علی‌محمد شاعری، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

محیط‌ زیست مجوز انتقال آب از دریای خزر را نداده است/ انتقال آب خزر تبعات غیرقابل جبرانی برای اکوسیستم دارد/ رئیس‌جمهور آب خلیج‌فارس را به سمنان منتقل کند/ پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج‌فارس به بخش مرکزی و شرق ایران در دست مطالعه و اجراست

علی‌محمد شاعری، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، گفت: از رئیس‌جمهور می‌خواهم اگر می‌خواهند مشکل آب سمنان و فلات مرکزی را حل کنند، حتماً از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان اقدام کنند، چون خلیج‌فارس و دریای عمان متصل به آب‌های آزاد و اقیانوس هند هستند و تبعات زیست‌محیطی ایجاد نمی‌شود.

محیط‌ زیست مجوز انتقال آب از دریای خزر را نداده است/ انتقال آب خزر تبعات غیرقابل جبرانی برای اکوسیستم دارد/ رئیس‌جمهور آب خلیج‌فارس را به سمنان منتقل کند/ پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج‌فارس به بخش مرکزی و شرق ایران در دست مطالعه و اجراست
کد خبر: 341193
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی‌محمد شاعری، نماینده نکا و بهشهر و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با انتقاد از طرح انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی کشور،‌ گفت: محیط‌زیست مجوز انتقال آب از دریای خزر را نداده است. انتقال آب خزر تبعات غیرقابل جبرانی برای اکوسیستم طبیعی دریای خزر دارد و موجب عقب‌نشینی و پس‌روی تدریجی دریای خزر می‌شود.

او ادامه داد: همچنین انتقال آب از دریای خزر باعث از بین رفتن تالاب‌هایی خواهد شد که متصل به دریای خزر هستند. تالاب‌های مهمی مانند میان‌کاله و تالاب انزلی را از بین خواهد برد و سبب گرم شدن دمای محیط دریا می‌شود و به‌ تدریج زندگی آبزیان را در معرض خطر قرار می‌دهد. همچنین چرخه حیات و اکوسیستم طبیعی دریای خزر را مختل می‌کند.

این نماینده مجلس همچنین به مضرات انتقال آب از دریای خزر اشاره کرد: با پس‌روی تدریجی دریای خزر نیروگاه‌ها و بندرهای مهم امیرآباد، نوشهر، فریدون‌کنار، آستارا و انزلی از بین خواهند رفت. بخش زیادی از تاسیسات مرتبط با آب دریا مانند نیروگاه‌ها تعطیل خواهد شد و اشتغال وابسته به اقتصاد دریایی در شمال کشور در معرض آسیب قرار می‌گیرند. نمک حاصل از تصفیه آب دریا هم موجب افزایش غلظت نمک دریا می‌شود.

او اضافه کرد: به‌ طور کلی انتقال آب از دریای خزر با توجه به اینکه این دریا بسته و دارای اکوسیستم آسیب‌پذیر است، به‌ هیچ‌ عنوان توصیه نمی‌شود. تاکنون سازمان محیط‌زیست هم انتقال آب دریای خزر را تایید نکرده است.

رئیس‌جمهور آب خلیج‌فارس را به سمنان منتقل کند

شاعری خطاب به روحانی گفت: از رئیس‌جمهور می‌خواهم اگر می‌خواهند مشکل آب سمنان و فلات مرکزی را حل کنند، حتماً از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان اقدام کنند، چون خلیج‌فارس و دریای عمان متصل به آب‌های آزاد و اقیانوس هند هستند و می‌توانیم ازآنجا آب مورد نیاز صنعت و آب شرب را تامین کنیم و تبعات زیست‌محیطی هم ایجاد نمی‌شود.

او ادامه داد: در حال حاضر پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج‌فارس به بخش مرکزی و شرق ایران در دست مطالعه و اجراست که در آینده می‌تواند موجب پیشرفت و توسعه این منطقه شود. با توسعه خط انتقال آب خلیج‌فارس از طریق یزد و کرمان به سمت استان سمنان قطعاً مشکل آب سمنان با هزینه کمتر و بدون اثرات سوء محیط‌زیستی قابل‌ حل است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان گفت: پروژه انتقال آب از دریای خزر در حال حاضر متوقف‌ شده و امیدوارم با توجه به اثرات و تبعات اجتماعی، امنیتی و سیاسی‌ای که این طرح به دنبال دارد، دولتمردان در این زمینه تجدید نظر کنند و این پروژه را از مسیر خلیج‌فارس دنبال کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها