کد خبر: 341271
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۶:۱۰:۲۶
| |

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت:

بدون توجه به آب نسخه کشاورزی نپیچید

عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، با اشاره به مشکل و بحران آب در کشور، گفت که بدون توجه به موضوع آب و مدیریت آن نمی توان نسخه مناسبی برای کشاورزی پیچید.

بدون توجه به آب نسخه کشاورزی نپیچید
کد خبر: 341271
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۴ ۱۶:۱۰:۲۶

اعتمادآنلاین| عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، روز یکشنبه در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر و پرورش غلات آبی کشور که در موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی مستقر درکرج برگزار شد، گفت: ترسیم نقشه عالمانه و دقیق برای کشاورزی بدون انطباق با مدیریت تقاضای آب راه به جایی نخواهد برد.

وی گفت: به عنوان مثال در استان گلستان برنج زیادی کاشته شده که نباید ناراحت باشیم اما پایداری گلستان خیلی مهمتر از 500 هزار تن برنج است.

کشاورز به یکی دیگر مشکلات در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: موضوع ریشه گیاه در تحقیقات ما جایی ندارد و هنوز به ساقه و خوشه و برگ نگاه می‌کنیم که باید موسسات تحقیقاتی در این امر کمک کنند زیرا شکل ریشه و تواناییدر مصرف بهینه آب تاثیرگذار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در موضوع بهزراعی خیلی عقب هستیم و وقتی به دنبال سیستم‌های آبیاری جدید و کشاورزی حفاظتی و تغییر الگوهای تغذیه و روش های تلفیقی مدیریت آب و عوامل خسارت زا هستیم چگونه می توانیم به زراعی را اجرا کنیم.

وی یکی از نکات حائز اهمیت در بخش زراعی و کشاورزی را توجه به بنیاد محصولات کشاورزی دانست و گفت: توجه به بنیاد محصولاتی مانند گندم نقش موثری در برداشت محصول کیفی و کاهش مصرف آب دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مطالعه سیستم‌های زراعی از مطالب فراموش شده در کشور است، اظهار داشت : در خصوص اصلاح سیستم‌های زراعی در گذشته خیلی تلاش کردیم و هزینه دادیم اما شاهد هستیم فقط در بخش تحقیقات اصلاح غله کارها به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه ‌اگر بخواهیم به نتیجه برسیم بایستی کنار هم باشیم زیرا دنیا سال‌هاست که به این تعامل رسیده، ادامه داد: ما بازدهی زیادی نداریم و زمان را خیلی از دست داده‌ایم زیرا به مرور زمان هزینه‌ها خیلی بالاتر می‌رود و اعتبار اختصاص‌یافته محدودتر می‌شود و در نتیجه تحقیقات از استحکام لازم برخوردار نیست.

کشاورز افزود:‌ ما به جز بذور گندم‌ مناطق معتدل تاحدودی ارقام بذور متنوع و متعهد نداریم و این در حالی است که مناطق ساحلی ایران آسیب پذیر است به طوریکه در استان گلستان با کاشت چند رقم بذر درسطح حدود 350 هزار هکتار گندم‌کاری بسنده کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ارقام بذر گندم کشور حتی مربوط به 30 سال قبل است در حالیکه در دنیا کمتر از 2 سال رویه ها تغییر می کند.

کشاورز با بیان اینکه ایرادی در کم بودن ضریب نفوذ ارقام مختلف در عرصه وجود دارد، اضافه کرد:‌ بخشی از این ایراد درون بخش تحقیقات و دولت است و بخشی فقط درون بخش خصوصی که مردم یا شرکت‌های تولید کننده بذر هستند وجود دارد و اگر این پدیده را مدیریت نکنیم فرایند تولید همین خواهد شد.

وی گفت:‌ مشکل بیماری غلات در کشور ما غریب و مظلوم است که برای رفع این مشکل باید موسسه اصلاح بذر کار کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ در سال زراعی گذشته بیماری خسارت زیادی به کشت گندم کشور وارد کرد و این در حالی است که ما چقدر دانش داریم که این باکتری ها را کنترل کنیم .

تهیه برنامه جامع استراتژی تحقیقات گندم و جو

معاون وزیر جهاد کشاورزی ترسیم یک برنامه جامع برای کشت محصولاتی مانند گندم و جو را ضروری دانست و گفت : این مقوله نیاز به مدیریت منسجم دارد.

کشاورز افزود:‌برای برون رفت از مشکلات باید تمام رفتارمان به سمت خصوصی سازی بدون انحصار طلبی پیش برود.

در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر و پرورش غلات آبی کشور راههای کیفی سازی تولید و افزایش محصولات زراعی مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها