کد خبر: 341040
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

تازه‌های اقتصادی هفته- قسمت یازدهم

از انرژی هسته‌ای جدید تا تاکسی‌های پرنده

در این قسمت از برنامه تازه‌های اقتصادی هفته به سه گزارش درباره سرمایه‌گذاری دولت بریتانیا روی خودروهای سبز، راه‌اندازی نخستین نمونه‌های موفق رآکتورهای جوش هسته‌ای و ورود تاکسی‌های پرنده یا خودران‌های هوایی شهری می‌پردازیم.

حجم ویدیو: 9.31M | مدت زمان ویدیو: 00:04:04 دانلود ویدیو
کد خبر: 341040
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۱ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پیش از آنکه زغال‌سنگ در جهان تمام شود، سوخت‌های بدیلی نظیر نفت جایگزین آنها شدند. امروز تکنولوژی به تنها نامزد بدیل انرژی‌های فسیلی تبدیل شده است. گزارش نخست ما از خبرگزاری رویترز انتخاب شده. سه‌شنبه گذشته برابر با 11 سپتامبر دولت بریتانیا اعلام کرد بیش از 500 میلیون پوند (616 میلیون دلار) روی تکنولوژی‌های سبز سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

از جمله مهم‌ترین بخش‌های این طرح تخصیص 400 میلیون پوند برای توسعه سریع زیرساخت‌های مخصوص پمپ‌های شارژ خودروهای الکتریکی است.

افزون بر این، حدود 143 میلیون پوند برای پروژه‌های سبز اختصاص داده می‌شود که از جمله آنها حذف تکنولوژی‌های تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای و اقدماتی برای کاهش آلودگی هواست. دولت بریتانیا تصمیم دارد سال 2040 فروش تمام خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف کند.

***

یکی از مشکلات انرژی‌‌های پاک، تولید آنها در مقیاس گسترده و صنعتی است. انرژی هسته‌ای را به عنوان یکی از بدیل‌های قدرتمند انرژی‌های فسیلی می‌شناسیم. با این حال، انرژی هسته‌ای امروز، که با رآکتورهای شکاف هسته‌ای فعالیت می‌کنند، زباله‌های بسیار خطرناکی تولید می‌کنند که می‌توانند تا 10 هزار سال باقی بمانند. اما یکی از بدیل‌های بسیار مهم انرژی هسته‌ای، جوشش هسته‌ای است. منتها با سازوکاری جدید، رآکتورهای هسته‌ای نوین قرار است با فرایند جوش هسته‌ای فعالیت کنند و برای تولید برق دیگر نیازی به توربین‌های بخار ندارند.

گزارش دوم ما با نام «هسته‌ای جدید چیست؟» از مجله فوربس انتخاب شده. در شماره اخیر این مجله می‌خوانیم لیستی از سرمایه‌داران مشهور، که نام خانواده راکفلر، بیل گیتس و چارلز شوآب هم در آن دیده می‌شود، تاکنون بیش از 600 میلیون دلار در شرکت انرژی TAE، که روی ساخت یکی از پروتوتایپ‌های نسبتاً موفق رآکتور جوش هسته‌ای فعالیت می‌کند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای مطالعه جزئیات این سرمایه‌گذاری‌ها و آشنا شدن با مقدمات نحوه کار این رآکتور می‌توانید متن کامل گزارش را در سایت اعتمادآنلاین مطالعه کنید.

***

حمل‌ونقل عمومی یکی از مهم‌ترین ابعاد و وظایف مدیریت شهری محسوب می‌شود. با این حال، پیچیده‌تر شدن زندگی در شهرهای بزرگ نیاز به وسایل متعدد و جدیدتر حمل‌ونقل را افزایش داده است. یکی از تحولات انقلابی در این حوزه که احتمالاً تا 2 دهه دیگر کاربرد عمومی پیدا خواهد کرد تاکسی‌های هوایی است.

گزارش منتخب سوم ما با نام «تاکسی‌های هوایی وارد بازار می‌شوند؟» از هفته‌نامه اکونومیست انتخاب شده که به ورود قریب‌الوقوع این خودروهای هوایی شهری می‌پردازد.

در این گزارش می‌خوانیم طی نخستین اجلاس جهانی «هوای شهری» که اوایل ماه سپتامبر با حضور تعدادی از شرکت‌های استارت‌آپی این حوزه برگزار شد، شرکت‌های حاضر موفق شدند بیش از 93 میلیون دلار روی توسعه صنعت حمل‌ونقل، جذب سرمایه‌ کنند. ناگفته نماند که بعضی از نمونه‌های اولیه این تاکسی‌ها، از فاز آزمایشگاهی هم عبور کرده؛ مثلاً تاکسی‌ای که ولوسیتی نام دارد و توسط شرکت آلمانی ولوکوپتر تولید شده است. برای مطالعه متن کامل و آشنا شدن با بعضی از جزئیات این وسایل نقلیه به متن کامل گزارش مزبور در سایت اعتمادآنلاین مراجعه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها