کد خبر: 340862
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی چه حکمی دارد؟

انتشار غیرقانونی آثار هنری از قبیل فیلم سینمایی چه حکمی دارد؟ 

انتشار غیرقانونی فیلم سینمایی چه حکمی دارد؟
کد خبر: 340862
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی - انتشار غیرقانونی آثار هنری از قبیل فیلم سینمایی چه حکمی دارد؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین : به موجب قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان، حق نشر یا پخش یا تکثیر یا ارائه مجدد یا فروش آثار هنری صرفاً در صورت اجازه «پدید‌آورنده» و «صاحب اثر» یا «قائم‌مقام قانونی» او امکان‌پذیر است. بنابراین هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را به نام خود یا به نام پدیدآورنده بدون اجازه او به عمد و آگاهانه انتشار دهد یا به پخش یا تکثیر یا ارائه مجدد یا فروش آن بپردازد، مجرم شناخته می‌شود و شخص پدید‌آورنده یا قائم‌مقام قانونی او اجازه تعقیب وی را خواهد داشت.

شایان ذکر است شروع تعقیب قضایی در این موارد با شکایت شاکی خصوصی شروع و با گذشت او موقوف (متوقف) می‌شود.

بر اساس قانون، انتشار یا پخش یا عرضه تمام یا قسمتی از اثر، بدون اجازه صاحب اثر «عالماً» و «عامداً»، موجب محکومیت به حبس تادیبی از 6 ماه تا سه سال است.

در صورتی که جرم ناشی از تصمیم شخص حقوقی (همانند شرکت انتشاراتی، موسسه تبلیغاتی و غیر آن) باشد، علاوه بر تعقیب جزایی شخص حقیقی مسئول که جرم ناشی از تصمیم او رخ داده است، شخص حقوقی ملزم به جبران خسارات وارده خواهد بود و در صورتی که اموال شخص حقوقی به تنهایی برای جبران خسارت کافی نباشد مابه‌التفاوت آن از اموال مرتکب اصلی جرم جبران می‌شود.

مراجع قضایی می‌توانند ضمن رسیدگی به شکایت شاکی خصوصی نسبت به جلوگیری از نشر و پخش و عرضه آثار مورد شکایت و ضبط آن، دستور لازم را به ضابطان دادگستری بدهند.

کمیسیون رسیدگی به شکایات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در صورتی که طرفین دعوی جهت حل اختلافات فی‌مابین به این مرجع مراجعه کنند، به صورت مصالحه‌آمیز به موضوع اختلاف رسیدگی می‌کند، اما در صورتی که بین طرفین مصالحه حاصل نشود، پرونده در محاکم دادگستری قابل طرح و پیگیری است.

پایگاه خبری اعتمادآنلاین در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن، همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات باتجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید مشکلات حقوقی خود را از طریق آی‌دی Modiretemad@ در تلگرام با ما در میان بگذارید، و مشاوران حقوقی ما در اعتمادآنلاین پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها