کد خبر: 341476
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۱:۰۲:۰۸
| |

فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی:

قانون تجارت باید متناسب با کسب و کارهای جدید تغییر کند/ رسیدگی به لایحه تجارت 15 سال زمان برد/ تصویب لایحه تجارت، شفاف سازی را افزایش می‌دهد

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: ادعای برخی از فعالان اقتصادی، اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های صنفی مبنی بر اینکه بررسی و تصویب لایحه تجارت بدون اطلاع آنها بوده، پذیرفتنی نیست چراکه از زمان ارسال این لایحه به مجلس حدود 15 سال می‌گذرد.

قانون تجارت باید متناسب با کسب و کارهای جدید تغییر کند/ رسیدگی به لایحه تجارت 15 سال زمان برد/ تصویب لایحه تجارت، شفاف سازی را افزایش می‌دهد
کد خبر: 341476
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۱:۰۲:۰۸

اعتمادآنلاین| حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی درباره تصویب باب نخست لایحه تجارت در مجلس، گفت: قانون تجارت کنونی نخستین بار در سال 1311 تصویب و در سال 1337 اصلاح شد و اگرچه این قانون مستحکم و جامع بوده و براساس قوانین سایر کشورها تنظیم شده است اما باید با مباحث شرعی و برخی تغییرات محیط کسب و کار وفق داده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به روز شدن قانون تجارت را الزامی دانست و افزود: اکنون شیوه‌ها، روش‌ها و ابزارهای تجارت و کسب و کارها گسترده، نوین و متفاوت شده است که قانون تجارت فعلی متناسب با این شرایط نیست.

وی در تشریح سیر تاریخی رسیدگی به لایحه تجارت، اظهار کرد: لایحه تجارت از سوی دولت هشتم به مجلس هفتم ارسال شد و در 3 دوره مجلس و حدود 15 سال مورد بررسی قرار گرفت و علیرغم موافقت صحن علنی مجلس برای بررسی این لایحه براساس اصل 85 قانون اساسی، شورای نگهبان با آن مخالفت کرد چراکه معتقد بود برای تصویب این قانون نباید از اصل 85 استفاده کرد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره برخی انتقادات مبنی بر اینکه تصویب باب نخست لایحه تجارت با سرعت انجام گرفت، تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون تخصصی حقوق و قضایی مجلس بررسی شده بود و براساس آیین نامه مجلس، مواد هر لایحه و طرح در صورت وجود پیشنهاد، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد بنابراین اگر پیشنهادی از سوی نمایندگان مطرح نشود ماده به ماده و به سرعت تصویب می‌شود.

فولادگر با بیان اینکه انتقادات کنونی برخی رسانه‌ها نسبت به لایحه تجارت بیش از آنکه محتوایی باشد به روش تصویب این لایحه است، ادامه داد: مواد باب نخست لایحه تجارت سریع تصویب شد چراکه پیشنهادات چندانی در این زمینه مطرح نشد.

به زعم رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی مجلس، ادعای فعالان اقتصادی، اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌های صنفی و... مبنی بر اینکه تصویب لایحه تجارت بدون اطلاع آنها بوده، پذیرفتنی نیست چراکه از زمان ارسال این لایحه به مجلس حدود 15 سال می‌گذرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باب نخست لایحه تجارت در مورد تعاریف و مفاهیم است، اضافه کرد: مباحث مربوط به انواع شرکت‌های تجاری و تجارت الکترونیک در سایر باب‌های لایحه تجارت بررسی می‌شود، بنابراین اقتصاددانان می‌توانند پیشنهادات خود را به مجلس ارائه دهند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه تمامی تشکل‌ها می‌توانند انتقادات و پیشنهادات خود را پیش از بررسی سایر باب‌های لایحه تجارت به کمیسیون حقوقی و قضایی ارسال کنند، گفت: چگونه ممکن است علیرغم حضور نماینده اتاق بازرگانی در صحن علنی، این اتاق از لایحه تجارت اطلاعی نداشته باشد؟!

فولادگر با بیان اینکه باید با کمک تمامی دستگاه‌ها، تشکل‌ها و... لایحه تجارت به سرانجام برسد، افزود: لایحه تجارت باید هرچه زودتر به قانونی تبدیل شود که علاوه بر دارا بودن استحکام قانون تجارت کنونی، به روز شده و با شرایط فعلی کشور منطبق باشد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب لایحه تجارت، کسب و کارها و انواع تجارت را سهل کرده و شفاف سازی را افزایش می‌دهد، تاکید کرد: تصویب لایحه تجارت از تولید حمایت و موانع پیش‌روی تولیدکنندگان و تجار را رفع می‌کند که انجام این مهم به رونق تولید منتهی می‌شود.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها