کد خبر: 341417
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۰۹:۴۹:۳۳
| |

سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس:

اقدامات کارشناسی زیادی روی لایحه تجارت انجام شده است

سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس، در واکنش به منتقدان لایحه تجارت گفت که کار کارشناسی زیادی روی لایحه تجارت انجام شده است.

اقدامات کارشناسی زیادی روی لایحه تجارت انجام شده است
کد خبر: 341417
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۰۹:۴۹:۳۳

اعتمادآنلاین| سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس، درباره انتقادات مطرح شده از طرف فعالان اقتصادی نسبت به لایحه تجارت و نحوه بررسی آن در صحن علنی مجلس گفت: لایحه تجارت برای سال‌ها پیش است و اقدامات کارشناسی بسیاری روی این لایحه انجام شده است. این لایحه همچنین مراحل قانونی خود را به طور دقیق طی کرده است. فضای صحن علنی هم طوری نیست که اگر نماینده‌ای پیشنهادی داشته باشد، اجازه مطرح کردن آن را نداشته باشد.

نماینده مردم شوش ادامه داد: از نظر من اشکالی بر این لایحه وارد نیست، نمایندگان نیز ابهام زیادی در روند بررسی این لایحه ندارند، وقتی ماده‌ای از لایحه مخالفی ندارد، چرا باید برای بررسی بیش از حد بر این موارد تمرکز کنیم.

وی در مورد اشکال بعضی منتقدان مبنی بر استفاده مکرر و نامشخص از واژه «عرف» در مواد این لایحه گفت: نکته اینجاست که اتاق بازرگانی و کارشناسان قبل از بررسی مواد قانونی لایحه تجارت بعضی مفاهیم مرتبط با این لایحه را تشریح کردند. اگر مشروح مذاکرات را مرور کنیم متوجه منظور دقیق این مفاهیم خواهیم شد.

نوری در پایان تصریح کرد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس قبل از بررسی این لایحه در صحن علنی، به بررسی این لایحه پرداخته بود. کمیسیون حقوقی مجلس کمیسیون شلوغی نیست و غالب موارد و مسائل با دقت ویژه‌ای بررسی می‌شود.

نمایندگان مجلس در حال بررسی و تصویب "لایحه تجارت" هستند که بیش از هزار ماده دارد که کارشناسان اقتصادی نسبت به نحوه بررسی آن در مجلس انتقاد وارد کرده اند.

تدوین لایحه تجارت از اوایل دهه هشتاد در دولت وقت آغاز و این لایحه در سال 1384 به مجلس تقدیم شد و در نهایت در تاریخ ششم دی‌ماه سال 1390 در کمیسیون حقوقی و قضایی که طبق اصل 85 قانون اساسی عهده‌دار بررسی آن بود، به تصویب رسید. مجلس نیز در تاریخ 23 فروردین سال 1391 با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال موافقت و آن را برای شورای نگهبان ارسال کرد. شورای نگهبان با ایراد اصل هشتاد و پنجم آن را به مجلس عودت داد و برای رفع ایراد شورای نگهبان لازم بود این لایحه در صحن علنی مجلس به تصویب برسد.

نظر به حجم بالای مواد این لایحه (1261 ماده)، تصمیم کمیسیون قضایی بر آن شد که این لایحه به‌صورت کتاب به کتاب و در پنج مرحله به صحن علنی مجلس ارائه شود که «کتاب قراردادهای تجارتی» آن در 12 فصل و 331 ماده در شهریورماه 1398 در دستور کار مجلس قرار گرفت. اگرچه تصویب تمام این قسمت از لایحه تجارت در هفته دوم شهریورماه 1398 در مجلس به پایان رسیده ولی مواد 279 و 293 این لایحه جهت بررسی مجدد به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها