سهم صنعت جلبک در اقتصاد کشور بیشتر می‌شود

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی، اقدام به تدوین نقشه راه عملیاتی توسعه فناوری‌های زیستی در بخش‌های مختلف کرده است. یکی از این بخش‌های کاربردی، توسعه فناوری‌های تولید جلبک در کشور است.

سهم صنعت جلبک در اقتصاد کشور بیشتر می‌شود
کد خبر: 340503
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۳ ۰۹:۴۶:۱۱

اعتمادآنلاین| با توجه به اینکه جلبک‌ها موجوداتی هستند که نیاز به آب شیرین ندارند و در محیطی با آب شور و لب شور نیز رشد می‌کنند و راندمان تولید بالایی دارند، به همین دلیل صنعتی مناسب برای کشور ایران محسوب می شود که با معضل خشکسالی دست به گریبان است.

در واقع «تغییرات اقلیمی آب و هوایی در کشور»، «خشکسالی و عدم دسترسی به منابع آب شیرین کافی»، «وجود آب های لب شور و شور در کشور»، «گستره وسیعی از بیابان و خاک های غیرقابل کشت در کشور»، «دسترسی به تابش فراوان نور و فراوانی روزهای آفتابی»، «نیاز بازار کار خصوصا برای رشته های بیوتکنولوژی، بیوشیمی و غیره»، «بازار بزرگ داخلی» و «بازار بزرگ کشورهای همسایه»؛ از جمله عواملی است که می‌تواند تاکیدی بر ضرورت توسعه صنعت جلبک در کشور باشد.

بر همین اساس، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بنا بر سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، به دنبال افزایش سهم اقتصاد زیستی در اقتصاد کشور است، لذا ظرفیت ها و فرصت های مختلف در این حوزه از جمله جلبک را شناسایی کرده و به دنبال راهکارهای توسعه آن است.

در سال‌های گذشته بخش‌های خصوصی و دولتی به صورت پراکنده در زمینه تولید جلبک کار کرده اند، اما با وجود ظرفیت بالای این صنعت در کشور هنوز در این زمینه به تولید انبوه نرسیده ایم. به همین علت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطالعات زیادی پیرامون ظرفیتها و چالش های تولید جلبک اعم از میکروجلبک ها و جلبک های دریایی با همکاری بخش خصوصی انجام داده است.

یکی از مهم ترین اولویت های ستاد در سال جاری توسعه صنعت جلبک در کشور است که این مهم، با همکاری همه بازیگران این عرصه صورت خواهد گرفت.

جلبک های دریایی در حوزه های مختلفی چون تولید کود طبیعی، غذای دام، تامین غذای انسان، تهیه داروها، تصفیه فاضلاب ها، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و غیره کاربرد دارند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها