مسعود رضایی، عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اگر صداوسیما پاسخگو نباشد، مجلس تخطی این نهاد از قانون را به مردم گزارش می‌کند/ مجلس جوابگوی اجرا نشدن قانون نیست/ قانون‌گذار به بحث اجرایی شدن قوانین ورود نمی‌کند

فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده صداوسیما را مجاب کند تا حق پخش بازی‌های لیگ را به فدراسیون فوتبال پرداخت کند، اما هرگز موفق به انجام این کار نشده است.

اگر صداوسیما پاسخگو نباشد، مجلس تخطی این نهاد از قانون را به مردم گزارش می‌کند/ مجلس جوابگوی اجرا نشدن قانون نیست/ قانون‌گذار به بحث اجرایی شدن قوانین ورود نمی‌کند
کد خبر: 340839
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‎ کنفدراسیون فوتبال آسیا در سال 1397 ارزش حق پخش بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران را 150 میلیون دلار برآورد کرده است. مبلغی که می‌تواند شرایط تیم‌های لیگ برتری را سامان بدهد. فوتبال ایران در بخش کسب درآمد بسیار ضعیف است و همین موضوع باعث شده برخی از باشگاه‌ها به دلیل نداشتن اسپانسرهای قوی نتوانند خودشان را برای رقابت با تیم‌های بزرگ فوتبال ایران آماده کنند. البته تیم‌های بزرگی چون پرسپولیس، استقلال، پدیده، سپاهان، تراکتور و ذوب‌آهن هم با وجود داشتن اسپانسرهای قوی و همچنین بودجه دولتی شرایط خوبی در فوتبال ندارند و بازیکنان این تیم‌ها نیز به دلیل پرداخت نشدن مطالبات‌شان دست به اعتصاب می‌زنند.

حق پخش تلویزیونی در لیگ‌های اروپایی

باشگاه‌های فوتبال جهان از فروش پیراهن و دیگر محصولات باشگاه، جذب حامی مالی و همچنین حق پخش تلویزیونی کسب درآمد می‌کنند. در میان لیگ‌های اروپایی، لیگ برتر انگلیس بیشترین درآمد را از فروش حق پخش بازی‌های خود کسب می‌کند. حق پخش بازی‌های لیگ جزیره در فصل 2014-2015 به مدت سه سال و به مبلغ پنج میلیارد پوند به یک شبکه خصوصی واگذار شد. حق پخش در بریتانیا به این صورت بین باشگاه‌ها توزیع می‌شود؛ 50 درصد درآمد بین باشگاه‌ها به‌ طور مساوی تقسیم می‌شود. 25 درصد به‌ عنوان هزینه تسهیلات با توجه به زمان برگزاری بازی‌های هر تیم پرداخت می‌شود. 25 درصد هم بر اساس رتبه نهایی هر تیم در لیگ به‌ عنوان پرداخت لیاقت توزیع می‌شود. درآمد تلویزیونی فوتبال اسپانیا در فصل گذشته 1325 میلیون یورو بود که بارسلونا با 154 میلیون یورو بالاترین سهم را در بین باشگاه‌های اسپانیایی داشت. سری A ایتالیا هم در فصل 2012-2013، 950 میلیون یورو از محل فروش حق پخش تلویزیونی به دست آورد که سهم قهرمان 103 میلیون و سهم تیم آخر تنها 24 میلیون یورو بود. نکته جالب‌ توجه در توزیع درآمدهای حق پخش تلویزیونی لالیگا و سری A سیستماتیک نبودن توزیع آن است که شرایط نابرابری در میان 20 تیم حاضر ایجاد می‌کند.

تلاش فدراسیون فوتبال ایران برای گرفتن حق پخش

فدراسیون فوتبال ایران در سال‌های گذشته تلاش کرده صداوسیما را مجاب کند تا حق پخش بازی‌های لیگ را به فدراسیون فوتبال پرداخت کند، اما هرگز موفق به انجام این کار نشده است. فدراسیون در سال 93 طی نامه‌ای به صداوسیما اعلام کرد در صورت پرداخت نشدن حق پخش مسابقات، دوربین‌های صداوسیما حق ورود به ورزشگاه‌ها را ندارند. علی کفاشیان که آن زمان ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده داشت تمام تلاش خود را به کار بست، اما این تهدید فدراسیون فوتبال هم نتوانست صداوسیما را به پرداخت سهم فوتبال از درآمدهای حاصل از پخش بازی‌های لیگ وا دارد.

برنامه ششم توسعه و حق پخش لیگ برتر

برنامه ششم توسعه صداوسیما را موظف کرده شرایط را برای پرداخت حق پخش تلویزیونی بازی‌های لیگ برتر فراهم کند. صداوسیما باید تا پایان سال 1396 اجرای حق پخش و نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش‌بینی می‌کرد، اما بعد از گذشت 2 سال از آن تاریخ، هنوز این اتفاق رخ نداده است.

طبق بند پ ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است تا پایان سال اول اجرای برنامه، با مشارکت سازمان صداوسیما و وزارت ورزش، تمهیدات قانونی لازم در خصوص نحوه تقسیم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را پیش‌بینی کند. با عملیاتی نشدن این قانون حالا وزیر ورزش و جوانان دست به دامن مجلس و نمایندگان مردم شده است. مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، در هفته‌های گذشته با انتقاد از رفتار صداوسیما اعلام کرد:‌ «هرچند جلسات مکرری در زمینه حق پخش با صداوسیما برگزار کرده‌ایم، رسانه ملی هیچ اهتمامی برای اجرای قانون برنامه ششم در مورد حق پخش ندارد.» او در ادامه از نماینده‌ها خواست به این موضوع ورود کنند تا حق فوتبال ایران پرداخت شود و قانون برنامه ششم توسعه معطل نماند.

در این‌ بین حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی، نیز اعلام کرده که مجلس تلاش می‌کند پرونده حق پخش تلویزیونی را به نتیجه برساند، چراکه برطرف شدن مشکل حق پخش روند واگذاری سرخابی‌ها را هم تسهیل می‌کند. او همچنین اعلام کرده که در صورت بلاتکلیفی این مساله مجلس در قانون نظارت و اداره صداوسیما موضوع حق پخش را تعیین تکلیف خواهد کرد.

مسعود رضایی، نماینده شیراز و عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره حق پخش بازی‌های لیگ برتر و تاکید برنامه ششم توسعه بر تعیین تکلیف این موضوع و عدم التزام صداوسیما به برنامه‌های بالادستی کشور گفت: «مجلس وظیفه داشته شرایط اجرای برنامه ششم توسعه را فراهم کند و با تصویب قانون این روند را تسهیل کند. مابقی این ماجرا بسته به قوه مجریه و دیگر نهادهای اجراکننده قوانین برنامه ششم توسعه است. مجلس جوابگوی اجرا نشدن قانون از جانب این نهادها نیست. اگر نهاد، فرد یا گروهی به این عدم اجرای قانون اعتراضی دارند، می‌توانند این اعتراض را به مجلس ببرند تا نمایندگان به این موضوع ورود کنند.»

رضایی در پاسخ به این سوال که «اگر نهادی قوانین مجلس را اجرا نکرد و هیچ اعتراضی به اجرا نشدن قوانین صورت نگرفت، آیا مجلس نمی‌تواند نسبت به اجرا نشدن مصوباتش وارد عمل شود» گفت: «وقتی قانون‌گذار قانونی را به تصویب می‌رساند دیگر به بحث اجرایی شدن آن وارد نمی‌شود. دستگاه‌های ذی‌نفع در قانون مانند دولت، وزارتخانه‌ها یا در همین موردِ به‌ خصوص فدراسیون فوتبال، باید از مجلس بخواهند که وارد ماجرا شود و از جایگاه نظارتی به آن تخلف رسیدگی کند. اگر این شکایت به دست نمایندگان برسد، شک نکنید که مجلس با قدرت به بحث تخلفات قانونی ورود می‌کند.»

نماینده شیراز درباره درخواست وزیر ورزش و جوانان از مجلس برای ورود به موضوع حق پخش تلویزیونی فوتبال گفت: «حالا که وزیر ورزش از نماینده‌های مجلس درخواست کمک کرده است بدون تردید به موضوع حق پخش تلویزیونی ورود پیدا می‌کند.»

رضایی در پایان، در مورد سوال پرسیدن نمایندگان از صداوسیما، با توجه به پاسخگو نبودن این سازمان، توضیح داد: «متاسفانه پاسخگو نبودن صداوسیما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مجلس است. نماینده‌های مجلس باید تمام تلاش خود را به کار بندند و اگر صداوسیما پاسخگو نبود، این عدم پاسخگویی و تخطی از قانون را به مردم گزارش کنند. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که صداوسیما هم در جایگاه پاسخگویی به نماینده‌های مردم قرار گیرد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها