ناگفته‌هایی از جنگ تحمیلی

کم نیستند آثار مکتوب در حوزه جنگ هشت ساله میان ایران و عراق؛ اما شاید تعداد آنهایی که دیده شدند به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. با این حال کدام یک پاسخ دادند که اصلا چرا جنگ؟ چرا ایران اینگونه مقابله کرد؟ چرا اینگونه جنگید؟ چرا هشت سال طول کشید؟ و ده‌ها چرای دیگر.

ناگفته‌هایی از جنگ تحمیلی
کد خبر: 341265
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۶:۰۵:۱۳

اعتمادآنلاین| هیات معارف جنگ «شهید سپهبد علی صیادشیرازی» در تازه‌ترین اثر خود، کتاب «بازخوانی جنگ تحمیلی» را به قلم سرتیپ پیاده ستاد عبدالحسین مفید از سوی انتشارات ایران سبز منتشر کرده است. این کتاب 278 صفحه‌ای روایتی از هر آنچه که در طول 2 هزار و 555 روز از حضور نویسنده در جنگ میان ایران و عراق رخ داده، است. روایتی که به گفته نویسنده کتاب، تلاشی‌ست در جهت پاسخ به برخی ابهامات و روشن کردن گوشه‌ای از زوایای تاریخ. آنطور که سرتیپ مفید خود درباره کتاب «بازخوانی جنگ تحمیلی» گفته است؛ این کتاب نتیجه مطالعه، یادداشت‌ها، و تجربه 31 سال خدمت نویسنده در ارتش قبل و بعد از انقلاب اسلامی است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، نویسنده در نهایت نتیجه می‌گیرد که «آن سرباز و آن بسیجی، آن افسر، آن درجه‌دار، آن پاسدار، آن جهادی و آن فرمانده و به عبارتی رده تاکتیکی هیچ کوتاهی نداشتند و هیچ کم نگذاشتند.»

بیشتر روایت‌های این کتاب نقل‌قول‌های مستقیم از مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شهید صیاد شیرازی، محسن رضایی و ... و مستندات نویسنده در نشست‌های مهم تصمیم‌گیری درباره جنگ است.

در بخشی از این کتاب که مربوط به سرفصل سال 1365 است؛ آمده است «جایگاه سپاه کاملا مشخص بود. آنها بر امکانات ملی و مردمی و توانمندی ویژه نیروهای داوطلب شهادت و عاشورایی بسیجی و مردمی، کشاندن افکار عمومی و تدابیر فرماندهی کل قوا به دنبال خود متکی بودند. آنها هیچ یک از مشکلات و مسئولیت‌های ما «نیروی زمینی ارتش» در قبال جامعه و کشور را نداشتند و شاید هم درک نمی‌کردند. راهبرد آنها هم کسب قدرت و قبضه کردن امور جبهه‌ها بود که با حضور و وجود شخص صیاد شیرازی در راس نزاجا امکان‌پذیر نبود.»

ریاست رکن دوم قرارگاه مقدم نزاجا از سال 1360 تا 1362، مدیریت اطلاعات نزاجا و جانشین معاونت عملیات و اطلاعات نزاجا بخش کوچکی از کارنامه امیرسرتیپ عبدالحسین مفید تا پایان جنگ تحمیلی است. او در سال 1367 موفق به دریافت نشان درجه 2 فتح از سوی مقام معظم رهبری شد و پس از بازنشستگی به دعوت فرماندهی سپاه پاسداران همراه چند نفر از امرای همکار در دافوس سپاه به تدریس پرداخت.

اگر به فهم و درک درست از جنک تحمیلی و هر آنچه که در طول هشت سال بر ایران رفت، علاقه‌مند هستید می‌توانید این کتاب را از کتاب فروشی «امامعلی» واقع در ضلع جنوبی میدان حر، به قیمت 30 هزار تومان خریداری کنید.

ناگفته‌های جنگ تحمیلی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها