کد خبر: 340044
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

مهدی‌ مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

گره رابطه ایران و آمریکا به راحتی باز نمی‌شود/ نباید علاقه‌مندی ظاهری ترامپ را جدی بگیریم/ با تغییر بولتون معقول نیست گمان کنیم امکان تلطیف نظرات آمریکایی‌ها درباره ایران وجود دارد

مهدی‌ مطهرنیا گفت‌: دونالد ترامپ به خوبی می‌داند فاصله بین کشورش با ایران به راحتی کوتاه نمی‌شود.

گره رابطه ایران و آمریکا به راحتی باز نمی‌شود/ نباید علاقه‌مندی ظاهری ترامپ را جدی بگیریم/ با تغییر بولتون معقول نیست گمان کنیم امکان تلطیف نظرات آمریکایی‌ها درباره ایران وجود دارد
کد خبر: 340044
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| مهدی‌ مطهرنیا در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین درباره تاثیر برکناری جان‌ بولتون در روابط بین ایران و آمریکا گفت: مسائل مربوط به جمهوری‌اسلامی و ایالات‌ متحده همیشه با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است و در این مسیر پیچ‌وخم‌های فراوانی طی 40 سال گذشته وجود داشته است. به‌ همین دلیل تصمیم‌هایی که در این کشور گرفته می‌شود و به مرحله اجرایی می‌رسد چندان علمی نیست. در آمریکا با توجه به ساختارهای متفاوتی که وجود دارد شاهد ایجاد فضای معنی‌دار و سیاست‌‌گذاری‌های پیچیده در ارتباط با دستگاه‌ خارجی این کشور هستیم.

این کارشناس بین‌الملل ادامه داد: بنابراین، اینکه بگوییم با تغییر مشاور امنیت‌ ملی رئیس‌جمهوری آمریکا دگرگونی‌های بنیادین در تحرکات دیپلماتیک‌شان رخ خواهد داد تا حدودی دور از واقعیت است چراکه ساختارهای پیچیده در یک بافت و ساختاری بسیار درهم‌تنیده است که در سیاست‌گذاری سیاست‌خارجی اقدام می‌کند؛ یعنی عاملیت‌ها در خدمت سیاست‌ها برای پیاده شدن در چارچوب ساختارهایی است که مشاور امنیت‌ ملی رئیس‌جمهوری در آن مهم می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان نقش مشاوران را از گذشته تا امروز نادیده گرفت؛ یکی از مشهورترین مشاوران هنری‌ کیسینجر است که در سال 2011 تئوری بازیگر دیوانه را نوشت، شخصیتی که امروز دونالد ترامپ نقش آن را ایفا می‌کند.

مطهرنیا توضیح داد: همچنین باید در نظر داشت که بولتون سومین مشاور امنیت‌ ملی‌ای است که در دولت اول ترامپ از کار برکنار می‌شود. عده‌ای تصور می‌کنند با این تغییر امکان تلطیف نظرات آمریکایی‌ها درباره ایران وجود دارد که این نظر را نمی‌توان چندان معقول و منطقی دانست چراکه با تغییر یک یا 2 عاملیت مساله ایران و‌ آمریکا حل نخواهد شد. چون این مشکل بسیار پیچیده‌تر از آن است که حتی با جابه‌جایی وزیرخارجه آمریکا هم رفع شود.

مهدی‌ مطهرنیا صحبت‌هایش را این‌طور به پایان رساند: گره ایران و آمریکا گره‌ای است که به این زودی‌ها باز نمی‌شود. در این بین حتی نباید علاقه‌مندی ظاهری ترامپ را هم جدی بگیریم، زیرا شخص دونالد ترامپ هم به خوبی می‌داند فاصله بین کشورش با ایران به راحتی کوتاه نمی‌شود. در واقع گره ایران و آمریکا به راحتی باز نمی‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها