کد خبر: 340717
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۰۸:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده گزارش می‌دهد:

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به کجا کشید؟/ مرتضی ضامنی: تعداد تاکسی‌های فرسوده تا سال 1400، به 243 هزار خودرو می‌رسد/ محمد علیخانی: دغدغه خودروسازان سود بیشتر است نه آلودگی هوا

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده از سال 95 کلید خورد، اما از زمان آغاز با وقفه‌هایی همراه شد و گفته می‌شود تا سال 1400، تعداد تاکسی‌های فرسوده به 243 هزار خودرو می‌رسد.

طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده به کجا کشید؟/ مرتضی ضامنی: تعداد تاکسی‌های فرسوده تا سال 1400، به 243 هزار خودرو می‌رسد/ محمد علیخانی: دغدغه خودروسازان سود بیشتر است نه آلودگی هوا
کد خبر: 340717
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۰۸:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده سال 95 به عنوان کار مشترکی میان وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه، شهرداری، بانک عامل و خودروسازان آغاز شد. طرحی که قرار بود در آن 90 هزار تاکسی فرسوده نوسازی شوند.

سه سال از آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده می‌گذرد و هنوز از آمار بالای تاکسی‌های فرسوده می‌گویند. آماری که هر سال بر آن افزوده می‌شود.

این طرح فراز و نشیب‌هایی داشت که مانع اسقاط تاکسی‌های فرسوده و نوسازی آنها شد. تا بهمن‌ماه سال 96، 72 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج شد که 62 هزار تاکسی نو جایگزین این خودروهای فرسوده شده بود. توقف روند نوسازی اما متوقف شد و دلیل انباشتگی بدهی گمرک به خودروسازان دلیل آن اعلام شد.

مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری، در توضیح این مشکل گفته بود: «در سال 97 این مشکل برطرف و اعتبارات لازم در این حوزه پیش‌بینی شد، اما به دلیل تلاطم‌های ارزی و وضعیت اقتصادی کشور، خودروساز 800 پیش‌فاکتور صادر کرد منتها به طور غیررسمی اعلام کرد در حوزه تولید با مشکل روبه‌رو شده است، در حالی که 2 خودرویی که برای تاکسی در نظر گرفته شده 2 محصول کاملاً داخلی و ملی است.»

همچنین مردادماه سال 97 بود که ضامنی گفت 116 هزار تاکسی در کشور موجود است و تا پایان سال 38 هزار تاکسی فرسوده دیگر به آن اضافه می‌شود.

پیشتر مرتضی ضامنی گفته بود در صورت نبود برنامه‌ریزی تا پایان سال 1400، تعداد تاکسی‌های فرسوده به حدود 240 هزار تاکسی فرسوده خواهد رسید. حالا اما می‌گوید در سال 1400 تعداد تاکسی‌های فرسوده به 243 هزار عدد می‌رسد؛ یعنی معادل 75 درصد از ناوگان موجود.

یک سر این ماجرا به شرکت‌های خودروساز مربوط است. آن‌طور که محمد علیخانی، عضو شورای شهر، می‌گوید این شرکت‌ها دغدغه سود بیشتر دارند و نه کاهش آلودگی هوا.

اما گره کار طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده کجاست؟ خودروسازان 400 هزار خودرو در سال تولید می‌کنند. بخشی از این تعداد باید به نوسازی تاکسی‌ها اختصاص یابد، اما این شرکت‌ها به درخواست اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، مبنی بر اینکه تعدادی از این خودروها را به اتحادیه تاکسیرانی تحویل دهند، پاسخ منفی دادند.

گرچه مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی برای نوسازی تاکسی‌ها از شرکت‌های خودروساز گلایه کرد و گفت: «دلیل همکاری نکردن شرکت‌های خودروساز شاید انحصار خودرو در کشور است.»

همچنین ضامنی در مورد مشکلات طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده توضیح داد: «سال گذشته با مشکلات شدیدی مواجه شدیم و شرکت خودروسازی به تعهدات خود برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی عمل نکرد و تنها 1500 دستگاه تحویل گرفتیم و با توجه به اینکه امسال روند تولید خودرو بهتر شده است، تفاهم‌نامه نوسازی 10 هزار تاکسی را با شرکت خودروساز (ایران خودرو) منعقد کردیم که امیدواریم این امر روند جدی و سریع‌تری به خود بگیرد.»

محمد علیخانی نیز درباره نوسازی تاکسی‌های شهر تهران گفت: «متاسفانه در نوسازی ناوگان تاکسیرانی دچار مشکل هستیم؛ بانک‌ها بر اساس آنچه در مصوبات دولت و قوانین پیش‌بینی شده نتوانسته‌اند به تعهدات‌شان عمل کنند. دغدغه خودروسازان نه ترافیک است و نه آلودگی هوا، بلکه سود بیشتر است.»

در شرایطی در این طرح وقفه می‌افتد که هرساله تعداد تاکسی‌های فرسوده افزایش می‌یابد. برای اینکه این مهم اجرایی شود و نیز در راستای کاهش آلودگی هوا گامی برداشته شود، باید همه سازمان‌های مربوطه با یکدیگر همکاری کنند. اما باید دید در این جریان شرکت‌های خودروسازی، بانک‌ها و وزارتخانه‌ها چقدر همکاری می‌کنند. آیا همچنان با وقفه اجرایی می‌شود و هرساله بر تعداد آن نیز افزوده می‌شود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها