خراسان رضوی در زمینه سقط درمانی پیشتاز است

خراسان رضوی در حوزه «سقط درمانی» که گامی در جهت پیشگیری از تولد نوزادان دچار معلولیت و ناهنجاری‌های ژنتیکی است ،پیشتاز است.

خراسان رضوی در زمینه سقط درمانی پیشتاز است
کد خبر: 341633
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۵ ۱۴:۵۵:۰۰

اعتمادآنلاین| بر اساس قانون، سقط درمانی هنگامی که جنین به ناهنجاری های ارثی یا بیماری صعب العلاج مبتلاست یا در مواردی که ادامه بارداری امکان پذیر نیست و جان مادر را به خطر می اندازد، با تشخیص پزشک توسط پزشکی قانونی به کار می رود.


بر اساس این قانون که در سال 1384 به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تایید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌‌الخلقه بودن موجب حرج مادر است یا بیماری مادر که با تهدید جانی وی توام باشد، قبل از ولوج روح (چهار ماهگی بارداری) و با رضایت مادر مجاز است.


طی سالیان گذشته آمارهای سقط درمانی در مناطق مختلف کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که استان خراسان رضوی در این زمینه پیشتاز می باشد.

البته روش های غیر مجاز سقط که بر اثر بارداری های ناخواسته و سایر ارتباطات خارج از چارچوب رواج دارد، در این حوزه نمی گنجد و پرداختن به آن مجال دیگری را می طلبد.

سقط درمانی قبل از هفته 19 بارداری میسر است

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: مجوز سقط درمانی هنگامی صادر می شود که جنین دچار اختلالات ژنتیکی، بیماری و ناقص الخلقه باشد یا ادامه بارداری جان مادر را به خطر اندازد.


دکتر آریا حجازی افزود: این در حالی است که در سقط درمانی سن بارداری باید پیش از «ولوج روح» و قبل از 19 هفتگی و یک روز بارداری باشد.


او از جمله بیماری های جنینی را که منجر به سقط درمانی می شود شامل اختلالات ژنتیکی، بیماری‌های قلبی، نداشتن دست و پای جنین، سندرم داون، بیماری های پیشرفته مغزی یا کلیوی عنوان کرد و اظهار داشت: این بیماری ها از طریق سونوگرافی و آزمایش های مربوطه محرز می گردد.


او گفت: هنگامی که مادر باردار به بیماری‌های مختلف مانند نارسایی قلبی، بیماری پیشرفته کلیوی، برخی سرطان‌ها و بیماری ام.اس مبتلا بوده و بارداری برای او خطرناک باشد با سیر مراحل قانونی قبل از هفته 19 بارداری برای وی مجوز سقط درمانی صادر می گردد.

خراسان رضوی رتبه نخست سقط درمانی

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: فرآیند سقط درمانی برای مادران باردار در مراکز مشاوره ژنتیک این اداره کل و پس از انجام معاینات و آزمایش‌های تخصصی و با صدور معرفی نامه به پزشکی قانونی انجام می شود.


حسین تنها طلب افزود: خراسان رضوی رتبه نخست کشور در این زمینه را دارد که علت آن وجود شمار بسیار مراکز مشاوره ژنتیک در این استان است.


او اظهار داشت: هم اکنون 20 مرکز مشاوره ژنتیک در استان خراسان رضوی دایر است که پیگیری مداوم آنها موجب می شود افراد مراجعه کننده برای سقط درمانی پیگیر درمان و وضعیت خود باشند.

او گفت: همچنین پنج آزمایشگاه تخصصی در این زمینه در استان خراسان رضوی با مراکز مشاوره ژنتیک همکاری دارند و آزمایش های تخصصی با صدور نظر قطعی را در این زمینه انجام می دهند.


تنهاطلب با بیان اینکه اختلالات کروموزومی و عقب ماندگی ذهنی بیشترین علت سقط درمانی در استان خراسان رضوی به شمار می‌روند افزود: این اقدام به دنبال نمونه گیری از جنین تشخیص داده می‌شود و در این راستا سال گذشته از طریق معرفی مراکز مشاوره ژنتیک 487 مورد مجوز سقط توسط پزشکی قانونی صادر شده و از تولد کودکان دارای معلولیت در استان خراسان رضوی جلوگیری شده است.

75 درصد درخواست‌ها منجر به سقط درمانی می‌شوند

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حدود 75 درصد از پرونده‌های درخواست سقط جنین در استان خراسان رضوی به صدور مجوز برای سقط منجر می‌شوند.


حجازی افزود: طی چهار ماه سال جاری 405 پرونده سقط جنین در پزشکی قانونی این استان تشکیل شد که 300 مورد آن منجر به صدور مجوز شده و برای بقیه به دلیل نداشتن شرایط لازم مجوز صادر نشده است.


او ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته از بین 362 پرونده درخواست سقط جنین که در پزشکی قانونی خراسان رضوی تشکیل شد برای 277 مورد مجوز صادر شد که تعداد مجوزهای صادر شده در سال جاری افزایش داشته است.


او اظهار داشت: از سقط‌های غیر قانونی اطلاعات دقیق در دست نیست و اگر سقط غیرقانونی منجر به فوت مادر شود در پزشکی قانونی ثبت می‌ گردد.

سقط درمانی در بیمارستان های دولتی و مجهز انجام می‌شود

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: سقط درمانی در مواردی که جنین قابلیت حیات نداشته باشد و ادامه بارداری برای مادر وجود نداشته باشد به دنبال تشخیص پزشکان متخصص زنان و ارجاع آن به پزشکی قانونی انجام می شود.


فریده فرخی افزود: مجوز سقط درمانی در پزشکی قانونی با توجه به سن بارداری و همچنین سیر مراحل قانونی تشخیص و تایید این موضوع صورت می‌گیرد، که بعد از صادر شدن مجوز زن باردار برای انجام سقط به بیمارستان های زیر پوشش معرفی می گردد.


او اظهار داشت: سقط درمانی در بیمارستان‌های دولتی و مجهز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود و امکان انجام آن در هر مرکز درمانی با توجه به نظارت‌ها و پیگری‌های لازم میسر نیست.


او در باره سقط های غیر قانونی نیز گفت: اطلاعات موثق از سقط های غیرمجاز در دست نیست اما شواهد حاکی از آن است که متقاضیان بارداری های ناخواسته در این خصوص دارو های مربوطه را از طریق برخی داروخانه ها، اینترنتی یا عطاری ها تهیه کرده و مبادرت به انجام آن به صورت پنهانی می کنند که با عوارض و خطراتی همراه است.

افزون بر 117 هزار شهروند با انواع معلولیت‌های جسمی و روانی در خراسان رضوی دارای پرونده بوده و از خدمات اداره کل بهزیستی این استان بهره می برند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها