نمادهای بازار پایه فرابورس فردا بازگشایی می‌شوند

13 شهریور امسال نمادهای بازار پایه فرابورس ایران متوقف شد و قرار است فردا ( 25 شهریور ماه) این نمادها بازگشایی شود و طبق دستورالعمل جدید معاملات در این بازار صورت گیرد.

نمادهای بازار پایه فرابورس فردا بازگشایی می‌شوند
کد خبر: 341063
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۱:۳۵:۰۵

اعتمادآنلاین| در راستای اصلاح دستورالعمل بازار پایه فرابورس ایران 13 شهریور ماه نمادهای معاملاتی این بازار بسته شدند و قرار است فردا فعالان بازار پایه، شاهد تابلوی سه رنگ و جدید این بازار باشند.

فرابورس ایران اعلام کرده بود که برای کارهای فنی 182 نماد بازار پایه در سایت مدیریت فناوری بورس حداقل پنج روز کاری نیاز است و این نمادها در روز دوشنبه (25 شهریور) با تقسیم‌بندی در بازارهای سه‌گانه زرد،‌ نارجی و قرمز گانه پایه فرابورس بازگشایی می‌شوند.

قرار است در همه تابلوها حداقل هفته‌ای یک حراج طی ساعت 12 تا 12:30 روز دوشنبه انجام شود که طی این بازه نیم‌ساعته سفارش‌گیری و رأس ساعت 12 و 30 دقیقه حراج پایانی انجام می‌شود. بر اساس دستورالعمل جدید دامنه نوسان عادی برای تابلو زرد سه درصد، تابلو نارنجی دو درصد و تابلو قرمز یک درصد است.

قیمت پایانی در حراج دوشنبه، مبنای دامنه نوسان در روزهای بعد خواهد بود. باید توجه کرد که دامنه نوسان سه، دو و یک درصدی برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز نوسانی است که بین هر دو حراج انجام می‌شود؛ یعنی از روز سه‌شنبه تا دوشنبه هفته بعد که حراج پایانی جدیدی برگزار می‌شود، دامنه نوسان بر مبنای قیمت پایانی روز دوشنبه است.

ساعت 11:30 تا 12 یک دوره نظارت وجود خواهدی داشت که در آن نه سفارشی صورت می‌گیرد، نه معامله‌ای. در این فاصله دامنه نوسان برای حراج پایانی دو برابر می‌شود و حراج پایانی طی ساعت 12 تا 12:30 در دامنه‌های شش، چهار و دو درصدی به ترتیب برای تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز گرفته می‌شود.

بر اساس طبقه‌بندی جدید، از 181 شرکت موجود در بازار پایه، 125 شرکت به تابلو زرد، 42 شرکت به تابلو نارنجی و 14 شرکت به تابلو قرمز منتقل می‌شوند.

طبق دستورالعمل جدید بازار پایه، بازارگردان اجازه فعالیت دارد. بازارگردان‌ها در هر نمادی که وارد می‌شوند، می‌توانند دامنه نوسان آن نماد را تا دو برابر افزایش دهند، به شرطی که دامنه نوسان از پنج درصد بیشتر نشود. همچنین بازارگردان می‌تواند قیمت مرجع نماد را در هر روز معاملاتی تعیین و به فرابورس اعلام کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها