وزیر علوم:

اثرگذاری دانشگاه و مراکز پژوهشی را باید شفاف‌تر کنیم

وزیر علوم با بیان اینکه مدیریت آموزش عالی در شرایط فعلی در یک شرایط زمانی ویژه قرار گرفته است ،گفت: این شرایط ایجاب می‌کند، در این دوره به مسیرهای جدید مدیریت توجه داشته باشیم.

اثرگذاری دانشگاه و مراکز پژوهشی را باید شفاف‌تر کنیم
کد خبر: 341039
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۱:۰۷:۲۱

اعتمادآنلاین| ‌ نشست روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت السلام مصطفی رستمی نماینده ولی فقیه در دانشگاه‌ها و جمعی از روسای دانشگاه‌ها در دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

غلامی وزیر علوم در این نشست بیان کرد: ما با یک مجموعه فعال از دانشگاه‌ها رو به رو هستیم. در جامعه تعداد زیادی از افراد را می‌بینیم که نگاه‌شان به سمت دانشگاه‌ها است؛ اولین قشر خانواده‌ها هستند که به خاطر فرزندانشان به دانشگاه‌ها نگاه می‌‌کنند. قشر دیگر مدیران و نخبگان هستند، انتظاراتی که مدیران و نخبگان از دانشگاه برای حل مسایل کشور و پرداختن به مسائل جاری و مباحث مهم در اذهان مردم انتظاراتی دارند. دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور جایگاه خودشان را در کشور پیدا کردند. ما در مقابل برخی نقد‌های می‌توانیم یک سری ایده‌ها را ببینیم.

او اضافه کرد: مدیریت آموزش عالی در شرایط فعلی در یک شرایط زمانی ویژه قرار گرفته و این ایجاب می‌کند که ما در این دوره به مسیرهای جدید مدیریت، طرح جدید، توجه به خواسته‌های جدید و آنچه که به ما منعکس می‌شود را مد نظر داشته باشیم. مدیریت آموزش عالی با شناختی که از سبقه آن داریم و با یک نگاه به آینده می‌تواند طرحی را رقم بزند که به آینده کمک کند زیرا نگاه به آینده راه گشا است.

وزیر علوم افزود: مدیران آموزش عالی شناخت پیش رو و وسیع تری نسبت به مقوله مدیریت آموزش عالی در آینده داشته باشند. این نکته باید مورد عنایت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: آنچه که ما در پاسخ به انتظار جامعه و مدیریت کلان کشور از دانشگاه‌ها باید بدهیم این است که اثر گذاری دانشگاه و مراکز پژوهشی را باید شفاف تر از قبل و قابل لمس‌تر کنیم‌. باید در شرایط امروز اثر گذاری دانشگاه‌ها بیشتر دیده شود. کارهای پژوهشی که انجام می‌شود حرکت به سمت پیشرفت را باز کرده و همچنین ما آمادگی این را داریم تا از توان علمی خود برای حل مسائل استفاده کنیم. گاهی محدودیت‌ها باعث سختی است اما حتما می‌دانید که ابتکار و پیدا کردن راه حل‌ها در این شرایط انجام می‌شود. توجه به کسب منابع درآمدی خود یک بحث مهم است که دانشگاه‌ها به سمت آن حرکت کرده‌اند. آنچه که در حوزه پژوهش و فناوری اتفاق می‌افتد قابل افتخار و قابل طرح است.

غلامی گفت: ما در لیست اسامی دانشگاه‌هایی که به عنوان دانشگاه‌های همکار داریم اسامی دانشگاه‌ها جوان شهرستان‌ها را می‌بینیم. معمولا از ما سوال می‌شود که فارغ التحصیلان دانشگاهی چقدر توان ورود و فعالیت در بخش‌های مختلف دولتی را دارند اما از آنجا که جذب دولتی محدود شده از فارغ التحصیلان انتظار می‌رود روی پای خودشان بایستند. در این میان نظارت قوی تر در حوزه دورس می‌تواند کمک زیادی به دانشجویان کمک کند. برای کارآموزی دانشجویان با وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی هماهنگ شده که امیدواریم دانشگاه‌ها به آن توجه کنند.

او تاکید کرد: رهبری از رشد علمی کشور اعلام رضایت کردند و گفتند که این جایگاه علمی باید حفظ شود. جریاناتی که یاس و ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کند می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد.باید امیدواری ایجاد کنیم این امیدواری می تواند ذهن خلاق جوانان را فعال‌تر کند.

غلامی بیان کرد: امید بخشی به دانشجویان مقوله مهمی است که مسئولیت آن بیشتر به عهده بخش فرهنگی دانشگاه‌ها و حتی دفتر نهاد رهبری است. بخش فرهنگی دانشگاه‌ها علی‌رغم محدودیت‌ها می‌توانند با آسیب‌های حوزه فرهنگی مقابله کنند.

غلامی بیان کرد: محدودیت‌های مالی مانند سال‌های قبلی همچنان وجود دارد، اما قابل حل هستند. تامین و تجهیز ملزومات دانشگاه‌ها در روزهای گذشته مورد بحث قرار گرفته، بحث منابع درآمدی تغذیه دانشجویان را هم امیدواریم به زودی محقق شود. سازمان برنامه و‌ بودجه در این زمینه ورود کرده و امید داریم مشکلات مالی دانشگاه‌ها حل و فصل شود و نگرانی‌ها کمتر شود. از روسای دانشگاه‌ها و‌ مراکز آموزش عالی تقاضا داریم که در برخورد با بودجه سال 99 فعالانه‌تر برخورد کنید و مسائل و‌‌ مشکلات را به وزارت علوم‌ منتقل کنند.

وزیر علوم در پایان با بیان اینکه بحث ساماندهی آموزش عالی در سال گذشته مطرح و پیگیری شد گفت: منظورم ساماندهی ارتقای کیفی است، از این رو باید واحدها و‌ موسسات کوچک به سمت ماموریت‌گرا شدن هدایت شوند از طرفی اگر رشته‌های بین رشته‌ای تعریف می‌شود، یعنی محدودیت برای راه‌اندازی این رشته‌ها در دانشگاه‌ها نیست اما با تحقیق و مطالعه می‌توانیم در مقاطع آموزش عالی بازنگری داشته باشیم.

در ادامه این برنامه ساختمان جدید دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی واقع در دهکده المپیک امروز یکشنبه، 24 شهریور ماه و در حاشیه برگزاری نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و‌ موسسات پژوهشی سراسر کشور با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها افتتاح شد.

با توجه به انتقال ساختمان دانشکده الهیات و معارف اسلامی به ساختمان جدید، تشکیل کلاس‌ها و امور آموزشی و پژوهشی از روز دوشنبه 25 شهریورماه در ساختمان جدید این دانشکده پیگیری خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها