حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

قیمت وام مسکن باید حذف‌ شود و به صفر برسد/ باید 50 درصد از قیمت یک آپارتمان متوسط را وام بدهیم/ امروزه تسهیلات بانکی تنها 12 درصد از مبلغ خرید یک واحد مسکونی را تامین می‌کنند/ مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی باید به نیم‌قرن برسد

حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران، گفت: هزینه‌بر بودن تسهیلات برای متقاضیان جای تاسف دارد، چراکه عمده مردمی که از این تسهیلات استفاده می‌کنند دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه هستند.

قیمت وام مسکن باید حذف‌ شود و به صفر برسد/ باید 50 درصد از قیمت یک آپارتمان متوسط را وام بدهیم/ امروزه تسهیلات بانکی تنها 12 درصد از مبلغ خرید یک واحد مسکونی را تامین می‌کنند/ مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی باید به نیم‌قرن برسد
کد خبر: 341216
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۶ ۱۲:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس جرجندی - حسام عقبایی، نایب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران، در مورد چرایی افزایش قیمت وام مسکن و لزوم افزایش این وام به خبرنگار اقتصادی اعتمادآنلاین گفت: قیمت وام مسکن کاهش پیدا نکرده و همین مبلغی که در حال حاضر روی وام مسکن وجود دارد مبلغ سرسام‌آور و هنگفتی است. اساساً روی وام مسکن نباید مبلغی وجود داشته باشد. در هیچ جای دنیا نمی‌بینیم که مبلغی نزدیک به 160 میلیون تومان را به مردم وام بدهند و همزمان با دریافت نرخی بالغ‌ بر 18 درصد سود از وام پرداختی مبلغی نزدیک به 40 میلیون تومان هم بابت قیمت آن وام از متقاضی دریافت کنند.

هزینه‌بر بودن تسهیلات بانکی برای مردم خنده‌دار است

نایب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران ادامه داد: قیمت وام مسکن باید حذف‌ شود و به صفر برسد. ما نباید از این بابت که قیمت وام مسکن کاهش پیدا کرده خوشحال باشیم، چراکه اساساً هزینه‌بر بودن تسهیلات بانکی برای مردم خنده‌دار است. هزینه‌بر بودن تسهیلات برای متقاضیان جای تاسف دارد، چراکه عمده مردمی که از این تسهیلات استفاده می‌کنند دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه هستند.

او ادامه داد: در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست که یک‌پنجم از تسهیلاتی که پرداخت می‌کنند هزینه از متقاضی دریافت کنند. این موضوع نشان از آن دارد که دریافت این مبالغ در ازای پرداخت تسهیلات نشان از سوداگری و بنگاه‌داری دارد. در کشورهایی مثل هلند و دانمارک تسهیلات مسکن را با نرخ سود منفی پرداخت می‌کنند به‌ نحوی‌ که با پرداخت وام 100 میلیون تومانی در آخر مبلغ 80 میلیون تومان از متقاضی دریافت می‌کنند. این در حالی است که در ایران به متقاضی مبلغ 160 میلیون تومان را وام می‌دهند و در آخر متقاضی مبلغی نزدیک به 300 میلیون تومان را به همراه 40 میلیون تومان برای خرید این وام بازپرداخت می‌کند.

تسهیلات بانکی به‌ هیچ‌ وجه نباید با هزینه همراه باشد

این کارشناس حوزه مسکن گفت: تسهیلات بانکی به‌ هیچ‌ وجه نباید با هزینه همراه باشد و دولت و بانک مرکزی باید سیاست‌های بانکی را به سمتی ببرد که از بند خرید اوراق و سپردن پول و سرمایه در بانک برای دریافت وام رها شوند. گفتنی است که تسهیلات بانکی در کشورهای پیشرفته به صفر رسیده و در کشورهای متوسط جهان نیز این تسهیلات با کارمزد پایین در حد سه یا چهار درصد پرداخت می‌شود.

عقبایی در ادامه افزود:‌ در حال حاضر مردم به دریافت تسهیلات بانکی تمایلی ندارد و از دلایل آن‌ هم می‌توان به رشد نامتعارف قیمت مسکن اشاره کرد، زیرا این افزایش قیمت مسکن باعث شده دریافت وام 100 میلیون تومانی و حتی 160 میلیون تومانی برای خرید 12 متر مربع از یک آپارتمان کافی باشد. لذا انگیزه‌ای برای خرید این وام سوداگرانه از سوی مردم وجود ندارد و قاعدتاً وقتی هم برای دریافت این وام مشتری وجود نداشته باشد قیمت آن با کاهش مواجه می‌شود.

او همچنین گفت: در سال 83 با پرداخت 15 میلیون تومان، وام مسکن بالغ‌ بر 47 درصد از هزینه خرید یک واحد مسکونی را تامین می‌کرد، این در حالی است که امروزه تسهیلات بانکی تنها 12 درصد از مبلغ خرید یک واحد مسکونی در شهرهای بزرگ را تامین می‌کند.

تسهیلات بانکی در کشور ما نیاز به بازنگری دارد

نایب‌رئیس اتحادیه مشاورین املاک تهران تاکید کرد: تسهیلات بانکی در کشور ما نیاز به بازنگری دارد و این بازنگری به وجود نمی‌آید مگر اینکه سیاست‌های پولی و بانکی ما تغییر پیدا کند. اگر اصلاح سیاست‌های بانکی صورت بگیرد، باید مدت بازپرداخت تسهیلات بانکی به نیم‌ قرن افزایش یابد. سود تسهیلات بانکی را هم اگر نمی‌توانند حذف کنند، باید یا نرخ آن را تک‌رقمی یا تبدیل به کارمزد کنند تا مردم توان بازپرداخت این وام را داشته باشند و این تسهیلات برای متقاضی کارایی داشته باشد.

عقبایی ادامه داد: باید توجه کرد در شرایطی که تولید مسکن و همچنین توازن بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن وجود ندارد و تسهیلات بانکی هم برای دریافت‌کننده کارا نیست، پس‌ خرید یک واحد مسکونی برای مردم به یک رویا تبدیل می‌شود.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: برای اینکه یک متقاضی به‌ راحتی بتواند از تسهیلات بانکی استفاده کند در درجه اول باید مدت بازپرداخت، میزان تسهیلات بانکی و تعداد تسهیلات بانکی افزایش پیدا کند. همچنین لازم است مبلغ اقساط آن کاهش یابد. لازم است این موضوع را هم در نظر بگیریم که طی کردن بوروکراسی‌های اداری که در آن قرار بر خرید اوراق و فروش وام به متقاضی باشد به‌ نوعی اجحاف در حق مردم است.

او سپس گفت: اگر شکل سیاست‌های پولی و بانکی ما از سوداگری و بنگاه‌داری دست بکشد و بر اساس بانکداری‌ تمام دنیا عمل کند و همچنین شعار رونق تولید تحقق یابد، مطمئناً قادر خواهیم بود تسهیلات با نرخ بهره تک‌رقمی و حتی صفر درصد با بازه زمانی 50 ساله در اختیار متقاضیان قرار دهیم.

نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پایان، در مورد میزان مبلغی که باید به تسهیلات مسکن اختصاص یابد تا احیای بازار مسکن امکان‌پذیر شود، گفت: باید 50 درصد از ارزش یک آپارتمان متوسط در شهرهای بزرگ را تامین کنیم؛ به‌ نحوی‌ که اگر قیمت یک آپارتمان 70 متری در تهران را 800 میلیون تومان در نظر بگیریم، باید مبلغی بالغ‌ بر 500 میلیون تومان آن را به صورت وام پرداخت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها