کد خبر: 341462
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۰:۴۵:۰۰
| |

علی ربیعی سخنگوی دولت:

یک بار تحت تحریم مذاکره کرده‌ایم، بار دیگر این کار را انجام نمی‌دهیم/ نباید با تخریب دولت موجب ناامیدی مردم شد/ یارانه دهک‌های بالا از مهرماه قطع می شود/ حضور زنان در بازی ایران با کامبوج گزینشی نخواهد بود

سخنگوی دولت گفت: اخباری که مخدوش شده و ناقص از جلسه شورای هماهنگی سران قوا بیرون می‌آید و پشت ستاد جنگ را خالی می‌کند، ضربه‌زدن به منافع ملی است. کسانی که در این جلسه هستند شأن بالاتری از این دارند که بخواهند خبر به بیرون بیاورند.

یک بار تحت تحریم مذاکره کرده‌ایم، بار دیگر این کار را انجام نمی‌دهیم/ نباید با تخریب دولت موجب ناامیدی مردم شد/ یارانه دهک‌های بالا از مهرماه قطع می شود/ حضور زنان در بازی ایران با کامبوج گزینشی نخواهد بود
کد خبر: 341462
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۰:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری علی ربیعی سخنگوی این هفته هم به روال هفته‌های گذشته برگزار شد. ربیعی در این نشست علاوه بر ارائه توضیحات درباره برخی مسائل منطقه‌ای داخلی کشور به سئوالات خبرنگاران هم پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار اعتمادآنلاین ، سخنگوی دولت در ابتدای این نشست خبری ابتدا به ارائه برخی توضیحات درباره مباحث مهم هفته پرداخت. او با تاکید بر اهمیت موضوع یمن در منطقه خاورمیانه به طرح چهار ماده‌ای ایران برای حل بحران یمن اشاره کرد و گفت: هنوز معتقدیم که راه بازگشت ثبات به منطقه و یمن چیزی شبیه به همان طرح چهار ماده ای است و من از همین‌جا اعلام می کنم که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا با سازمان ملل در این زمینه همکاری کند و اعلام می کنیم که وجود بی ثباتی و ناامنی در منطقه به نفع هیچکس نیست.

امیدواریم که سفر روحانی به نیویورک دستاورد و نفعی برای کشور به همراه داشته باشد

ربیعی همچنین با اشاره به سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به نیویورک که قرار است در آینده نزدیک انجام شود ، بیان کرد: این سفر می‌تواند فضای مناسبی را برای گفت‌وگوی با رهبران کشورهای مختلف ایجاد کند و اینکه امیدواریم رئیس جمهوری و تیم همراه در این سفر نیز بار دیگر بتوانند حقانیت ایران را در مورد مسائل مختلف به گوش جهانیان برسانند.

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات جلسه اخیر سران قوا درباره مسائل اقتصادی، اظهار کرد: مصوبه‌ای را برای تنظیم بازار کالا و خدمات و در نظر گرفتن اختیاراتی برای وزارت صمت تصویب کردیم. همچنین قرار است قوه قضاییه و قوه مقننه هم به منظور هم افزایی و هماهنگی در این زمینه طرح مشترکی در زمینه تعزیرات حکومتی ارائه کنند.

دادگاه‌های مفاسد اقتصادی جایی برای صید سیاسی نیست

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حواشی جلسه اخیر سران قوا درباره محاکم مبارزه با مفاسد اقتصادی و علت این اختلاف میان قوه قضاییه و قوه مجریه، بیان کرد: این موضوع برای روز شنبه است و مربوط به گذشته نیست. من تعجب کردم که خبری ناقص، هدفدار و برنامه‌ریزی شده پخش شد، در حالیکه این جلسه برای مبارزه و جنگ اقتصادی کشور است. اخباری که مخدوش شده و ناقص از آن جلسه بیرون می آید و پشت ستاد جنگ را خالی میکند، ضربه زدن به منافع ملی است. کسانی که در این جلسه هستند شأن بالاتری از این دارند که بخواهند خبر به بیرون بیاورند.

ربیعی گفت: آقای رئیس جمهور در این جلسه بر رعایت حقوق افراد و اطلاع رسانی منصفانه و جلوگیری از اطلاق صفات مفسد به افراد پیش از صدور حکم و اثبات اتهام تاکید کردند و آقای رئیسی هم با تواضع پذیرفتند که در این زمینه اگر موردی هست به آن اشاره شود تا بررسی ها در این زمینه صورت گیرد.

سخنگوی دولت افزود: همه افراد حاضر در جلسه معتقد بودند که این دادگاه های مفاسد اقتصادی جایی برای صید سیاسی نیست و نیز هر سه رییس قوا بر کنار رفتن هرگونه خط قرمز برای رسیدگی به مفاسد تاکید کردند تا اگر موردی در هر کدام از قوا وجود دارد رسیدگی شود؛ البته برخی موارد از پرونده‌ها هستند که رسیدگی نشدند و امیدواریم که آنها هم رسیدگی شود و ما از رسیدگی به مفاسد حمایت می‌کنیم.

او تاکید کرد: صحبت‌های مطرح شده به هم نزدیک بود و اختلاف نظری مطرح نشد. آقای رییسی متواضعانه همه نظرها را گرفت و همه هم نظراتشان را مطرح کردند. بحث مطرح شده مبنی بر ریشه‌کنی فساد بود و تاکید شد نباید مانور تبلیغاتی انجام شود. نباید این ظن ایجاد شود که اینها کارهایی تبلیغاتی است. باید تلاش شود که اعتماد به وجود آید و کارها ریشه‌ای انجام شود. پرونده‌های سنگینی بوده و هست که هنوز رسیدگی نشده، امیدازیم بررسی شود و دولت هم کمک لازم را انجام می‌دهد. سران قوا تاکید داشتند که نباید ملاحظاتی وجود داشته باشد. همه قوا و روسا و مدیران در برابر قانون برابر هستند و نباید ملاحظه‌ای انجام شود.

معتقدیم که اعتماد به رسانه‌های داخلی باید بیشتر شود

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت با توجه به در اختیار داشتن ابزارهای قانونی برای اصلاح وضعیت نابسامان و تخریب‌ها در صداوسیما کاری خواهد کرد؟، گفت: ما به این معتقد هستیم که اعتماد به رسانه‌های داخلی بیشتر شود. هر چقدر اعتبار رسانه‌های داخلی بیشتر شود امنیت ملی ما هم افزایش می‌یابد. اعتراضی هم که روابط عمومی دولت مطرح کرد نسبت به برخی برنامه‌سازی‌ها بود. متاسفانه برخی برنامه‌ها در یک شبکه خاص خیلی جهت‌دار است.

او با تاکید بر لزوم تقویت رسانه‌های داخلی در برابر خبرپراکنی رسانه‌های خارج از کشور، افزود: قابل قبول نیست رسانه‌هایی که باید بر اساس منافع ملی کار کنند این کار را انجام دهند. نه اینکه دولت را نقد نکنند، اما نباید تخریب باشد و موجب ناامیدی مردم شود. در این حالت نوع بیان فساد به گونه‌ای پیش می‌رود که با اصل فساد فاصله 70 درصدی خواهد داشت.

در بازی ایران کامبوج حضور زنان گزینشی نخواهد بود و بلیت فروخته می‌شود

ربیعی در توضیح اینکه گفته می‌شود زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم است، از طرفی آقای واعظی شرایط را مناسب ندانستند، بیان کرد: از هفته قبل صریح تر نمی‌توانم بگویم. خواست‌ها و نیازهای زنان را نمی‌توان با سیاست‌هایی که بر خلاف آن است انجام داد. در بازی کامبوج زنان شرکت خواهند کرد و این حضور به صورت پله‌ای افزایش می‌یابد. حضور زنان گزینشی نخواهد بود و بلیت فروخته می‌شود.

او در ادامه با تاکید بر افزایش پله‌ای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: خود من هم حتماً در کنار آقای سلطانی‌فر بازدید می‌کنم تا نظارت بر شرایط اجرا انجام شود. نباید به تبیین‌های دم دستی دست بزنیم. نباید بن‌بست‌های هنجاری ایجاد کرد. در این حالت فرد به آستانه‌ای می‌رسد و به کاری دست می‌زند که تلخ است. نمی‌توان چشم را بر واقعیت‌ها بست. کمیته‌ای در دولت تشکیل می‌شود تا به بررسی این گونه موارد بپردازد تا بتوان آنها را شناسایی کرد و در صدد اصلاح و جلوگیری بر آمد.

حجاب یک امر اجتماعی است و باید بررسی اجتماعی روی آن انجام شود

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که وزیر کشور درباره حجاب گفت نباید بعد از تابستان بی‌خیال حجاب شد. زمانی که صحبت از حجاب می‌شود ذهنیت‌ها به سمت گشت ارشاد می‌رود. با توجه به سیاست‌ها نظر دولت درباره حجاب چیست؟، گفت: موضع دولت مشخص است. هم تاکید به رعایت حجاب داریم و هم معتقدیم نباید برخی شرایط و وضعیت‌ها به هم ریخته شود. این یک کار اجتماعی است و ما معتقدیم باید با عملکرد اجتماعی آن را انجام داد.

صداقتی در رفتار آمریکا نمی‌بینیم

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر آتی رئیس‌جمهوری به نیویورک و صحبت‌هایی که از طرف آمریکا درباره احتمال مذاکره ایران و آمریکا مطرح می‌شود. آیا ایران راهبردی برای ملاقات با ترامپ دارد یا نه؟ و تناقضات را چگونه تحلیل می‌کنید؟ عنوان کرد: ما صداقتی در رفتار آمریکا نمی‌بینیم. تنها زمانی ملاقات می‌کنیم که مشکلات مردم حل شود. توقف تحریم‌ها و برگشت به قبل از تحریم‌ها باید حتماً اتفاق افتد.

ربیعی با تاکید بر این موضوع که مسائلی که مطرح می‌شود اصلاً پیش‌شرط نیست یک حق است که مطرح می‌کنیم، گفت: ما یک بار تحت تحریم مذاکره کرده‌ایم بار دیگر این کار را انجام نمی‌دهیم. چارچوب‌ها مشخص است. ما می‌گوییم اگر قرار است مذاکره‌ای صورت گیرد باید بازگردیم به ابتدایی کار. اگر ابتکارات اروپایی محقق شود دیدارهایی خواهیم داشت. باید منافع و آبروی مردم کشور را تامین کنیم. باید اطمینان داشته باشیم که تحریمی وجود نخواهد داشت.

در مرحله اول سه صدک از سه دهک بالایی کشور حذف می‌شود

او در پاسخ به سوالی که به حذف سه دهک بالایی جامعه با توجه به تصویب مجلس می‌پرداخت و زمان احتمال اجرایی شدن این مصوبه مجلس، توضیح داد: حدود 28 میلیون نفر بر اساس تصمیم مجلس حذف خواهند شد. در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، عملی کردن این موضوع کار سختی است.

ربیعی در ادامه افزود: دولت موظف به اجرای مصوبه دولت است و این کار از مهرماه انجام می‌شود. در مرحله اول سه صدک از سه دهک بالایی کشور حذف می‌شود که احتمالا 700 تا 800 هزار نفر را در بر می‌گیرد. امکان حذف تعداد بالا در حال حاضر مهیا نیست . دولت قصد دارد که با انجام بررسی‌‌هایی افراد را حذف کند چون ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی وضعیت برخی افراد انی دهک‌ها تغییر کرده باشد و برخی مردم وضعیتشان متفاوت شده باشد.

برجام مصوبه شورای عالی امنیت ملی با امضای رهبری است

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با صراحت بگویید که برجام را چه کسی تصویب و اجرا کرد؟، گفت: برجام مطمئناً در شورای عالی امنیت ملی روند خود را طی کرده و چیزی که در آنجا تصویب شود باید امضای رهبری را هم داشته باشد. در کنار آن ایشان ممکن است نقطه نظری داشته باشند و مطرح کنند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت بدون امکان و اجازه شورای عالی امنیت ملی کاری نمی‌تواند بکند این را هم بگویم که آقای روحانی متعهد به تصمیم رهبری هستند ممکن است جاهایی نقطه نظراتی وجود داشته باشد اما آقای روحانی وظیفه خود می‌داند که نظر مورد تایید رهبری را انجام دهد. این هم از همان دسته دوقطبی‌سازی‌هاست که تلاش شده ایجاد کنند.

دو قطبی‌هایی مانند خائن خادم، مذاکره مقاومت، ماله‌کش و... را چه کسانی مطرح می‌کنند؟

ربیعی در واکنش به پرسشس درباره سخنان مطرح‌شده قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران و اتهام به حسن روحانی برای دوقطبی‌سازی در کشور بیان کرد: در هر دوره انتخابات نوشدگی لازم است. ما به حضور مردم نیاز داریم و رئیس‌جمهور مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کردند و هدفی جز این نداشتنند. دشمنان تاکید دارند که انتخابات در ایران نمایشی است. وظیفه دولت این است که زمینه حضور حداکثری را مطرح کند.

او در ادامه تاکید کرد: صحبت‌های رئیس‌جمهور دوقطبی‌سازی نکرده است و ما این دوقطبی‌سازی را به ضرر جامعه می‌دانیم. دوقطبی‌سازی را دوستان از ابتدای انتخابات 96 انجام دادند. دو قطبی‌هایی مانند خائن خادم، مذاکره مقاومت، ماله‌کش و... را چه کسانی مطرح می‌کنند؟

هر کشوری بخواهد در قبال نفت ما فعال باشد ما استقبال می کنیم

ربیعیدر پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد فرانسه برای تامین خط اعتباری 15 میلیارد دلاری تا چه حد منافع را تامین می‌کند، توضیح داد: این پیشنهاد مشروط بر این بوده که ما نفت خود را بفروشیم و پول آن هم به کشور باز گردد. هر کشوری بخواهد در قبال نفت ما فعال باشد ما استقبال می کنیم. تعهد در برابر تعهد خواهد بود.

اتهام‌زنی به ایران در موضوع آرامکو، عجولانه بود

وی در پاسخ به این پرسش که در حمله به آرامکو، آمریکایی ها، ایران را متهم به دخالت در این موضوع کردند و اینکه آیا چنین اتهام زنی باعث وقوع جنگ می شود، گفت: این یک اتهام زنی غیردقیق و عجولانه است و به سبک آمریکایی انجام شده و نخستین بار از سوی وزیر خارجه آمریکا صورت گرفت که با فرافکنی بخشی از سنت عملیات روانی آمریکا در این زمینه را انجام داد. ما معتقدیم بحث در حال حاضر در منطقه بحث سرکوب مردم یک کشور است و تحمیل اراده‌ای که بر آنان مطرح می‌شود و معتقدیم که هیچکس نباید از آن دفاعی بکند.

او در ادامه تاکید کرد: این اتفاقات بازتاب مکرر سرکوب در منطقه است. ما نفعی از این نمی‌بریم. ما به دنبال آرامش در منطقه هستیم. این روش آمریکایی‌ها است. ما هشت سال با صدام جنگیدیم، اما وقتی دیگر صدام برای آنهعا نفعی نداشت و نوبت به خودشان رسید دیدید که چه جبهه خبری علیه صدام ایجاد کردند و صحبت از تاسیسات هسته‌ای و بمب‌های اتمی به میان آمد و چه مستند‌ها و کارهای خبری درباره آن انجام شد. در نهایت هم بعد از جنگ مشخص شد که اینها همه پروند‌ه‌سازی بوده است. ما با این سیاست آمریکا آشنا هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها