کد خبر: 340934
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۲۳:۱۷
| |

نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال: 

صعود به المپیک خونی تازه در رگ‌های بسکتبال ایران بود

نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال، گفت: صعود به المپیک خونی تازه در رگ‌های بسکتبال ایران بود و باید از این فرصت برای رشد و توسعه این ورزش استفاده کنیم.

صعود به المپیک خونی تازه در رگ‌های بسکتبال ایران بود
کد خبر: 340934
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۲۳:۱۷

اعتمادآنلاین| تیم ملی بسکتبال ایران با کسب عنوان بهترین تیم آسیایی در جام‌جهانی، سهمیه حضور در المپیک توکیو را کسب کرد و سال بعد باید در این رویداد بزرگ ورزشی شرکت کند.

بعد از این موفقیت، فدراسیون جهانی بسکتبال از عملکرد ملی‌پوشان ایران تمجید کرد و به حامد حدادی و صمد نیکخواه‌بهرامی لقب اسطوره داد که توانستند در سومین حضور ایران در جام‌جهانی به میدان بروند و سهمیه بگیرند.

نیکخواه‌بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال، که یکی از موثرترین بازیکنان ایران در جام‌جهانی بود طی گفت و گویی تحلیلی از حال و روز بسکتبال داشت که در ادامه می‌خوانید:

*حضور در المپیک اتفاق بزرگی است که می‌تواند باعث رشد و توسعه بسکتبال در کشور شود. این اتفاق مهم را چطور ارزیابی می‌کنی؟

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های حضور در المپیک همین نکته است که باعث می‌شود بسکتبال ایران بیشتر از قبل در مسیر رشد و توسعه قرار بگیرد. به المپیک پکن هم رفتیم اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم و اکنون این فرصت مجدد وجود دارد. زمانی که به المپیک می‌رسیم بسیاری از افتخارات بزرگ دیگر به چشم نمی‌آید و مسیری باز می‌شود که بتوانیم کارهای بزرگ‌تر انجام دهیم.

*اصلی‌ترین تاثیری که صعود به المپیک در بسکتبال دارد چیست؟

صعود به المپیک خون تازه‌ای وارد رگ‌های بسکتبال کرده است. همه از این اتفاق خوشحال هستند و این برای بسکتبال کشورمان خوب است. به نظرم در جام‌جهانی نیز اتفاق‌هایی افتاد که نشان داد بسکتبال ایران جایگاه خوبی دارد.

*موضوع دیگر همین است. عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی ثابت کرد که ایران دیگر درگیر آسیا نیست و فراتر رفته‌است. آیا می‌توان گفت تیم ملی بسکتبال ایران به تیم‌های رده دوم و سوم اروپا نزدیک شده‌است؟

من هم موافق هستم. فاصله کمتر شده اما هنوز با تیم‌های سطح اول دنیا فاصله داریم. یکی از موضوعات اصلی که تیم ملی ایران با آن درگیر بود نوسان است. ما نوسان داریم که ناشی از کم تجربه بودن است.

*یعنی تیم ملی بسکتبال ایران کم‌تجربه‌ است؟

منظورم این نیست که مثلا من در 36 سالگی کم تجربه‌ام یا بازیکنی که 7 یا 8 سال در تیم ملی بوده تجربه ندارد. تجربه حضور در رویدادهای بزرگ، بازی با حریفان قدرتمند، تحت فشار قرار گرفتن و آشنایی با فضاهایی مثل بازی با پورتوریکو. می‌توانستیم بهتر باشیم اما یکی از اصلی‌ترین دلایلی که برابر پورتوریکو باختیم کم تجربه بودن بود. اگر تجربه چند بازی مثل آن مسابقه را داشتیم قطعا نتیجه فرق می‌کرد. با این حال تاکید می‌کنم که فاصله ما با حریفان اروپایی کمتر شده و عملکرد ما برابر اسپانیا یا دیدار دوستانه مقابل روسیه این موضوع را ثابت می‌کند. می‌توانیم یک کارهایی برابر حریفان قدرتمند انجام بدهیم اما هنوز نیاز به پیشرفت بیشتر داریم.

*تغییر در نحوه مسابقات انتخابی جام جهانی و المپیک هم باعث رشد تیم‌های ملی شده است. خودت این تغییرات در مسابقات بین‌المللی را چطور ارزیابی می‌کنی؟

با این موضوع هم کاملا موافق هستم. نحوه برگزاری مسابقات خیلی خوب شده. مسابقات انتخابی جام‌جهانی رفت و برگشت بود و باعث شد هم بسکتبال مخاطب بگیرد و هم در طول سال تیم‌ها درگیر بازی باشند. این شکل از مسابقات باعث شده نه تنها ایران بلکه همه کشورها هماهنگ‌تر بازی کنند. فیبا کار هوشمندانه‌ای انجام داد.

*رشد تیم ملی هم در این مدت خوب بوده است. آیا تیم ملی ایران پتانسیل رقابت با حریفان نامدار را هم دارد؟

به نظرم بازی با پورتوریکو و سپس رقابت با اسپانیا نشان داد پتانسیل داریم و مشکل همان تجربه است.

*عملکرد خوبی در جام داشتی. به قول خودت در 36 سالگی جام جهانی و 37 سالگی المپیک. این موضوع در خارج از مسابقه، از سوی برخی افراد برایت حاشیه ساخته بود. آیا حرف و انتقادها روی کارت تاثیر گذاشت؟

این افراد به هیچ وجه برای من اهمیتی ندارند که حرفشان روی کارم تاثیر بگذارد. ناراحتی من هم از مدیرانی بود که به این طور تفکرات مسموم فضای کار می‌دهند و این افراد هم فقط سم وارد بسکتبال می‌کنند. اگر در تیم ملی هستم حتما یک چیزهایی دارم که انتخاب شده‌ام. هر زمان هم که خودم صلاح بدانم، ببینم نمی‌توانم و موثر نیستم خداحافظی می‌کنم. اکنون هم با قدرت تمرین می‌کنم و ادامه می‌دهم. تلاشم برای حضور در المپیک است اما شاید هم اصلا انتخاب نشوم.

*به لیگ برتر برسیم. مهرام بازگشت و تو هم بازگشتی. حضور مهرام و خودت در لیگ را چطور می‌بینی؟

اگر مهرام نبود در مسابقات باشگاهی بازی نمی‌کردم. مهرام محبوب‌ترین تیم بسکتبال کشور و تیمی قابل احترام که به بسکتبال کمک کرده‌است. خیلی هم تلاش کردیم که نظر آقای گنجی را تغییر دهیم تا در لیگ تیم‌داری کند. دلخوری‌هایی داشت اما ته قلبش عاشق بسکتبال است و قبول کرد که بازگردد. جالب است مهرام که می‌آید همه چیز خوب می‌شود، قیمت بازیکنان بالا می‌رود و هیاهویی خوب در بسکتبال به وجود می‌آید.

*برای اولین‌بار با ارسلان کاظمی هم‌تیمی می‌شوی. زوج خوبی در مهرام خواهید شد.

بله برای اولین‌بار است. ارسلان بازیکن توانمندی است و قطعا فصل خوبی را پیش‌رو خواهیم داشت. نباید بگذاریم که مثل قبل حرف و حدیثی که همیشه توسط دیگران به وجود می‌آید شکل بگیرد و مثل همیشه درون زمین عملکرد خوبمان را نشان بدهیم.

*درباره باشگاه‌های آسیا هم صحبت کنیم. با نفت آبادان راهی این مسابقات می‌شوی؟

بله حضور من در این مسابقات قطعی است و امیدوارم بتوانیم رقابتی خوب داشته باشیم و نتیجه‌ای مطلوب بگیریم.

*حامد حدادی هم با شما خواهد بود؟

شنیده‌ام صحبت‌هایی با او شده اما از نتیجه نهایی اطلاعی ندارم. پیشنهادهایی به حامد بوده که شنیده‌ام درگیر آنها است اما به نظرم قراردادی هم در چین ببندد می‌تواند با ما باشد. خیلی خوب می‌شود که حدادی دوباره به چین برود و من هم که همیشه عاشق بازی کردن با حدادی هستم. می‌تواند خیلی به ما در باشگاه‌های آسیا کمک کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها