کد خبر: 340649
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کشنده‌ترین بیماری‌های جهان کدام‌اند: وبا، ذات‌الریه، سرطان ریه، ایدز یا نارسایی خون؟

بیماری‌های مختلفی در سراسر جهان شیوع پیدا می‌کند که برخی از آنها جان میلیون‌ها انسان را می‌گیرد. بیماری‌هایی مثل نارسایی خون، ایدز، سرطان ریه، سل، ذات‌الریه و مالاریا از آن دسته‌ای هستند که باعث مرگ حتمی بیمار می‌شوند.

کشنده‌ترین بیماری‌های جهان کدام‌اند: وبا، ذات‌الریه، سرطان ریه، ایدز یا نارسایی خون؟
کد خبر: 340649
|
۱۳۹۸/۰۶/۳۰ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات پزشکی در قرن حاضر شرایطی را فراهم کرده تا کمتر در معرض بیماری‌های لاعلاج قرار گیریم، اما هنوز هم بیماری‌هایی هستند که لاعلاج باقی مانده‌اند. بسیاری از ما فکر می‌کنیم این‌گونه بیماری‌ها به سراغ ما نخواهد آمد ولی حقیقت این است که بیماری‌هایی مثل ایدز، سل و تب دانگ از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر هستند. اعتمادآنلاین به نقل از ام‌اس‌ان به بررسی 10 بیماری کشنده دنیا می‎‌پردازد:

10- تب دانگ

دانگ

تب دانگ بیماری گرمسیری است که به وسیله پشه منتقل می‌شود. هیچ واکسن یا درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. سالانه حدود 25هزار نفر بر اثر ابتلا به تب دانگ می‌میرند.

9- سالک

سالک

سالک نیز مانند تب دانگ درمان قطعی ندارد. سالانه حدود 1.3 میلیون مورد جدید از این بیماری گزارش می‌شود. سالک هر سال حدود 20 تا 30 هزار نفر را می‌کشد.

8- وبا

افریقا

وبا بیماری گوارشی است که بسیار سریع عمل می‌کند و منجر به مرگ می‌شود، به طوری که ممکن است تنها چند ساعت طول بکشد. این بیماری از طریق آب یا غذا منتقل می‌شود و سالانه 3 تا 5 میلیون نفر به آن مبتلا می‌شوند.

7- بیماری خواب آفریقایی

بیماری خواب

این بیماری سالانه جان 300هزار نفر را می‌گیرد و پشه تسه‌تسه ناقل آن است. این پشه بسیار نادر است و فقط در کشورهای جنوب صحرای آفریقا یافت می‌شود. بیماری خواب آفریقایی بیشتر در کشور کنگو شایع است.

6- مالاریا

مالاریا

تعداد مواردی که بر اثر بیماری مالاریا جان باختند هنوز قابل بحث است. این تعداد حدود 650هزار نفر اعلام شده اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد نزدیک به 1.2 میلیون نفر بر اثر مالاریا جان داده‌اند. نوعی پشه ناقل این بیماری است که البته قابل پیشگیری و درمان‌شدنی است.

5- ذات‌الریه

پزشکی

ذات‌الریه تورم ریه‌هاست و عامل آن ویروس، باکتری و قارچ است. این بیماری بیشتر در کشورهای توسعه‌یافته به وجود می‌آید و خوشبختانه قابل درمان است. ذات‌الریه بیشتر کودکان زیر 5 سال را هدف قرار می‌دهد.

4- سل

سل

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده حدود 2 میلیارد نفر مبتلا به بیماری سل هستند. این بیماری از طریق هوا منتقل می‎شود و احتمال اینکه شخصی با نزدیک شدن به فرد مبتلا به سل این بیماری را بگیرد بالاست. سل قابل درمان است ولی هزینه درمان 6 ماهه این بیماری بسیار زیاد است به طوری که برخی قادر به پرداخت آن نیستند.

3- سرطان ریه

سرطان ریه

سرطان ریه جان تعداد زیادی از انسان‌ها را می‌گیرد. حدود 1.6 میلیون نفر سالانه بر اثر این بیماری جان می‌دهند. آمار نجات‌یافتگان از این بیماری بسیار پایین است. بهترین راه پیشگیری از سرطان ریه این است که سیگار نکشید و از استنشاق دود افراد سیگاری در اطراف‌تان خودداری کنید. مطالعاتی که در انگلستان انجام شده نشان داده علت این بیماری در 86 درصد از موارد مصرف سیگار بوده است.

2- ایدز

ایدز

ایدز یا اچ‌آی‌وی سالانه حدود 1.6 میلیون نفر در سراسر جهان را می‎‌کشد و نزدیک به 2.3 میلیون نفر هر سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. اکنون حدود 35 میلیون نفر در جهان به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا هستند.

1- ایسکمی یا نارسایی خون

ایسکمی

حدود 7.4 میلیون نفر بر اثر ایسکمی جان باخته‌اند. فشار خون بالا، چاقی و مصرف سیگار از عوامل ابتلا به ایسکمی است. این عوامل باعث می‌شود که سرعت جریان خون کاهش یابد و فرد اغلب دچار حمله قلبی شوند. این بیماری در کشورهای غربی بسیار شایع است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها