی که با تندروی شأن منبر را خدشه‌دار می‌کنند امری لازم است/ مراجع عظام تقلید با تخریب‌کنندگان منبر برخورد کنند

محسن غرویان با اشاره به برخی صحبت‌های مطرح‌شده در منبرها گفت: مراجع عظام که مورد تایید همه مردم هستند، باید به این مساله ورود کنند و با تخریب‌کنندگان مسجد و منبر برخوردهای لازم را صورت دهند.

برخی با بعضی از رفتارها کاری کرده‌اند که کارکرد منبر تغییر یافته است/ برخورد با آنهایی که با تندروی شأن منبر را خدشه‌دار می‌کنند امری لازم است/ مراجع عظام تقلید با تخریب‌کنندگان منبر برخورد کنند
کد خبر: 339983
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن غرویان در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین با این توضیح که «منبر جایگاه پیامبران و امامان بوده و به‌ همین دلیل بر واعظان واجب است از این جایگاه مقدس برای تبلیغ اسلام و رفتار اصولی و همچنین دعوت مردم به اخلاق استفاده کنند» گفت: متاسفانه پس از حضرت محمد (ص) کسانی در منبر بداخلاقی کردند و شأن منبر را کمی بعد از رحلت ایشان زیر سوال بردند تا اهداف‌شان را محقق کنند. اتفاق دردآور این است که در روزگار ما هم برخی با بعضی از رفتارها و اظهارات کاری کرده‌اند که کارکرد منبر تغییر یافته است. دلیل چنین رویکردی هم چیزی نیست جز اینکه در بالای منبر گرفتار غرور می‌شوند و فکر می‌کنند‌ بر همه امور تسلط دارند در حالی که چنین نیست.

این عضو سابق هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی توضیح داد: علما و مجتهدین همیشه تذکر داده‌اند وقتی منبری‌ها و خطبا جمعیتی را مقابل خودشان می‌بینند نه تنها نباید گرفتار غرور،‌ تکبر و استکبار شوند و از جاده اخلاق خارج شوند، بلکه باید تواضع،‌ فروتنی و احترام نسبت به مردم در رفتار و گفتارشان ملموس باشد تا از این طریق هم شأن منبر و هم شأن پامنبری‌ها حفظ شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شاهد رفتارها و حرف‌هایی هستیم که باعث شده مسجد و منبر از مسیر اصلی خود منحرف شوند که قطعاً چنین مساله‌ای موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسجد و منبر خواهد شد.

غرویان با بیان اینکه امید داریم از این پس منبری‌ها بیشتر به ارزش‌ها توجه نشان دهند تا هم از شأن منبر مراقبت کنند و هم اینکه به جریان‌های سیاسی اجازه ندهند از مسجد و منبر برای رسیدن به مقاصد سیاسی‌شان بهره ببرند اظهار داشت: سیاسی شدن مساجد اتفاقی است که هزینه‌های زیادی به طور حتم بر جامعه و افکار عمومی تحمیل خواهد کرد. هزینه‌هایی که حتی می‌توان گفت جبران‌شان امری محال است.

این چهره حوزوی ادامه داد: برخورد و مقابله با آنهایی که با تندروی شأن منبر را خدشه‌دار می‌کنند امری لازم است. به همین دلیل خود مجلسی‌ها که مورد توهین قرار گرفته بودند باید واکنش‌هایی نشان دهند و تذکر دهند. البته علاوه بر این، باید نوعی مواجهه جدی‌تری صورت بگیرد تا این کارها تکرار نشود و شأن مسجد و منبر خدای ناکرده قربانی سیاست نشود و مردم را نسبت به این جایگاه‌های مقدس بدبین نکنند.

محسن غرویان در پایان صحبت‌هایش گفت: مراجع عظام که مورد تایید همه مردم هستند باید به این مساله ورود کنند و با تخریب‌کنندگان مسجد و منبر برخوردهای لازم را صورت دهند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها