کد خبر: 340966
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۵۴:۳۱
| |

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو فراکسیون ولایی مطرح کرد:

خرید شاهد برای برخی پرونده‌های قضایی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که برای برخی پرونده‌های قضایی شاهد خریداری می‌شود لذا باید این رویه هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

خرید شاهد برای برخی پرونده‌های قضایی
کد خبر: 340966
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۰۹:۵۴:۳۱

اعتمادآنلاین| حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در برنامه سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما گفت: متأسفانه امروز شاهد آن هستیم که برای برخی پرونده‌های قضایی شاهد خریداری می‌شود لذا باید این رویه هر چه سریع‌تر اصلاح شود.

وی افزود: واژه‌هایی مثل عرف، تصور، اعتماد نامتعارف، مأمور بودن، متعادل بودن، منصفانه بودن و... واژه‌هایی است که می‌تواند تشتت آرا را به وجود آورد که این واژگان در لایحه تجارت بسیار وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد:‌ اگر لایحه تجارت بخواهد نهایی شود، قطعا شاهد سونامی افزایش دعواهای حقوقی خواهیم بود.

حاجی دلیگانی افزود: هر ساله حدود سه میلیون پرونده حقوقی در دادگستری‌ها تشکیل می‌شود و اگر لایحه تجارت به تصویب نهایی برسد، این پرونده‌ها حداقل 2 برابر شده و به 6 میلیون خواهد رسید،‌ ضمن اینکه وکلایی که جنبه سیّاسی را در پرونده‌های قضایی دنبال می‌کنند، از این حربه استفاده کرده و به دنبال پیروزی در پرونده‌ها خواهند بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کاهش شدید انعقاد قرارداد به دلیل فضای بی‌اعتمادی را پس از تصویب نهایی لایحه تجارت در جامعه می‌تواند مشکلات زیادی را برایمان به وجود آورد، ضمن اینکه براساس این لایحه به نیت‌خوانی افراد بسیار اهمیت داده شده است،‌ در حالی که هیچ‌کس جز خداوند نیت افراد را نمی‌داند و ما هم نمی‌توانیم نیت‌خوانی کنیم. همچنین دادگاه‌ها هم نمی‌توانند براساس تلقی با طرفین موضوعات را بررسی کنند.

وی افزود: بی‌ثباتی و تزلزل در قراردادها و افزایش امکان سوءاستفاده از طرفین و همچنین افزایش رویه‌های غیررسمی و کاهش اعتبار رویه‌های غیررسمی از دیگر آثار لایحه تجارت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ لایحه تجارتی که هم‌اکنون در مجلس در حال بررسی است، مغایر با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: در حین بررسی 331 ماده از بخش اول لایحه تجارت، عمدتاً نظر دولت نظر کمیسیون تخصصی و نظر نمایندگان اتاق بازرگانی ایران یکسان بود، این در حالی است که متأسفانه چشم نمایندگان اتاق بازرگانی به دهان یکی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس بود و وقتی او می‌گفت مشکلی ندارد، آنها هم مخالفتی نمی‌کردند، این در حالی است که لایحه تجارت قطعا مشکلاتی را در آینده برای ما ایجاد خواهد کرد.

حاجی‌دلیگانی در پایان گفت: از همه کسانی که انتقاداتی به ابعاد مختلف لایحه تجارت دارند می‌خواهم پیشنهادات سازنده و نقدهای دلسوزانه خود را به شورای نگهبان بدهند تا اگر آنها بنا بر صلاحدید خود مغایرتی را در این لایحه دیدند، موضوعات را به صحن مجلس و کمیسیون تخصصی ارجاع دهند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها