کد خبر: 340815
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از سیاست‌های اقتصادی حوزه مسکن؛

وام‌های مسکن برای خانه‌دار نشدن است؟

افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بازار مسکن در کنار ناتوانی مالی دهک‌های درآمدی متوسط و ضعیف جامعه، حجم خرید و فروش مسکن را فقط در تیرماه سال جاری 78 درصد کاهش داده است.

حجم ویدیو: 5.96M | مدت زمان ویدیو: 00:03:00 دانلود ویدیو
کد خبر: 340815
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک - افزایش قیمت خانه در تهران، بازار وام مسکن را از رونق انداخت. از سال 97 قیمت مسکن در کلانشهر تهران 120 درصد گران شد.

افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در بازار مسکن در کنار ناتوانی مالی دهک‌های درآمدی متوسط و ضعیف جامعه، حجم خرید و فروش مسکن را فقط در تیرماه سال جاری 78 درصد کاهش داده است. آن‌طور که حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک به اعتمادآنلاین می‌گوید: «کاهش معاملاتی که در تیرماه شاهد بودیم در طول 25 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.»

به عقیده این دست‌اندرکار بازار مسکن، تا زمانی که ساختارهای اقتصادی از جمله عملکرد نظام بانکی در کشور اصلاح نشود، نمی‌توان برای حل بحران مسکن در ایران چاره‌ اندیشید.

برآورد اظهارنظر کارشناسان نشان می‌دهد بانک‌ها نقش پررنگی در قفل شدن بازار مسکن دارند. گویا بنگاه‌داری بانک‌ها و هجوم آنها برای سرمایه‌گذاری در بازار مستغلات در نهایت کار دست سیاست‌گذاران بازار مسکن داد.

حالا کار به جایی رسیده که به گفته بیت‌الله ستاریان، تحلیلگر بازار مسکن، معضل خانه‌دار شدن در ایران حتی با پول هم حل نمی‌شود.

کلاف بازار مسکن به اندازه‌ای پیچیده شده که وام مسکن هم گره‌ای از مشکلات این بازار پرحاشیه باز نکرده است. هرچه سقف وام بیشتر می‌شود، دست متقاضیان مسکن بیش از گذشته از خرید مسکن مسکن کوتاه می‌ماند.

بر اساس آمارهای دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران 13 میلیون تومان است که با وام 140 میلیونی مسکن می‌توان تنها 10.7 متر از یک واحد 60 متری خریداری کرد.

در روزهای گذشته، اخبار زیادی درباره سقوط بی‌سابقه قیمت وام مسکن شنیده شد. این سقوط به دلیل گرانی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی و در نتیجه ناامیدی جویندگان مسکن از خانه‌دار شدن اتفاق افتاده است.

به نظر می‌رسد در هیچ مقطعی، وام و تسهیلات نتوانسته به خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه کمک کند. این روند خانه‌دار شدن را به رویایی دست‌نیافتنی برای بیش از 60 درصد مردم جامعه تبدیل کرده است. دولت نیز همچنان سیاست مشخص و قابل اجرایی برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه ندارد. باید دید چه زمان و با کدام راهکار روزهای خانه‌به‌دوشی جویندگان مسکن به پایان می‌رسد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها